عصر بازار

مدیر کل بیمه سلامت استان اردبیل تصریح کرد:

برنامه ریزی برای جلوگیری از هدر رفت هزینه

شناسایی عوامل هزینه ساز

عصر اعتبار- در حالی که ساز مان بیمه سلامت مدیریت هزینه را به عنوان یکی از اهداف خود قرار داده است، اداره کل بیمه سلامت استان اردبیل با برنامه‌ریزی‌هایی که از سالها قبل و از جمله در سال ۹۶ انجام داده است توانسته از بسیاری از هدر رفت هزینه‌ها جلوگیری کرده و ثابت کند که می‌توان با اقداماتی به هدف مدیریت هزینه دست یافت.

برنامه ریزی برای جلوگیری از هدر رفت هزینه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» ، وحید سید خلیل‌الهی، مدیرکل بیمه سلامت استان اردبیل به تشریح اقدامات انجام شده این اداره کل به منظور کاهش هزینه‌ها اشاره کرد و گفت: در سال 92 یعنی قبل از اجرای طرح تحول سلامت و بیمه سلامت همگانی رایگان هزینه‌های سالانه این استان 77 میلیارد تومان بود که این رقم در سال 95 به 221 میلیارد تومان و در سال 96 به حدود 230 میلیارد تومان رسید.
    وی ادامه داد: در آبان ماه 96 بخشنامه‌ای از سوی معاونت های محترم پشتیبانی و فنی سازمان بیمه سلامت به استان‌ها ابلاغ شد مبنی بر اینکه هزینه‌ها در نیمه دوم سال 96 باید برابر با نیمه دوم سال 95 باشد لذا اقدامات ویژه‌ای را برای رسیدن به این هدف آغاز کردیم.
    خلیل‌الهی گفت:  بدین ترتیب با وجود اینکه نیمه اول سال 96 نسبت به نیمه اول سال گذشته افزایش 10/5  در صدی داشتیم ولی در نیمه دوم سال 96 این رقم به حدود صفر درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رسید .
    وی به برگزاری جلسات متعدد  «کمیته فنی و کنترل و تحلیل هزینه» به منظور شناسایی و تصمیم گیری برای عوامل هزینه‌ساز اشاره کرد و افزود: دراین استان 18 اقدام ویژه برای کنترل هزینه انجام شده است که در سال جاری 21  اقدام دیگر نیز در دست اقدام داریم تا از افزایش هزینه‌ها جلوگیری کنیم.
    مدیر کل بیمه سلامت استان اردبیل رفع همپوشانی در بیماران بستری را یکی از اقدامات کنترل هزینه عنوان کرد و گفت: از ابتدای سال تا آخر اسفند ماه 96، با این اقدام بیش از 7 میلیارد تومان کنترل هزینه صورت گرفت.
    وی ادامه داد: همچنین با اقدامات انجام شده همپوشانی 2 هزار و 933 نفر از افراد استخدامی، پیمانی جدید ادارات که تحت پوشش سازمان تامین‌اجتماعی بودند را نیز شناسایی و برطرف کرده‌ایم.
    خلیل‌الهی گفت: حداقل طی 3 مرحله پایش جمعیت بیمه روستایی با تعامل و همکاری دانشگاه،‌ جمعیت روستایی تحت پوشش این اداره کل از 512 هزار نفر در سال 92 به  452 هزار نفر در سال 96 کاهش و اصلاح شد. فقط در سال 96 حدود 6 میلیارد تومان از این قسمت کنترل هزینه صورت گرفت.
    مدیر کل بیمه سلامت استان اردبیل افزود: کنترل حضور پزشکان متخصص تمام وقت( 2  کا ) در بیمارستان‌ها برای پرداخت هزینه‌های مربوطه از  اقدامات دیگر بود.
    همچنین اقدام اساسی دیگر کنترل داروهای گران قیمت پرونده‌ای با استفاده از سامانه تائید دارو بود به طوری که در 9 ماهه سال 96 حدود 430 میلیون تومان در این زمینه کنترل هزینه شد.همچنین با کنترل ارجاع های سطح یک روستایی به سطح دو ، 240 میلیون تومان مدیریت هزینه شد.

    وی به منظورکنترل هزینه پیشنهاداتی ارائه داد و گفت: ما برای رسیدن به اهدافمان بخصوص در سال 97 باید با دانشگاه‌ها تعامل کنیم چرا که در استان اردبیل از 100 درصد هزینه‌های ماهانه، 70 درصد مربوط به مراکز دولتی و دانشگاهی است بنابراین اصلی ترین تمرکز بر مدیریت هزینه باید در بخش دانشگاهی باشد. همچنین خرید راهبردی، نظام ارجاع و سطح بندی و الکترونیکی کردن تمام فرایندها، گایدلاین‌ها، رفع همپوشانی و برگزاری آزمون وسع از دیگر اقداماتی است که می‌توان به منظور کنترل هزینه انجام داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی