عصر بازار

ارز مسکن را گران می‌کند؟

عصر اعتبار- به دنبال افزایش نرخ ارز نگرانی ها درباره افزایش قیمت کالاها از جمله کالاهای سرمایه ای مثل مسکن افزایش یافته است،اما آیا ارز تاثیر در بازار مسکن می گذارد؟

ارز مسکن را گران می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، در نیمه دوم سال گذشته،همه شاخص های اقتصادی نشان از افزایش معاملات مسکن داشت و خرید و فروش آپارتمان در شهرهای بزرگ رونق گرفته بود،اما با افزایش قیمت ارز برخی نگرانی ها درباره افزایش قیمت مسکن هم افزایش یافته است.

    اگرچه علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن اخیرا از افزایش ارزش افزوده بخش مسکن در سال 97 خبر داد و گفته است رشد قیمت مسکن در سال جدید نسبت به سال 96 ملایم‌تر خواهد بود،اما در عین حال هم پیش‌بینی‌ها کرده است که این موج شروع شده رشد در پروانه‌های ساختمانی و ساختمان‌های شروع به ساخت به ساختمان‌های نیمه تمام و تکمیل شده هم برسد.

    رابطه ارز و مسکن

    کارشناسان می گویند از آنجا که  ارز و مسکن در اقتصاد دو کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شوند، می‌توان عنوان کرد زمانی که نرخ یکی از کالاهای سرمایه‌ای افزایش پیدا می‌کند، طبیعتاً روی سایر کالاها نیز اثر می‌گذارد. اما این تاثیر به معنای افزایش قیمت مسکن نیست.بلکه بررسی  ها نشان می دهد که افزایش نرخ ارز تقاضای بخش مسکن هم کاهش می یابد. در واقع افرادی که متقاضی غیرمصرفی مسکن هستند، ممکن است سرمایه خود را به بازار ارز منتقل کنند. بنابراین افزایش نرخ ارز در کوتاه‌مدت تب بازار مسکن را سرد می‌کند.

    اما برخی کارشناسان هم مثل بیت الله ستاریان،استاد دانشگاه تهران معتقد است:« افزایش نرخ ارز سبب می شود که بخشی از سرمایه‌ به سمت بازار مسکن برود و بعد از پایان دوره نوسان و تغییر، افرادی که در این بازار سرمایه‌گذاری کرده و سود برده‌اند وارد بازار مسکن شده و با تقاصای تازه ای که ایجاد می کنند،موجب افزایش قیمت مسکن خواهند شد.»

    مقایسه افزایش نرخ ارز با دوره مشابه سالهای 91 و 92 نشان می دهد که نوسانات ارزی آن سالها با وجودی که بسیار شدید بود،اما  اثر زیادی بر سایر بازارهای موازی از جمله مسکن باقی نگذاشت.یعنی رکود در این بازار کماکان ادامه داشت.آنچه سبب شد تا بازار مسکن در سال گذشته،از رکود خارج شود،رونق در سایر بازارها و البته بسته های سیاستی که دولت در قالب وام مسکن یکم در دستور کار قرارداد،کارساز بود.

    رشد قیمت یا جهش؟

    براساس آمارهای منتشره، میانگین رشد قیمت مسکن در شهر تهران در پایان سال گذشته حدود 7 /16 درصد است.  تعداد پروانه‌ها در کل کشور نیز در شش‌ماهه اول سال گذشته 4 /3 درصد رشد داشته است. آثار معاملات این خوش‌بینی را در سرمایه‌گذاران ایجاد کرده که وارد بازار شوند و برای اخذ پروانه اقدام کنند.

    حسام عقبایی نایب رییس اتحادیه املاک استان تهران  در بارهه تاثیر نوسانات نرخ ارز و رشد قیمت آن در بازار مسکن می گوید:« افزایش نرخ ارز در رشد قیمت مسکن بی تاثیر نبود و هر چند که این افزایش قیمت در تعطیلات نوروز ادامه داشت، اما به دلیل اینکه معاملات مسکن در ایام تعطیلات انجام می شود، در بازار مسکن تاثیر گذار نبود.به گفته او اگر نوسانات نرخ ارز کنترل نشود و همچنان رو به رشد باشد به طور قطع بازار مسکن را هم تحت تاثیر قرار می دهد.»

    کارشناسان معتقدند که  بازار مسکن کشش افزایش قیمت شدید را ندارد و به همین دلیل چنین اتفاقی پیش‌بینی نمی‌شود، اما اگر اتفاقاتی مانند نوسانات ارزی در اقتصاد ادامه‌دار باشد، سبب آن می‌شود که تقاضای سرمایه‌گذاری و سفته‌بازی وارد بازار مسکن شود و همین موضوع باعث ایجاد تغییراتی در بخش مسکن می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی