عصر بازار

سیف در مجلس تشریح کرد:

جزییات تصمیمات جدید ارزی دولت

ارز مبادله‌ای حذف شد

عصر اعتبار- رییس کل بانک مرکزی با تشریح تصمیمات جدید ارزی دولت، گفت: قرار است سامانه جدیدی ایجاد و تمام ارزهای ورودی کشور از نفتی و غیرنفتی در سامانه وارد شود.

جزییات تصمیمات جدید ارزی دولت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، ولی‌الله سیف  در صحن علنی مجلس درباره وضعیت بازار ارز اظهارداشت: عامل انتظارات در شرایط بازار بسیار موثر است برای مثال در خرداد 92 و زمان انتخابات نرخ ارز 3700 تا 3800 تومان بود و با اعلام نتیجه انتخابات قیمت‌ها روند نزولی گرفت و در مردادماه به زیر 3 هزار تومان رسید در حالی که هنوز هیچ اقدام انجامی در اقتصاد انجام نشده بود.

    وی افزود: عوامل منفی نیز می‌تواند التهاب ایجاد کند و دشمنان ما نیز این موضوع را می دانند و سعی می‌کنند التهاب ایجاد کنند و ما نباید در داخل روش‌هایی پیش ‌بگیریم که التهاب مصنوعی ایجاد کند. سیف ادامه داد: قرار است مصارف ارزی در سامانه پاسخ داده شود و البته کشور در وضعیت تعادل است.

    به گفته وی، قرار است نیاز های وارداتی طبقه بندی و اولویت بندی شود و البته ردیفی نیز برای سایر در نظر گرفته شده است. وی با تاکید بر اینکه هم اکنون وضعیت ارزی مناسبی در کشور وجود دارد، اظهارداشت: تمامی بخش ها متناسب با توان ارزی تامین می شوند و در صورت امکان بخش سایر نیز تامین می شود.

    باید به دنبال حفظ منافع باشیم

    رییس کل بانک مرکزی افزود: اگر در هر کشوری با هر میزان از ذخایر ارزی نگرانی ایجاد شود مقاومت ها در بالاترین سطح هم ایجاد مشکل می کند. باید این را در نظر گرفت که همه باید بدنبال حفظ منافع باشیم چرا که همه ما در یک کشتی قرار داریم.

    سیف تصریح کرد: روز گذشته در طی جلساتی که با کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار کردیم مواردی که می بایست اجرایی شود مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظرات اعضای کمیسیون اقتصادی نیز به روشنی مطرح شد تا در سیاست های کلی مورد استفاده قرار گیرد.

    وی در ادامه گفت: روز گذشته جلساتی مستمری با اعضای دولت و معاون اول رییس جمهوری برگزار شد تا بتوانیم برای فضای فعلی به بهترین تصمیم برسیم. رییس کل بانک مرکزی در ادامه گفت همچنین روز گذشته خدمت رهبر معظم انقلاب نیز رسیدیم تا مسایل را همه جانبه بررسی و خدمت ایشان مطرح کنیم.

    ایجاد سامانه جدید ارزی

    رییس کل بانک مرکزی در سخنرانی خود در صحن علنی مجلس، اظهارداشت: تصمیم گرفته شده بهترین تصمیم در حال حاضر است زیرا با توجه به افق دیدی که وجود دارد، شرایط عادی نیست و دشمنان در حال برخی اقدامات هستند.

    وی افزود: سامانه ای ایجاد شده تا تمامی ارزهای ورودی به کشور از منابع مختلف و همچنین مصارف در کشور در این سامانه ای وارد شود. سیف ادامه داد: اقدامات دشمن نباید ما را نگران کند زیرا در 15 روزه اول فروردین هیچگونه تخلفی در کشور وجود نداشت و این به دلیل پیش بینی تیم ما بود.

    معاملات غیرواقعی در بازار ارز

    سیف ادامه داد: ما از پنجم فرودین اقدامات لازم را آغاز کردیم در حالی که در سال های گذشته سابقه چنین اقداماتی وجود نداشت. ما شاهد معاملات 200، 300 هزار دلاری کاغذی و غیرواقعی بودیم.

    رییس کل بانک مرکزی افزود: ما نباید اجازه دهیم تا بخش زیادی از ارز کشور درگیر معملات غیر واقعی باشد. وی افزود: برخی پیشنهاد ایجاد جذابیت در بازار سپرده ها را می دهند که این اقدام به نفع اقتصاد کشور نیست. در این فضا باید تصمیم بگیریم که تسلط خود را بر شرایط ارز کشور محرز کنیم و متناسب با فضا و گشایش ها و محدودیت ها انعطاف پذیر باشیم.

    رد پای خارجی‌ها در التهاب بازار ارز

    سیف با بیان اینکه براساس بررسی‌ها تعادل لازم در منابع و مصارف ارزی کشور وجود دارد و در این فضا نباید نرخ نوسان داشته باشد گفت: جای پای دخالت خارجی‌ها در بازر ارز وجود دارد و کشورهای اطراف در پی التهاب‌آفرینی در بازار هستند؛ بنابراین در کشور باید تنها یک صدا باشد که آرامش و ثبات از آن ناشی شود.

    رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: نرخ 4200 تومان منطقی است و با شاخص‌های اقتصادی همخوانی دارد و این نرخ قرار نیست ثابت بماند و با تغییر شاخص‌های اقتصادی تغییر می‌کند. وی تصریح کرد: نیازهای وارداتی را طبقه‌بندی می کنیم و با توجه به وضعیت ارزی کشور براساس اولویت ارز پرداخت می‌کنیم، سایر اقلام نیز در صورتی که منابع ارزی اجازه دهد تامین می‌کنیم که این مدل امکان می دهد توزیع ارز ضابطه‌مند شود.

    نرخ مبادله‌ای ارز حذف شد

    سیف خاطرنشان کرد: نرخ مبادله‌ای دیگر وجود ندارد و نرخ مبادله‌ای و سامانه سنا هر دو 4200 تومان خواهد بود که با این نرخ همه نیازهای منطقی کشور تامین می‌شود. وی در مورد ساماندهی صرافی‌ها نیز گفت: تعداد صرافی‌های مجاز ممکن است کاسته شود و در مورد صرافی‌های غیرمجاز نیز با نیروی انتظامی هماهنگی کرده‌ایم تا جمع‌آوری شوند.

    یورو جایگزین دلار می‌شود

    رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: یورو جایگزین دلار می شود و به عنوان ارز گزارشگری خواهد بود و هم اکنون اقدامات لازم در این خصوص در حال انجام است. این مدل به ما ابزار لازم را می دهد که به موقع ر مقابل التهاب آفرینی‌ها مقاومت کنیم.

    استفاده از ظرفیت صرافی‌ها

    وی افزود: همچنان بعد از گشایش روابط بانکی ایران با دنیا هنوز ارتباط بانکی کاملی وجود ندارد و به همین دلیل از ظرفیت صرافی ها استفاده می کنیم. به همین منظور درباره نیاز بازار ارز برای مواردی که سیستم بانکی نمی تواند به راحتی انجام پرداخت ارز را انجام دهد از صرافی ها برای مدیریت و تامین منابع ارزی بازار به بهترین شکل ممکن استفاده می کنیم.

    سیف افزود: در عین حال یک مشکل قانونی داریم که باید مجلس کمک کند تا آن را حل کنیم. باید ضوابط و شرایط فعلی در حوزه صرافی ها را سخت تر از گذشته کنیم و در این میان صرافی هایی که نمی توانند دستورالعمل های جاری را اجرا کننند مجوز آنها باطل شود.

    وی درباره مسئله سپرده گذاری ارزی در سیستم بانکی نیز گفت:‌ با بخشنامه با نظام بانکی اعلام کرده ایم که بانک ها برای جمع آوری منابع ارزی همه تلاش خود را انجام دهند و در سویی دیگر از آن جایی که بخشی از ارز در بخش خانواده ها وجود دارد سپرده ارزی می تواند با جذب آنها، وضعیت فعلی را بهینه کند.

    نرخ سکه کاذب است

    سیف درباره افزایش قیمت ارز اظهارداشت: قیمت سکه نیز طی روزهای اخیر به دلیل افزایش قیمت دلار با افزایش قیمت غیر طبیعی مواجه بود. نرخ سکه متشکل از قیمت انس بین المللی و نرخ ارز است.

    وی افزود: گاهی اوقات در این بازار حبابی وجود دارد که با مدیریت از بین می رود و از بهمن ماه که حراج سکه آغاز شد، حبابی در بازار وجود نداشت اما در روزهای اخیر با نرخ های کاذبی در این بازار مواجه بودیم.

    رییس کل بانک مرکزی افزود: اما اکنون با نرخ دلار 4200 تومانی به طور حتم بازار سکه نیز واکنش نشان خواهد داد. سیف در پاسخ به اینکه چرا تاکنون اقدامات لازم صورت نگرفته بود، گفت: با توجه به موافقت مقام معظم رهبری، جایگزینی یورو در مبادلات بین المللی در دستور کار قرار گرفته و اقدامات لازم برای تغییر دلار به یورو در معاملات بین المللی در حال انجام است.

    وی افزود: اگر منحنی نرخ دلار در سال های گذشته را بررسی کنیم، در سه ماهه سوم سال، به دلیل پایان سال میلادی نرخ ارز باافزایش مواجه و در سه ماهه چهارم روند کاهشی دارد اما در سال گذشته این روند وجود نداشت و از دی ماه به بعد به دلیل التهابات بین المللی و محدودیت تامین اسکناس این اتفاق انجام نشد.

    مدل تعریف شده شناور مدیریت شده است

    سیف با تاکید بر اینکه انگیزه همکاری بین بانک مرکزی و مجلس وجود دارد و تلاش می‌کنیم رابطه نزدیک بین بانک مرکزی و کمیسیون اقتصادی مجلس برقرار باشد، گفت: التهابات کاذب بر نرخ ارز اثر گذاشته و توجیه اقتصادی ندارد.

    وی با بیان اینکه نسبت به تامین نیازهای وارداتی کمبود نداریم و باید بازار را مدیریت کنیم که ساختار جدید این کار را انجام می‌دهد، تصریح کرد: مدل تعریف شده مدل شناور مدیریت شده است و هدف تثبیت نرخ نیست که این مدل در قانون دیده شده است.

    رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه باید آثار این 4200 تومان بر بودجه دیده شود، افزود: در گذشته آثار مربوط به دخالت بانک مرکزی در بازار ارز به حساب خزانه واریز می‌شد اما در بودجه امسال تغییر ایجاد شده و رقم مابه‌التفاوت در سود بانک مرکزی دیده شده که باید تغییری در آن لحاظ شود.

    ایجاد ثبات و آرامش اقتصادی با مدل جدید

    وی ادامه داد: برای تحقق اهداف اقتصادی نیاز به ثبات، آرامش و اعتماد داریم تا انگیزه های مناسبی برای سرمایه گذاری ها ایجاد  شود.در این میان نیاز به کمک مجلس و نمایندگان آن داریم تا بتوانیم همه بسترهای لازم را برای به تعادل رساندن نرخ ارز را ایجاد و پایدار کنیم و در این میان کمک مجلس ارزشمند خواهد بود.

    سیف در ادامه اظهار داشت : تفاوت نرخ ارز به جیب کسی نرفته است و مستقیما به خزانه واریز شده و در عین حال دیوان  محاسبات دقیقا به نظارت آن مشغول است.

    وی اظهار داشت : با مدل جدید و ایجاد ارز تک نرخی آرامش در اقتصاد شکل می گیرد و دیگر شاهد نوسان های شدید در بازار ارز نخواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی