عصر بازار

رییس اتاق ایران مطرح کرد:

دلایل رشد نرخ ارز

عصر اعتبار- رییس اتاق ایران با برشمردن دلایل رشد نرخ ارز، بیان داشت: سالیانه ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار واردات به کشور صورت می گیرد.

دلایل رشد نرخ ارز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، مسعود خوانساری صبح سه شنبه و در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: در ابتدای سال جهش ناگهانی نرخ ارز را شاهد بودیم که افزایش آن از اواخر سال قبل شروع شده بود.

    وی درباره علل افزایش نرخ ارز اظهارداشت: کارشناسان عوامل مختلفی را برای افزایش نرخ ارز اعلام می کنند که از جمله آنها می توان به بحث های سیاسی و مربوط به برجام، فشارهای سیاسی داخلی، سفرهای نوروزی، فرار و خروج سرمایه از کشور، بحث روانی و هجوم مردم به بازار برای حفظ ارزش سرمایه، اخذ مالیات بر ارزش افزوده در دبی و سرکوب نرخ ارز در سال های گذشته اشاره کرد.

    رییس اتاق تهران ادامه داد: همه این مسایل می تواند بر رشد نرخ ارز تاثیرگذار باشد ولی مهم این است که نباید به ارز به عنوان علت نگاه کنیم بلکه ارز معلول است. وی تصریح کرد: وقتی در داخل تورم ایجاد می کنیم باید منتظر جهش نرخ ارز باشیم و امیدواریم یکبار و برای همیشه این موضوع حل شود.

    خوانساری گفت: غیر از شش سالی که در دولت سازندگی و اصلاحات پذیرفته شد که تفاضل تورم داخلی و خارجی مبنای نرخ ارز باشد، در طول ٤0 سال گذشته نپذیرفته ایم که نحوه تعیین نرخ ارز چگونه باید باشد.

    وی افزود: سرکوب نرخ ارز باعث می شود تا با افزایش قیمت ها مقابله می شود؛ افزایش تعرفه ها هم باعث افزایش قاچاق و کاهش تولید می شود. خوانساری گفت: در طول ٤0 سال گذشته مواد مخدر قاچاق بود و محکومیت های سنگین بر آن وضع شد ولی همچنان شاهد آن هستیم که در کشور وجود دارد.

    رییس اتاق تهران ادامه داد: هزینه پول در کشور بالاست و دستکم ٢0 درصد هزینه تولید در ایران مربوط به هزینه پول می شود. خوانساری ادامه داد: ذخیره اموال در ایران و هزینه مبادله در کشور بسیار بالاست و بروکراسی، بدهی های دولت و غیره باعث می شود تا تولید با مشکل مواجه باشد.

    خوانساری در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: محیط کسب و کار در ایران مناسب نیست؛ انحصار و نبود رقابت نیز از دیگر معضلات بر سر راه تولید است. وی اظهارداشت: تعامل تجاری و مالی با دنیا از دیگر معضلات تولید در ایران است و در سال بین ٤0 تا ٥0 میلیارد دلار واردات داریم و به دلیل آنکه به دلیل برخی مشکلات مانند تحریم قراردادهای درازمدت و دوجانبه نبسته ایم، فناوری های روز نیز وارد نشده است.

    خوانساری گفت: همه با باید موانع سر راه تولید داخلی را آسیب شناسی کنیم و با جذب سرمایه گذاری خارجی بتوانیم بهترین کالاها را تولید کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی