عصر بازار

۱۴۶.۶ میلیارد دلار به کشورهای مختلف کمک شد

عصر اعتبار- سازمان توسعه و همکاری اقتصادی اعلام کرد کمک‌های خارجی از جانب اهدا کنندگان مختلف به کشورهای فقیر در سال ۲۰۱۷ با ۰.۶ درصد کاهش به ۱۴۶.۶ میلیارد دلار رسید.

۱۴۶.۶ میلیارد دلار به کشورهای مختلف کمک شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، کمک‌های مالی کشورهای اهدا کننده به پناهجویان به دلیل کاهش تعداد آنها به ویژه در اروپا، با 13.6 درصد کاهش به 14.2 میلیارد دلار رسیده است و به این ترتیب پناهجویان 9.7 درصد از کل مخارج صرف شده کمک‌ها را تشکیل داده‌اند که این میزان در سال 2016 معادل 11 درصد بود.

    از سوی دیگر پس از سال‌ها روند کاهشی، کمک‌های مالی دوجانبه (از یک کشور به کشوری دیگر) با 4 درصد افزایش در شرایط واقعی به 26 میلیارد دلار رسیده است. همچنین کمک های مالی به کشورهای آفریقایی با 3 درصد افزایش به 29 میلیارد دلار رسیده است. کمک‌های مالی به صحرای آفریقا نیز 3 درصد افزایش یافته و به 25 میلیارد دلار رسیده است. کمک های بشردوستانه نیز با 6.1 درصد افزایش در شرایط واقعی به 15.5 میلیارد  دلار رسیده است.

    آنخل گوریا، دبیر کل سازمان توسعه و همکاری اقتصادی گفت: خیلی خوب است که می بینیم پول بیشتری به جایی که بیشتر نیاز است می رود اما هنوز این مقدار از کمک ها کافی نیست و خیلی از کمک کنندگان هنوز از هدف اهدای 0.7 درصد از سرانه تولید ناخالص داخلی خود به کشورهای نیازمند عقب هستند. وی گفت: حمایت از توسعه کشورها با کمک های مالی مسیری سریع تر برای گسترش اهداف توسعه پایدار است. کشورهای کمک کننده باید از زمان فعلی برای افزایش تلاش های خود استفاده کنند و هم کمک های مالی خارجی خود را افزایش دهند و هم از این که آن ها به فقیرترین کشورها می رود مطمئن شوند.

    قانون " دک" مصوب سال 1988 به کشورهای کمک کننده اجازه می دهد هزینه های انجام شده برای پناهجویان را در سال نخست رسیدن آنها به خاک کشورشان به عنوان کمک های خارجی خود حساب کنند. 9 کشور عضو این سازمان بیش از 10 درصد از کمک های خارجی خود را صرف پناهجویان کرده اند که در این بین آلمان، یونان، ایسلند و ایتالیا 20 درصد از کمک های خارجی خود را صرف پناهجویان کرده اند.

    در مجموع کمک‌های خارجی اهدائی 11 کشور در سال 2016 افزایش پیدا کرده است که بیشترین افزایش‌ها در فرانسه، ایتالیا و ژاپن دیده می‌شود. از سوی دیگر در 18 کشور هم کمک‌ها کاهش پیدا کرده است که بیشترین کاهش ها در استرالیا، اتریش، یونان، مجارستان، نروژ، اسلوونی، اسپانیا و سوئیس دیده می شود.

    در میان کشورهایی که عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نیستند، امارات با اهدای 1.31 درصد از سرانه تولید ناخالص داخلی خود به کشورهای دیگر بزرگ‌ترین کشور کمک کننده است و بعد از آن ترکیه قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی