عصر بازار

بانک مرکزی روسیه؛

تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند پایداری مالی روسیه را تهدید کند

عصر اعتبار- رییس بانک مرکزی روسیه گفت که این بانک تمام ابزارهای لازم برای خنثی کردن تاثیرات منفی تحریم‌های آمریکا را در اختیار دارد.

تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند پایداری مالی روسیه را تهدید کند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، الویرا نابیولینا، رییس بانک مرکزی روسیه، گفت که این بانک تمام ابزارهای لازم برای خنثی کردن تاثیرات منفی تحریم‌های آمریکا را در اختیار دارد.

    نابیولینا در مورد نگرانی‌های سرمایه‌گذاران و بخش عمومی به دنبال فروش شدید سهام و افت ارزش روبل در روز دوشنبه پس از دور جدید تحریم‌های آمریکا بر علیه شرکت‌ها و تاجران روسی، سخن می‌گفت.

    او گفت: در صورت وقوع ریسک‌های ناپایداری مالی، بانک مرکزی روسیه طیف گسترده‌ای از ابزارها را برای اقدام در شرایط گوناگون در اختیار دارد. هیچ نیازی برای به کارگیری ابزارهای سیستمی نیست، اما ما شرایط را تحت نظر داریم و در صورت لزوم اصلاحاتی انجام خواهیم داد.

    تورم روسیه که از هنگام سقوط اتحاد جماهیر شوروی در اوایل دهه 1990 دردسری برای اقتصاد بود، در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد. در همین زمان شاخص قیمت مصرف‌کننده برابر با 2.4 درصد است که از هدف 4 درصدی بانک مرکزی پایین‌تر است.

    در روز دوشنبه روبل روسیه به پایین‌ترین میزان 2 سال اخیر خود، در برابر دلار و یورو افت کرد و این سوال را ایجاد کرد که آیا دوباره قیمت‌ها شروع به بالا رفتن خواهند کرد یا خیر. هرچند نرخ تبادل ارز خارجی، تنها دلیل تورم نیست و به گفته نابیولینا، بانک مرکزی ابزارهای لازم برای محدود کردن آن را در اختیار دارد.

    نابیولا گفت: ما به تدریج تورم را تا 4 درصد بالا می‌آوریم. در شرایط تورم پایین ما شاهد یکی از عناصر حفظ پایداری اقتصاد کلان بودیم. وقتی تورم پایین است، مصرف‌کنندگان و تاجران بهتر می‌توانند برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشند چراکه آنها می‌دانند قدرت خرید پول انها حفظ خواهد شد. برای روسیه این به معنای وام‌های ارزان‌تر هم هست و این همان چیزیست که مقامات مالی برای به راه انداختن یک اقتصاد راکد به آن احتیاج دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی