عصر بازار

صندوق بین‌المللی پول ۴ تهدید اصلی اقتصاد جهانی را بر شمرد

عصر اعتبار- رییس صندوق بین المللی پول در سخنرانی خود به تهدیدهای اصلی در مورد اقتصاد جهانی در شرایط فعلی اشاره کرد.

صندوق بین‌المللی پول ۴ تهدید اصلی اقتصاد جهانی را بر شمرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، کریستین لاگارد رییس صندوق بین المللی پول نسبت به در پیش گرفتن سیاست حمایتی به شدت انتقاد کرد و گفت: این موضوع سایه ای سنگین بر سر آینده تجارت جهانی گسترده است و محدودیت های ناشی از آن به همه بویژه مصرف کنندگان فقیر آسیب وارد می کند.

    وی در سخنرانی خود که در دانشگاه هنگ کنگ برگزار شد گفت: نه تنها در پیش گرفتن سیاست حمایتی منجر به گران تر شدن محصولات و محدود تر شدن گزینه ها می شود، بلکه مانع از اجرای نقش ضروری تجارت در افزایش بهره بری و توسعه فناوری های جدید می شود. 

    لاگارد خاطر نشان کرد که تصویر جهان فعلی، روشن است؛ اما ابرهای سیاهی بر سر آن پدیدار شده اند. به گفته وی، در حال حاضر 4 تهدید در اقتصاد جهانی وجود دارد که شامل «تنش های تجاری، افزایش ریسک های مالی و پولی و ژئوپولتیک های نامشخص» است. لاگارد هشدار داد که قوانین و مسئولیت های به اشتراک گذاشته شده ی سیستم تجارت جهانی در حال حاضر در معرض خطر از هم گسسته شدن و این مسئله شکست سیاست جمعی را در به دنبال خواهد داشت و غیر قابل توجیه است.

    وی در مورد تجارت غیر منصفانه و تاثیر آن بر روی تراز کسر تجاری گفت: در پیش گرفتن این سیاست، تاثیر جزیی بر روی مجموع تراز کسر تجاری یک کشور با جهان دارد و عدم تعادل به آن معنی است که یک کشور بیشتر از درآمد خود خرج کند و کارآمدترین ابزارها برای مقابله با آن شامل کاهش کسری بودجه دولت، قدرتمند کردن چارچوب های پولی و کاهش تدریجی بدهی عمومی است.

    رییس صندوق بین المللی پول در ادامه به آمریکا توصیه کرد که کسری مالی خود را کاهش و به آلمان پیشنهاد که با هزینه کرد بیشتر می تواند به اقتصاد خود کمک کند. وی در ارتباط با بازارهای نوظهور از قبیل چین و هند گفت که تقویت ثبات مالی به وسیله افزایش سیاست های بازدارنده از ایجاد آسیب در بخش های بانکداری و شرکت ها به عنوان کلید راه گشا برای آنها محسوب می شود.

    کریستین لاگارد در ارتباط با سیاست های تعرفه ای دونالد ترامپ گفت: این موضوع نه تنها می تواند به اقتصاد آمریکا از قبیل بخش ساخت و ساز و تولید که کاربران اصلی آلومنیوم و فولاد هستند آسیب وارد کند، بلکه به فراسوی ایالات متحده هم گزند می رساند.

    رییس صندوق بین المللی پول در مورد شفاف بودن برنامه سیاست های اقتصادی ترامپ که در حال پیش بردن آنها است، ابراز شک و تردید کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی