عصر بازار

پرونده بودجه ۱۳۹۶ بسته شد؛

یک حساب سرانگشتی از دخل و خرج دولت

عصر اعتبار- عملکرد مالی دولت نشان از عدم تحقق حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان از منابع مصوب در بودجه سال ۱۳۹۶ دارد.

یک حساب سرانگشتی از دخل و خرج دولت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به‌ گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ‌ایسنا، بودجه سال 1396 با رقم مصوب منابع عمومی تا 346 هزار میلیارد تومان بسته شد. این رقم در مقایسه با 320 هزار میلیارد تومانی که دولت در لایحه پیشنهاد داده بود حدود ٢٦هزار میلیارد تومان رشد داشت. به‌ هر حال نظر مجلس بر افزایش سقف بودجه بود.

    اما آخرین آماری که خزانه‌داری کل از عملکرد مالی دولت منتشر کرد نشان می‌دهد که در بخش منابع عمومی یعنی جایی که درآمدهای نفتی و فراورده‌های آن(تملک دارایی سرمایه‌ای)، واگذاری دارایی‌های مالی(انتشار اوراق و اسناد خزانه) و همچنین درآمدها یعنی منابعی شامل مالیات و سایر درآمدها قرار دارد در مجموع 320 هزار میلیارد تومان تحقق وجود دارد. این رقم معادل 100 درصد لایحه پیشنهادی دولت و 92.3 درصد رقم مصوب منابع عمومی در مجلس است.

    در بخش درآمدها که در بودجه 174 هزار میلیارد تومان مصوب شده بود تا 167 هزار و 500 میلیارد تومان محقق شده که در مقایسه با 159 هزار و 500 میلیارد تومان پیشنهادی دولت پنج درصد افزایش و نسبت به مصوب 3.7 درصد کاهش دارد. درآمدهای مالیاتی و گمرکی که سایر درآمدها را تشکیل می‌دهند تا 115 هزار میلیارد تومان ثبت شده است که نسبت به رقم 112 هزار و 700 میلیاردی لایحه دو درصد افزایش و به 116 هزار و 400 میلیارد مصوب 0.7 درصد کاهش دارد. همچنین واگذاری‌های دارایی‌های سرمایه‌ای به عنوان بخش دیگر منابع دولت حدود 118 هزار و 900 میلیارد تومان در بودجه مصوب شد که در سال گذشته تا 92 هزار میلیارد تومان محقق شده است. این رقم نسبت به لایحه حدود 79.4 درصد و نسبت به مصوب 77.4 درصد تحقق نشان می‌دهد. متوسط قیمت فروش هر بشکه نفت حدود 53 دلار و متوسط قیمت فروش هر بشکه میعانات تا 55 دلار بوده است.

    بخش سوم منابع عمومی یعنی واگذاری دارایی‌های مالی، در بودجه 53 هزار و 700 میلیارد تومان مصوب شد که عملکرد آن به 60 هزار میلیارد تومان می‌رسد. این رقم در لایحه 44 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که عملکرد بیانگر رشد 35 درصدی نسبت به لایحه و 11.7 درصدی در مقایسه با مصوب است.

    اما در بخش مصارف عمومی هزینه‌های جاری، عمرانی و تملک دارایی‌های مالی قرار می‌گیرد. آمار نشان  می‌دهد در بخش جاری که عمده آن را حقوق و دستمزد تشکیل می‌دهد، 253 هزار و 800 میلیارد تومان مصوب شده بود که در نهایت 243 هزار میلیارد تومان محقق شده است. این رقم نسبت به لایحه 0.3 درصد افزایش و در مقایسه با مصوب 0.4 درصد کاهش و به عبارتی عدم تحقق دارد.

    در بودجه‌های عمرانی 71 هزار و 300 میلیارد تومان مصوب شد که عملکرد نهایی حاکی از  پرداخت 42 هزار میلیاردی و به عبارتی عدم پرداخت 28 هزار میلیارد تومان از این منابع را دارد. بودجه‌های عمرانی در مقایسه با پیشنهاد دولت در لایحه  که برابر با 62 هزار و 700 میلیارد تومان بود حدود 32.8 درصد و در مقایسه با مصوب حدود 40 درصد کاهش دارد.

    بخش سوم منابع عمومی مربوط به تملک دارایی‌های مالی و به عبارتی  پرداخت سود واگذاری‌های انجام شده است. برای سال گذشته حدود 21 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که تا همین حدود هم محقق شده است.

    در مجموع  دولت در سال گذشته حدود 320 هزار میلیارد تومان منابع کسب کرده است که البته نسبت به رقم مصوب ٢٦ هزار میلیارد تومان کم دارد. نوبخت- رئیس سازمان برنامه و بودجه- معتقد است که بودجه سال گذشته بر اساس آن چه  که این سازمان بر مبنای کارشناسی پیش‌بینی کرده بود، محقق شده و بخشی  که مجلس به آن ‌اضافه کرد با عدم تحقق مواجه است.

    مجموع منابع مصرف شده در سال 1396 در بخش جاری، عمرانی و مالی به حدود 307 هزار میلیارد تومان می‌رسد که در مقایسه با منابع 320 هزار میلیاردی کسب شده نزدیک به 13 هزار میلیارد تومان کمتر بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو