عصر بازار

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:

نرخ تورم به ۱۰ درصد رسید

تشریح عمده‌ دلایل افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی

عصر اعتبار- عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: در دولت دهم شاهد تورم بالای ۳۰ درصد بوده‌‌ایم که باعث سقوط شدید ارزش ریال در برابر نرخ ارز به میزان یک سوم قیمت دلار در کشور بود و این میزان تورم در طی دو دوره دولت‌های یازدهم و دوازدهم به آرامی کاهش پیدا کرد و امروز شاهد نرخ تورم ۱۰ درصد هستیم.

نرخ تورم به ۱۰ درصد رسید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، آرمان خالقی امروز در خصوص دلایل نوسانات هفته گذشته قیمت ارز در کشور و عوامل این نوسانات، اظهار داشت: افزایش نرخ ارز مسئله‌ای است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی بارها در اقتصاد کشور رخ داده و بارها در طول این سال‌ها شاهد سقوط ارزش پول ملی کشورمان بوده‌ایم.

    وی ادامه داد: دلایل متعددی در مورد افزایش نرخ ارز در کشور و یا کاهش ارزش پول ملی وجود دارد که یکی از عمده‌ترین دلایل آن تثبیت نرخ ارز از سوی دولت و بانک مرکزی است.

    عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اضافه کرد: در چند سال اخیر، دولت به منظور کاهش نرخ تورم و از میان برداشتن رکود در جامعه اقدام به تثبیت نرخ ارز در کشور کرد و این در حالی است که در این چند ساله، تورم همچنان در کشور جاری بوده است.

    خالقی توضیح داد: در دولت دهم شاهد تورم بالای 30 درصد بوده‌‌ایم که باعث سقوط شدید ارزش ریال در برابر نرخ ارز به میزان یک سوم قیمت دلار در کشور بود و این میزان تورم در طی دو دوره دولت‌های یازدهم و دوازدهم به آرامی کاهش پیدا کرد و امروز شاهد نرخ تورم 10 درصد هستیم.

    وی خاطر نشان کرد: این اقدام دولت در حالی صورت گرفته است که نرخ ارز را به صورت ثابت حفظ کرده بود، در حالی که که از نظر اقتصاددانان این اقدام کاملاً مغایر اصول اقتصاد پولی است و باید نرخ ارز به مرور زمان به میزان تورم افزایش پیدا می‌کرد.

    عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران همچنین متذکر شد: افزایش تقاضای ارز در کشور از سال گذشته و پس از ماه محرم بتدریج افزایش یافت و این افزایش تقاضا همزمان با نزدیک شدن به پایان سال میلادی و زمان تسویه حساب بدهی به شرکای تجاری بیشتر شد و پس از آن نیز با نزدیک شدن به ایام نوروز و افزایش خریدهای سال نو و همچنین سفرهای خارج از کشور، این افزایش تقاضای خرید ارز افزایش یافت که این عوامل سبب افزایش پلکانی نرخ ارز در بازار آزاد شد.

    خالقی تبیین کرد: این افزایش تقاضا بر بازار طلا و سکه نیز سرایت کرد که در نهایت موجب شروع یک جو احساسی در جامعه و این خود باعث هجوم مردم به صرافی‌ها به منظور خرید دلار و حفظ سرمایه هر چند اندک خود شد.

    وی ادامه داد: این التهاب به وجود آمده در جامعه و وجود جو روانی ناپایدار بودن نرخ ارز در کشور، فرصت را برای سودجویان به وجود می‌آورد تا با گرانفروشی ارز خود، بازار ملتهب را پرآشوب‌تر جلوه دهند.

    عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران همچنین گفت: زمانی که تقاضا به یکباره افزایش پیدا کند، عرضه، توان تأمین این تقاضا را ندارد و همین مسئله در خصوص دلار نیز کاملاً صدق کرد و همه شاهد صفوف طولانی مردم در صرافی‌ها و بانک‌ها بودیم که این افزایش تقاضا و نبود ارز لازم در بازار باعث افزایش نرخ ارز در کشور شد.

    خالقی یادآور شد: اگر دولت سریع به این بازار ورود نمی‌کرد و نرخ ارز تثبیتی اعلام نمی‌‌شد، به طور حتم این افزایش نرخ ارز از 7 هزار تومان نیز عبور می‌کرد.

    وی تأکید کرد: دولت در طول چند سال اخیر اجازه نداد دلار به آرامی، همزمان و همسو با تورم حرکت و افزایش پیدا بکند و این باعث شد که شاهد جبران به‌ یکباره فاصله ایجاد شده و با وجود جو احساسی پیش آمده، افزایش نرخ ارز را پیش از افزایش تورم در چند روز اخیر شاهد باشیم.

    عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: سیاست اقتصاد ایران در سطح ملی باید حفظ ارزش پول ملی باشد، باید به صراحت گفت که نباید اجازه پایین آمدن ارزش پول ملی کشور را می‌دادیم، این در حالی است که در سال‌های نخست انقلاب یک دلار هفتاد ریال بود و اینک یک دلار 42 هزار ریال شده است و این نشان از سقوط ارزش پول ملی کشور است که هر سال نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی