عصر بازار

سیگار گران شد

عصر اعتبار- عوارض جدید برای سیگار پس از تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام نهایی شد تا معادل درآمد حاصل از اجرای آن به کاهش مصرف دخانیات، پیشگیری و درمان بیماری‌های ناشی از آن، بازتوانی و درمان عوارض حاصل از مصرف و توسعه ورزش اختصاص یابد.

سیگار گران شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، علی اصغر رمزی - رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور -  با اشاره به اینکه در بند (م) تبصره (6) قانون بودجه سال 1397 عوارض جدیدی برای سیگار وضع شده است که شامل 75 ریال برای هر نخ سیگار با نشان ایرانی، 150 ریال برای هرنخ تولید مشترک، 250 ریال برای هر نخ تولید داخل با نشان بین المللی و 600 ریال برای هر نخ سیگار وارداتی به عنوان عوارض وضع شده است، بیان کرد: این عوارض در لایحه بودجه دولت وجود نداشت و عوارض یاد شده در مجلس شورای اسلامی به لایحه دولت اضافه و در نهایت پس از تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام عوارض جدید نهایی شده است.

    موضوع رفت‌ و برگشت افزایش قیمت سیگار در نهایت با تعدیل افزایش قیمت سیگارهای تولید داخل و افزایش بیشتر عوارض سیگارهای وارداتی همراه شد تا پرونده میزان قیمت محصولات دخانی در سال 1397 بسته به نظر برسد. موضعی که به تازگی با تصمیم گیری نهایی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام موجب شد تا قیمت هر نخ سیگار طی سال جاری از 67.5 تا 360 تومان قطعی شود. .

    قانون جدید افزایش قیمت سیگار چه می‌گوید؟

    در متن بند (م) تبصره ( 6 ) آمده است که "از ابتدای سال 1397 به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی 75  ریال، تولید مشترک 150 ریال، تولید داخل با نشان بین المللی 250 ریال و وارداتی 600 ریال به عنوان عوارض اضافه می شود.

    وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است مبالغ مزبور را از تولیدکنندگان و واردکنندگان حسب مورد أخذ و به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف 160190 این قانون واریز کند.

    معادل درآمد حاصل از اجرای این بند پس از واریز به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور، طی ردیف های شماره 127500، 128500 و 129000 در جهت کاهش مصرف دخانیات، پیشگیری و درمان بیماری‌های ناشی از آن، بازتوانی و درمان عوارض حاصل از مصرف و توسعه ورزش، در اختیار وزارتخانه‌های ورزش و جوانان به میزان 30 درصد، آموزش و پرورش به میزان 20 درصد و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به میزان 50 درصد قرار می‌گیرد. "

    آشفته بازار قیمت سیگار در اواخر سال 96

    گفتنی است پس از اضافه شدن بند جنجال‌برانگیز الحاقی 7 به تبصره 6 لایحه بودجه توسط مجلس شورای اسلامی درخصوص اخذ عوارض سیگار که منجر به افزایش قیمت خرده‌فروشی هر نخ سیگار تولید داخل و سیگار وارداتی از ابتدای سال 1397 می‌شود بازار این محصول در اواخر سال 1396 دچار آشفتگی در زمینه قیمت فروش شد.

    با خبر افزایش قیمت سیگار در سال 1397 که از اواخر سال گذشته با توجه به لایحه بودجه سال 1397 مطرح شد، شاهد افزایش قیمت این محصول توسط توزیع‌کننده‌ها بودیم. محصولاتی که قیمت درج شده روی هر پاکت آن با قیمت فروش محصول همخوانی نداشت و به طور مثال هر پاکت سیگاری که 3000 تومان روی آن قیمت درج شده با قیمتی بین 3500 تا 4000 تومان به فروش می‌رسید!

    سیگار جزو کالاهایی است که مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شود، اما ستاد تنظیم بازار در بهمن ماه سال 1396 اعلام کرد که هیچ کالایی تا پایان فروردین‌ماه سال 1397 نباید افزایش قیمتی داشته باشد.

    افزایش قیمت سیگار در اواخر سال 1396 توسط توزیع‌کننده‌ها کلید خورد و آن‌ها با احتکار این محصول دخانی موجب آشفتگی در بازار قیمت سیگار شدند. احتکار توزیع‌کنندگان موجب شد تا عرضه سیگار در سطح بازار کاهش یابد و همین مساله موجب گرانی شود. پس از آن با توجه به اینکه تعادل بازار به هم خورده بود تولیدکنندگان تصمیم گرفتند تا قیمت‌ها را افزایش دهند تا شاید عرضه‌کنندگان از احتکار خودداری کنند و مجددا تعادل به بازار بازگردد؛ مساله‌ای که تا حدودی تاثیرگذار بود اما نتوانست موجب جلوگیری از افزایش قیمت سیگار شود.

    موضوعی که احتکارکنندگان سیگار به آن فکر می‌کردند، عدم فروش کارتون‌های سیگار خریداری شده از تولیدکنندگان بود تا با آغاز سال 1397 سود دوبرابری را به علت افزایش قیمت‌ها به جیب بزنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو