عصر بازار

لیر و روبل در مقابل ریزش مقاومت کردند؛

طلا در مدار آرامش

عصر اعتبار- طلای جهانی دیروز در مدار آرامش پس از توفان جنگ سوریه قرار گرفته بود. اونس تا عصر دیروز حول قیمت ۱۳۳۴ دلاری نوسان کرد.

طلا در مدار آرامش
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، هر چند شاخص دلار با افت بالغ بر 25/ 0 درصدی خود بستر صعودی طلا را گسترده بود؛ اما اونس روند خطی خود را تا دیشب ادامه داد. کاهش وزن تنش‌های ژئوپلیتیک باعث شد لیر و روبل نیز به‌طور موقت از وضعیت قرمز خارج شدند؛ اما حساسیت زیاد این 2 ارز نسبت به تنش‌های سیاسی باقی خواهد ماند. با توجه به اینکه کاخ سفید از وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه خبر داده است، روبل کماکان با ریسک‌های سیاسی و خارجی تهدید می‌شود. طلا به‌رغم پیش‌بینی‌های افزایشی کارشناسان بازار جهانی، دیروز حول قیمت 1344 دلاری نوسان ‌کرد. با اینکه شاخص دلار تا عصر دیروز بیش از 25/ 0 درصد تضعیف شد و صحنه بازار را برای صعود اونس آماده کرده بود؛ اما طلا نتوانست از این شرایط بهره ببرد. عاملی که طلا را همزمان با افت دلار از رشد بازداشت، کاهش ریسک‌های ژئوپلیتیک مربوط به سوریه محسوب می‌شود.

    ترامپ پس از حملات موشکی مشترک با انگلستان و فرانسه، پیام مهمی به بازارها ارسال کرد «ماموریت با موفقیت انجام شد». سیگنال ترامپ، احتمال آغاز موج بعدی حملات به سوریه را کاهش داد؛ بنابراین، آرامش در بازار جهانی اونس را می‌توان به کاهش تنش‌های حول دمشق نسبت داد. عدم مقابله نظامی روسیه با غرب نیز اجازه بالا گرفتن تب سوریه را نداد تا تقویت طلا تا عصر دوشنبه رویت نشده باشد. برخی از تحلیلگران بازار جهانی معتقد به افزایش سرمایه ورودی به بازارهای سهام هستند؛ چراکه طلا و دلار از بازار عقب کشیده‌اند و بورس به راحتی توان در دست گرفتن نبض بازارها را خواهد داشت. طلا  اولین روز هفته بازار جهانی را با آرامش آغاز کرد. بازگشایی بازارهای آسیا و اقیانوسیه در ابتدا اونس را حدود یک دلار کاهشی کرد؛ اما در ادامه با شروع کار بازار طلای لندن، قیمت اونس باز هم به 1345 دلار بازگشت. اگرچه ریسک‌های ژئوپلیتیک مربوط به درگیری نظامی در سوریه هفته گذشته فلز زرد و طلای سیاه را صعودی کرده بود؛ با این حال احتمال خروج نیروهای نظامی از جبهه جنگ، اندکی از بار تنش‌ها در بازار کاسته است. کارشناسان بازار این هفته را برای اونس پیش‌بینی‌های افزایشی در نظر گرفته‌اند که ممکن است همزمان با شروع به کار بازار نیویورک بخشی از آن تحقق یابد؛ چراکه واشنگتن از تحریم‌های جدید علیه مسکو خبر داده و کرملین نیز در حال بررسی اعمال تحریم‌ کالاهای آمریکایی است. طلا در صورتی که کاخ کرملین و کاخ سفید سیگنال تنش‌آفرینی در رابطه با سوریه مخابره کنند، آماده جهش به سطح 1365 دلاری خواهد بود. البته در حالتی که تنش‌های ژئوپلیتیک مربوط به سوریه کمرنگ شوند، طلا حمایت نخواهد شد. قیمت طلای جهانی عصر دیروز بالاخره توانست از نوسان حول قیمت 1344 دلار جدا شده و به مرز 1350 دلار نزدیک‌تر شود. جهش قیمت اونس همزمان با 2 رویداد بنیادی رقم خورد. اولین رویداد به رئیس‌جمهوری آمریکا مربوط است که منجر به تقویت اونس جهانی شد. دونالد ترامپ در توییتر خود، چین و روسیه را به تضعیف تعمدی ارزهایشان متهم کرد؛ «چین و روسیه مشغول بازی تضعیف ارز شده‌اند، درحالی‌که آمریکا نرخ بهره را به‌طور مرتب افزایش می‌دهد.» توییت ترامپ همزمان با گزارش خرده‌فروشی آمریکا همزمان منتشر شد. نرخ رشد ماهانه خرده‌فروشی در ایالات‌متحده از پیش‌بینی 4/ 0 درصدی عبور کرد و نرخ 6/ 0 درصدی را به ثبت رساند؛ با این حال، شاخص دلار هنوز زیر فشار باقی ماند.
    مقاومت بازارهای نوظهور در برابر تنش‌ها

    حجم زیادی از دارایی‌های متعلق به بازارهای نوظهور در روزهای گذشته به سمت بازارهای دیگر سرازیر شد. تنش‌های سیاسی بیشترین نقش را در این رابطه بر عهده داشت. از آنجا که ریسک ژئوپلیتیکی که با درگیری نظامی در سوریه شکل گرفت، بیشتر به ترکیه و روسیه فشار وارد می‌کرد، دارایی‌های روسیه و ترکیه بیشترین حجم خروجی را به خود اختصاص داده بودند. هفته پیش با سقوط لیر به کف تاریخی و افت شدید روبل همراه شد که زمینه‌ساز خروج دارایی‌های این دو کشور را مهیا ساخت. در بازارهای نوظهور مطرح، چین برخلاف ترکیه و روسیه هفته خوبی را سپری کرد. بهترین کارنمود بازارهای نقدی دنیا به چین تعلق گرفت. راندمان مثبت چین به ویژه در بخش‌های تکنولوژی و املاک شرایط در میدان جنگ تجاری را به سود این کشور نشان داد.

    بازگشت موقت لیر: لیر ترکیه هفته گذشته ضعیف‌ترین نرخ برابری خود در مقابل دلار را به ثبت رسانده بود؛ اما بانک‌مرکزی ترکیه برای جلوگیری از تضعیف بیشتر لیر وارد عمل شد تا نزول ارز ترکیه موقتا متوقف شود. رئیس بانک‌مرکزی ترکیه در نشست خبری هفته گذشته خود از مداخله در صورت لزوم خبر داد. مداخله بانک‌مرکزی ترکیه با افزایش نرخ بهره و منقبض کردن فضای پولی انجام خواهد شد؛ اما به‌کار بردن کلماتی مانند «در صورت لزوم» از سوی مقامات دولتی و بانکی تحقق اجرای سیاست انقباضی را مبهم باقی گذاشته است. رجب طیب اردوغان بارها از بانک‌مرکزی ترکیه کاهش نرخ بهره را خواسته بود. اردوغان رشد اقتصادی به هر قیمتی که شده را در صدر برنامه‌های خود قرار داده است و افزایش نرخ بهره با مخالفت وی همراه می‌شود. «جمیل ارتم»، مشاور رئیس‌جمهوری ترکیه نیز هفته گذشته در رابطه با تضعیف لیر واکنش نشان داد. او از مداخله دولت با تمرکز بر نرخ ارز در روزهای آتی خبر داد. بازار ارز ترکیه پس از واکنش مقامات ترکیه، آرام‌تر شد؛ اما حساسیت لیر همچنان به قوت خود باقی است. در واقع، لیر فاصله زیادی با رکورد ضعیف خود ندارد و دیروز نیز 2/ 0 درصد در برابر دلار آمریکا تضعیف شد.تحریم‌های جدید علیه کرملین: بقای تنش‌های ژئوپلیتیک مربوط به سوریه با تهدید دولت ترامپ مبنی بر افزایش تحریم‌ها علیه مسکو، روبل را دوباره به مسیر نزولی رهنمون کرد؛ اما افت روبل در برابر دلار دوام نیاورد و پس از چند ساعت این روند معکوس شد؛ به‌طوری‌که تا عصر دیروز روبل در برابر دلار نزدیک به 2/ 0 درصد رشد کرد.تحریم‌های جدید علیه کرملین: بقای تنش‌های ژئوپلیتیک مربوط به سوریه با تهدید دولت ترامپ مبنی‌بر افزایش تحریم‌ها علیه مسکو، روبل را دوباره به مسیر نزولی رهنمون کرد؛ اما افت روبل در برابر دلار دوام نیافت و پس از چند ساعت این روند معکوس شد؛ به‌طوری‌که تا ساعت 3 بعد از ظهر دیروز روبل در برابر دلار نزدیک به 2/ 0 درصد رشد کرد. با این حال، نوسان‌های روبل به همین جا ختم نشد و تا ساعت 5 بعد از ظهر روز گذشته، روبل باز هم نزول کرد و در برابر دلار 5/ 0 درصد تضعیف شد.


     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو