عصر بازار

برنامه‌های اتاق تعاون برای حمایت از کالای ایرانی

عصر اعتبار- نخستین نشست کمیته راهبردی توانمندسازی تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها به منظور اجرای برنامه‌های استراتژیک سه ساله اتاق تعاون ایران و تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی برگزار شد.

برنامه‌های اتاق تعاون برای حمایت از کالای ایرانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اتاق تعاون ایران، در این نشست معاون هماهنگی امور استان‌ها و اتحادیه ها با اشاره به تدوین و ابلاغ برنامه های سه ساله اتاق 1399-1397 و تهیه و رئوس برنامه های معاونت امور استانها، تحقق اجرای این برنامه ها را منوط به روزآمدی و توانمند سازی شرکتها و اتحادیه های سراسری تعاونی برشمرد و افزود: مؤلفه مهم در بحث توانمندسازی به عنوان محور اصلی تحقق و حصول نتیجه در این حوزه نگاه عملیاتی و رویکرد غیر تئوریک و شعار گرایانه است.

    محمدمهدی تیموری معاون هماهنگی امور استان‌ها و اتحادیه‌ها، بررسی کارشناسی سرفصل ها و مصادیق عملیاتی، تبادل نظر و اخذ پیشنهادات اعضای کمیته در عناوین و مصادیق هم چنین تدوین سرفصل های برنامه توانمندسازی را رویکرد اصلی در این عرصه دانست و ابراز داشت: حسب ضرورت و نیاز، متناسب با عرصه توانمندسازی می بایست فرآیندهای اصلاح قوانین، تدوین سند جامع و چشم انداز مد نظر قرار گیرد.

    در ادامه مرتضی رخیصی عضو هیات رییسه و رییس اتاق تعاون استان خوزستان با تاکید بر اصل آموزش ابراز داشت:  آموزش، شفاف سازی بین بخشی می تواند کمک موثری به پیشبرد اهداف و برنامه های توانمندسازی تعاونی ها و اتحادیه کند.

    عبداله بهرامی عضو انجمن مرکزی نظارت بر انتخابات تعاونیها و اتاق ها و مدیر عامل اتحادیه فرش دستباف نیز با اشاره به اینکه تشکیل و وجود این کمیته برای تحقق اهداف و برنامه های اتاق ضروری است؛ شناسایی ابزارهای مورد نیاز و در اختیار، چینش و انضباط منابع مالی، نیروی انسانی، تدوین سیاست های خوشه تامین، توزیع و فروش و سبدهای حمایتی واقع گرایانه را از نکاتی برشمرد که می تواند توانمندسازی تعاونی و اتحادیه ها را تسریع و تسهیل کند.

    احمد هاشمی عضو هیات رییسه اتاق تعاون ایران و مدیرعامل اتحادیه های سراسری تعاونی های حمل و نقل دریایی نیز از اهتمامی که برای تشکیل و شروع به کار کمیته راهبردی از سوی معاونت هماهنگی امور استانها و اتحادیه ها مصروف شده است؛ قدردانی و موضوع توانمندی سازی تعاونی ها رامهم ارزیابی کرد. وی گفت: اگر قراراست تعاونی ها و اتحادیه توانمند شوند نیاز به ابزارهای کاربردی و کنترلی اجتناب ناپذیر است.

    عضو هیات رییسه اتاق تعاون ایران با بیان اینکه قوانین گسترده ای وضع شده، ولی مشاهده می شود که عمده این قوانین به ویژه آن دسته از قوانین که با بخش تعاون ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم دارد کاربردی نیست، اظهارداشت: مبحث آموزش های کاربردی یکی از مهم ترین محورهای توانمندسازی تعاونی ها است که می تواند روش و نگرش سنتی به مدیریت تعاونی ها را دستخوش تغییر کند .

    فضل الله نصیری رییس کمیسیون تخصصی توسعه تجارت و صادرات غیر نفتی اتاق تعاون ایران نیز آسیب شناسی، آموزشی و ایجاد شبکه تعاملی بین تعاونی ها و تدوین بسته های حمایتی و مشوق های تولید وخدمات در تعاونی ها را به عنوان رئوس قابل اتکاء در توانمند سازی تشکل های این بخش یاد کرد.

    فاضل همامی رییس کمیسیون تخصصی صنعت و معدن اتاق تعاون ایران در ادامه نشست با اشاره به اهمیت موضوع توانمندسازی گفت: تهیه اطلس بخش تعاون (تعاونی‌ها)، استفاده از ظرفیت‌های قانونی اتاق، تدوین ساختار سازمانی اتاق تعاون ایران و ایجاد معاونت های جدید به تناسب اختیارات و تکالیف و وظایف محوله قانونی را از جمله مواردی بر شمرد که می تواند در پروسه توانمندسازی اثرگذار باشد.

    بهروز فرهنگیان مشاور رییس اتاق تعاون ایران و رییس اتاق تعاون استان فارس دیگر عضو کمیته راهبردی توانمند سازی تعاونی های بود که با تشریح ایرادات و اشکالات زیر ساختی در بخش تعاون بر اهمیت توانمند سازی در قالب ظرفیت ها و قابلیت های بخش تاکید کرد. وی مهم ترین آسیب تعاونی ها واتحادیه ها را ارجحیت تلاش برای حفظ سمت ها به جای تلاش برای حفظ موجودیت تعاونی بر شمرد.

    وی توجه به پیکره بخش تعاون برای توانمندسازی را الزام آور  و جزیره ای عمل کردن را آفت مزمن این موضوع ذکر کرد. این مدرس دانشگاه، 5 محور اصلی شامل  زیرساخت های حقوقی و قانونی، مالی و پولی، فن آوری اطلاعات و ارتباطات، سرمایه نیروی انسانی و اجتماعی و سرمایه سازمانی و سیستمی را به عنوان محور های پشتیبان در زنجیره ارزش افزوده خدمات در اتاق ها و تعاونی ها یاد کرد  که می توان با تکیه بر آنها ضمن بسط موضوعی و مصداقی برای توانمند سازی تعاونی ها و اتحادیه ها و اتاق ها بر اساس آن برنامه ریزی و اقدام کرد.

    بهروز فرهنگیان خاطرنشان کرد: طراحی ارزش، تبلیغ و ترویج و جذب ،خدمات و پسشتیبانی و پایش را چهار عنصر  دیگر یاد کرد که در قالب فعالیت  اصلی به تحقق و حصول نتیجه عملیاتی در بحث توانمندسازی منجر خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو