عصر بازار

وزیر اقتصاد تاکید کرد

بازار ارز باید تعیین وضعیت می‌شد تا بتوانیم آن را کنترل کنیم

عصر اعتبار- وزیر اقتصاد با اشاره به بحث استفاده از فاینانس در دولت گفت: فاینانس اور بانک توسط دولت در حال پیگیری است اما متاسفانه فضای هجمه تبلیغات منفی عیله کشور قدرت تحرک را از کارفرینان سلب کرده است.

بازار ارز باید تعیین وضعیت می‌شد تا بتوانیم آن را کنترل کنیم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مسعود کرباسیان پیش از ظهر امروز در نشست مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، فعالان اقتصادی و ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان با اشاره به صادرات ایران و روسیه اظهار کرد: روس‌ها پس از تحریم‌های صورت گرفته بر علیه آن‌ها توسط اتحادیه اروپا و آمریکا، جهت گیری به سمت ایران پیدا کردند و هم اکنون بحث ترانزیت، ویزا و ... را دنبال می کنند.

    وی ادامه داد: در قالب تعریف یک کانال سبز از سوی روسیه،   15 تا 20 درصد تخفیف تعرفه را به کالاهای ورودی ایران در نظر گرفته شده است که تاکنون سه لیست 10 موردی را به کشورهای روسیه اعلام کردیم اما متاسفانه شاهد استقبال تجار ایرانی نبوده‌ایم.

    کرباسیان با اشاره به اینکه در نیمه دوم اردیبهشت ماه سال جاری توافقنامه اوراسیا قطعی خواهد شد اظهار کرد: در تعاملات و مذاکرات تجاری به حمایت از صادرات می اندیشیم که در این راستا به منظور تشویق صادراتی 1300 میلیارد تومان در بودجه سال 97 در نظر گرفته ایم.

    وی به موضوع ارز در کشور در روزهای گذشته اشاره و تصریح کرد: ایجاد سامانه ارزی بحثی قطعی است. التهاب ارزی باید رخ می‌داد اما قیمت جهشی رخ داده قیمت واقعی نبود و قیمت واقعی حول و حوش همین مبلغ 4200 بود.

    وزیر اقتصاد و دارایی با تاکید بر اینکه باید کف قیمیت تعیین می‌شد تا بعد از آن شناور بودن قیمت ارز را مطرح کنیم تصریح کرد: ارز صادراتی نیازی نیست لزوما از طریق بانک‌ها صورت گیرد بلکه صادر کنندگان می توانند از طریق صرافی‌های مجاز که در بخشنامه بانک مرکزی مطرح شده انتقال ارز را انجام دهند.

    کرباسیان با اشاره به اینکه تجربه ناموفق گذشته را دیگر نباید تکرار کرد و این موضوع تاکید رییس جمهور است اظهار کرد: در این راستا دیگر همه نمی توانند وارد حوزه واردات شوند و 70 درصد واردکنندگان از طریق روشی که دولت تعیین کرده می توانند مبادلات ارزی انجام دهند و بقیه 30 درصد باید سه روش مطرح شده در دستورالمعل بانک مرکزی را پیگیری کنند.

    او با تاکید بر اینکه بازار ارز باید تعیین وضعیت می‌شد تا بتوانیم آن را کنترل کنیم تصریح کرد: بخشنامه ابلاغی از سوی بانک مرکزی در حوزه ارزی کاملا گویا است. در بخش تجاری کاملا مسایل روشن است. در بحث گردشگری نیز کمیته‌های کاری تشکیل شده تا بتوان به 36 موضوع بهداشت، مسافر و ... رسیدگی و در صورت لازم اصلاحاتی را انجام دهیم.

    وزیر اقتصاد و دارایی به وضعیت اقتصادی کشور نیز اشاره و اظهار کرد: طبق آمار بانک مرکزی در سال 96، نرخ تورم تک نرخی و 8.3 درصدی را شاهد بودیم ضمن آنکه برای اولین بار شاهد سرمایه گذاری مثبت در کشور بودیم.

    کرباسیان با اشاره به رشد اقتصادی شش درصدی کشور در سال گذشته تصریح کرد: در حوزه صادرات نیز سال گذشته  47 میلیارد دلار را تجربه کردیم که همین امر سبب شد برای اولین بار تراز تجاری کشور مثبت شود.

    وی با اشاره به ایجاد 800 هزار نفر اشتغال خالص طی سال گذشته در کشور اظهار کرد: همه این علایم نشان می دهد که وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبود بوده است ضمن آنکه در شاخص های همچون رقابت پذیری، LPi و ... شاهد بهبود بوده ایم.

    وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به دیگر شاخص‌های بهبود یافته در حوزه اقتصاد کشور تصریح کرد: در حوزه اعتباری نیز شاهد ارتقا دو پله‌ای رتبه کشور بودیم که از هفتم به پنجم رسیدیم ضمن آنکه در حوزه ریسک و ضریب خطر نیز با کاهش روبرو بودیم.

    وی با اشاره به اتفاقات خوبی که در استان کرمان در زمینه اقتصاد مقاومتی افتاده است، اشاره کرد و گفت: گزارشی باید در این راستا تنظیم شود و متعهد می‌شوم در هیات دولت و ستاد اقتصاد مقاومتی کشور به عنوان یک الگو برای سایر استان های کشور تعمیم دهیم.

    کرباسیان مطرح کرد: کرمان همواره در زمینه اقتصادی متکی به دولت نبوده و حتی به دولت نیز کمک می کرده است که این موضوع نیز در گذشته و همچنین دوران دفاع مقدس مشهود بوده است.

    وی با اشاره به اینکه 36 میلیارد دلار خطوط فاینانس و اعتباری در دولت یازدهم و دوازدهم تامین شد اظهار کرد: سیاست دولت اولویت برای بخش خصوصی است و جای سوال است که چرا بخش خصوصی از آن میزانی که باید استفاده می‌کرده نتوانسته است استفاده کند؟ در این راستا استان کرمان این توانایی دارد که از اعتبارات فاینانس استفاده کند.

    کرباسیان به موضوع سرمایه‌گذاری خارجی نیز اشاره و تصریح کرد: سرمایه‌گذاری خارجی در حال شکل گیری در استان کرمان است که باید این موضوع را به فال نیک بگیریم. سرمایه گذاری خارجی در استان کرمان جواب می دهد.

    کرباسیان با اشاره به الگوی توسعه‌ای که در استان کرمان رخ داده است، ادامه داد: بزرگترین نیروگاه خورشیدی در این استان در حال راه اندازی است.

    وزیر اقتصاد و دارایی با اعلام اینکه آمادگی کامل را برای تفویض اختیار لازم به استان کرمان دارم، اظهار کرد: اولین گام در حوزه تفویض اختیار ماده 251 است که بالاترین اختیار قانونی وزیر اقتصاد و دارایی است.

    وی با بیان این مطلب که وزارت اقتصاد می‌تواند از مشاوران مالیاتی استفاده کند، تصریح کرد: سایر تفویضاتی که استان نیاز دارد به ما اعلام کنید تا آنها را پیگیری کنیم.

    کرباسیان با بیان این مطلب که مالیات بر ارزش افزوده در قالب ضمانتنامه استقبال می کنیم، عنوان کرد: درخصوص بدهی دولت به پیمانکاران، بدهی دولت به پیمانکاران نیروگاه خورشیدی پرداخت شده است.

    وی بیان کرد: در مورد مدیریت ریسک در قانون مالیاتی دیده شده است و در طرح جامع نظام مالیاتی نیز پیش بینی شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی