عصر بازار

نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس مطرح کرد:

لزوم تحقیق و تفحص از عملکرد دولت درمدیریت بازار ارز

عصر اعتبار- نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس بر لزوم تحقیق و تفحص مجلس از عملکرد دولت در مدیریت بازار ارز تاکید کرد.

لزوم تحقیق و تفحص از عملکرد دولت درمدیریت بازار ارز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، محمد دهقان در مورد التهابات چندی پیش بازار ارز در کشور و اعتراضات نمایندگان به نحوه مدیریت دولت گفت: اعتراضات نمایندگان درواقع به آشفتگی بود که در چند ماه گذشته بر اثر بی‌تدبیری دولت در بازار ارز حاکم شده بود.

    نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس با بیان اینکه هیأت رئیسه نباید تریبون مجلس را به کسی می‌داد که خودش مقصر مشکلات بود، اظهار داشت: آقای سیف که خود از مقصران اصلی این آشفتگی بود، برای ارائه توضیحات به مجلس آمده بود. هیأت رئیسه نباید تریبون مجلس را به کسی می‌داد که خودش مقصر مشکلات بود. باید از رئیس‌جمهور برای حضور در این جلسه دعوت می‌شد.

    وی با انتقاد از اقدام دیرهنگام دولت در تثبیت نرخ ارز و نگرانی هایی که از نقایص تصمیم اخیر دولت وجود دارد، اظهار داشت: بنده سه ماه قبل در مصاحبه‌ای بر لزوم تثبیت نرخ ارز تأکید کردم. من اقتصاددان نیستم، حقوق‌ خوانده‌ام، اما بر اساس تجربه معتقدم باید نرخ ارز با شرایط خاصی تثبیت شود؛ اما می شود باور کرد که دولت با این همه طول وعرض و با این همه کارشناس چند ماه دیرتر متوجه موضوع شده باشد؟!

    نمایندگان خواستار استعفای سیف بودند

    دهقان با بیان اینکه اعتراض نمایندگان درواقع به بی‌تدبیری دولت و رئیس کل بانک مرکزی بود، گفت: نمایندگان در جلسه علنی بررسی بازار ارز، خواستار استعفای رئیس کل بانک مرکزی بودند، زیرا با توجه به عملکرد، ایشان نباید بیش از این در این جایگاه حضور یابد.

    نماینده مردم طرقبه، شاندیز و چناران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه رئیس‌جمهور باید برای ارائه گزارش از بازار ارز در مجلس حضور می‌یافت، افزود: اقدام دیرهنگام دولت در تثبیت نرخ ارز ونیز نقایصی که در همین تصمیم وجود دارد موجب اعتراض نمایندگان به آقای سیف شد.

    نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: با توجه به بی‌تدبیری دولت ونفوذ دلالان ارزی و وجود برخی منفعت جویی ها ومتاسفانه نفوذ برخی مفاسد درساختار نظام اقتصادی، نگرانیم همین مصوبات ناقص مربوط به تثبیت نرخ ارز و اداره بازار ارز نتواند به خوبی اجرا شود.

    وی ادامه داد: از آغاز سال 96 شاهد افزایش نرخ دلار از 3500 تومان به 6300 تومان بوده ایم و در پایان سال 96، این افزایش نرخ به صورت جهشی بوده و در اوایل سال 97 این جهش شدت بیشتری یافت و بالاخره دولت مجبور به مدیریت بازار ارز شد.

    دهقان با تأکید بر لزوم ریشه‌یابی مشکل نوسانات بازار ارز اظهار داشت: تعداد زیادی از دلالان در این ماجرا ثروت‌های میلیاردی به جیب زدند و مردم کوچه و بازار نیز چند هزار میلیارد ضرر کردند. آیا دولت متوجه نمی‌شد که باکاهش ارزش پول ملی جیب مردم در حال خالی شدن و جیب دلالان در حال پر شدن است؟ خیلی از کارشناسان معتقدند دولت برای جبران کسری بودجه خود عملا با آشفتگی بازار ارز همراهی کرد.

    نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم تحقیق و تفحص مجلس از عملکرد دولت در مدیریت بازار ارز اظهار داشت:  نرخ دلار در بودجه سال 97، توسط دولت 3500 تومان پیش بینی شده است در حالی که دولت رسماً دلار را با قیمت 4950 تومان می‌فروخت، دلالان نیز دلار را به قیمت 6300 تومان می‌فروختند؛ اکنون باید معلوم شود درآمد دولت دقیقا از این مابه‌التفاوت قیمت دلارچقدر بوده است؟وچه درآمدی از این مابه التفاوت به کیسه دلالان رفته وچگونه بایداین وجوه چه باوضع مالیات وچه به عنوان رانت به بیت المال برگردد؟

    رئیس جمهور باید در مورد علل نوسانات بازار ارز به مجلس گزارش می داد

    دهقان افزود: دلالان در دولت نفوذ داشتند یا خیر؟ آیا تصمیم‌گیری‌های دولت ناشی از نفوذ دلالان در دولت بود، آیا برخی مسئولان و فرزندانشان در بازار ارز نفوذ دارند؟ آقای رئیس جمهور باید توضیح دهد که در نوسانات بازار ارز چه بلایی بر سر مردم آمد و چه کسانی در این نوسانات دست داشتند؟

    نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: برای اینکه دولت نشان دهد کاری برای مدیریت بازار ارز انجام داده است با برخی صرافان برخورد کرد. در ایام نوسانات بازار ارز دلار در اختیار صرافان قرار داده می شد و آنها بعضا بین خود و اطرافیانشان پخش می کردند. دولت هم به جای اتخاذ تصمیم درست با بگیر و ببند در بازار ارز التهابات را افزایش داد و عملا قیمت ارز در آن زمان گران شد.

    وی گفت: دولت باید بعد از اغتشاشات دی ماه که فضای ارزی کشور ملتهب شد  باید بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نرخ ارز را تثبیت می کرد و براساس قانون برنامه ششم که قیمت شناور مدیریت شده را الزامی کرده است ،بازار متشکل ارزی را تشکیل وآن را به نحوی مدیریت می کردتا هم قیمت ارز افزایش نیابد وهم امکان گردش ارزی و عرضه دلار و سایر ارزها توسط دارندگان آن و صادرکنندگان کالا و نیز تامین نیاز ارز های خرد در این بازار مدیریت شده فراهم می شد.

    دهقان با بیان اینکه باوجود نقصی که تصمیم دولت در مدیریت بازار ارز دارد باز هم باید از این تصمیم حمایت
    کنیم گفت: باید قیمت ارز کاملا تحت کنترل قرارگیرد، امیدواریم دولت با دریافت نظر کارشناسان اقتصادی ضمن ایستادگی روی اصل تصمیمی که گرفته است به تدریج راه حلی برای باز گشت ارز صادر گنندگان به بازارمتشکل مدیریت شده ارزی اتخاذ نموده وآن را اعمال نماید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی