عصر بازار

عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس تشریح کرد:

جایگزینی یورو به جای دلار چقدر زمان می برد؟

عصر اعتبار- عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد که جایگزینی یورو به جای دلار به بیش از ۲ سال زمان نیاز دارد.

جایگزینی یورو به جای دلار چقدر زمان می برد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خانه ملت، عزت الله یوسفیان ملا  با اشاره به بی برنامگی بانک مرکزی برای جایگزینی یورو اظهار داشت: در حال حاضر تمام قراردادها داخلی، خارجی و صندوق توسعه ملی بر اساس دلار است، حتی روند گردش مالی، اقتصادی و ارزی کشور با دلار انجام می شود. 

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه جایگزینی یورو یک شبه حتی سه ماهه نیز امکان پذیر نیست، ادامه داد: تمام قوانین کشور براساس دلار تنظیم شده است، تمام قراردادهای خارجی با دلار است و احتمال اینکه طرف مقابل با تغییر مبنای پولی قرارداد موافقت کند بسیار کم است.

    نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت در بخشنامه ای دیگر بیان کرده است تا دو سال آینده همچنان با دلار کار می شود و پس از آن به طور قطع یورو جایگزین می شود، گفت: همان روز که مصوبه دولت برای جایگزینی یورو منتشر شد تعجب کردم که چطور می توان یک شبه چنین تغییری را کلید زد، البته تغییر دلار به یورو چیزی را تغییر نمی دهد و کار را سخت تر می کند.

    تمام قوانین کشور براساس دلار تنظیم شده است، تمام قراردادهای خارجی با دلار است و احتمال اینکه طرف مقابل با تغییر مبنای پولی قرارداد موافقت کند بسیار کم است
    وی تاکید کرد: بدون تعارف باید گفت که تبدیل دلار به یورو مبنای ثابتی ندارد و هر لحظه در حال تغییر است، حتما پیمانکاران خارجی این جایگزینی را نمی پذیرند آقایان بدون بررسی از جایگزینی یورو می گویند.

    این نماینده مجلس با بیان اینکه بسیاری در دنیا می خواهند دلار از انحصار خارج شود، ادامه داد: بسیاری به دنبال چنین هدفی هستند اما تاکنون موفق نبودند، کشورهای آمریکایی از جمله اکوادور که در خط مقدم مبارزه با آمریکا است دلار را پول ملی خود در نظر گرفته است، بانک مرکزی عراق نیز مبنای فعالیت خود را دلار می داند با این حساب باید براساس واقعیت بخشنامه صادر کرد و از شعار دادن فاصله بگیریم.

    یوسفیان ملا  با بیان اینکه جایگزینی یورو در مدت دو سال امکان پذیر نیست، اظهارداشت: در بخش ارز، بانک مرکزی این مسئولیت را به تنهایی بر عهده ندارد.

    وی با یادآوری رویه گذشته کشور در خصوص مدیریت بازار ارز، گفت: رئیس جمهور در سخنرانی اخیر خود توضیح داد که در گذشته دلار را با گونی و از طریق هواپیما وارد کشور می کردند و در بانک مرکزی می ریختند، آن زمان دلار در صرافی ها فروخته نمی شد و گونی گونی به بانک ها می رفت تا از آن طریق ارز مسافرتی، دانشجویی و بیماری به دست مردم برسد.

    این نماینده مجلس ادامه داد: در دوران دولت احمدی نژاد،  42 میلیارد دلار به بانک های عمومی و خصوصی داده اند و بانک ها به جای برطرف کردن نیاز مردم، ارز را چمدانی به جاهای دیگر بردند و فروختند و بانک مرکزی هم حساب و کتابی نمی کرد.

    عضو فراکسیون مستقلین ولایی در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: به همین جهت فروش دلار از بانک ها گرفته و به صرافی ها دادند چرا که نیروی انتظامی و دادگستری می توانست به تخلفات رسیدگی کند اما  سرنوشت 42 میلیارد دلار در 18 بانک دولتی و خصوصی هنوز نیازمند پیگیری است.

    یوسفیان ملا با بیان اینکه بانک ها با 42 میلیارد دلار از ورشکستگی نجات پیدا کردند ، گفت: بانک ها به مشتری های خوش حساب که گردش مالی خوبی داشتند 2 هزار دلار را به نرخ دولتی به آنها جایزه دادند و در واقع منابع ارزی کشور در بانک های دوران دولت احمدی نژاد به تاراج رفت.

    وی بیان داشت: آن زمان، بانک ها در خصوص این دلارهای حساب پس ندادند به همین جهت اکنون که صحبت از سپرده ارزی در بانک ها می شود این سوال مطرح است که چنین اقدامی با کدام قانون و نظارت انجام می شود تا مانع از تکرار چنین مواردی شویم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو