عصر بازار

رییس کانون کارفرمایان جایگاه های سوخت کشور خبر داد:

تعویق ۲ ماهه پرداخت کارمزد جایگاه‌داران

عصر اعتبار- رییس کانون کارفرمایان جایگاه های سوخت کشور گفت:علت تعطیلی و دریافت وجه نقد از مردم در برخی جایگاه های سوخت پایتخت، تاخیر بانک عامل در تسویه وجوه جایگاه‌داران است.

تعویق ۲ ماهه پرداخت کارمزد جایگاه‌داران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، چندی پیش تعطیلی جایگاه سوخت رسانی واقع در بلوار آیت الله کاشانی تهران به بهانه عدم سوخت رسانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران خبرساز شد. مدتی نگذشته بود که این جایگاه مجدد سوخت رسانی به مردم را از سر گرفت. حین پیگیری این موضوع از مسوولین این جایگاه و همچنین شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، گرچه پاسخ شفافی از شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی دریافت نکردیم، اما پاسخ جایگاه‌داران بخش خصوصی جالب بود.

    در روزهای پایانی سال 96 بسیاری از جایگاه‌داران از دریافت هزینه سوخت از طریق کارتهای اعتباری عضو شبکه شتاب ممانعت کرده و تنها به دریافت وجه نقد راضی می شدند! اما علت چه بود و ارتباط بین بانک مرکزی و خلل در روند سوخت رسانی چه بود؟ اگر مسیرتان به جایگاه های سوخت افتاده باشد متوجه خواهید شد که تنها بانک عامل برای پرداخت الکترونیک وجه در جایگاه های سوخت، بانک ملت است که این گردش مالی را از طریق سیستم شاپرک مدیریت می کند. سیستمی که تاخیر در تسویه وجوه آن،  خرید و البته بخش اعظمی از فروش بنزین در جایگاهها را با چالش رو به رو کرده است.

    ناصر رییسی فر، رییس کانون کارفرمایان جایگاه های سوخت کشور  در توضیح علت تعطیلی جایگاه سوخت رسانی در بلوار آیت الله کاشانی تهران گفت: رویه خرید سوخت توسط جایگاه‌داران از شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به این صورت است که متقاضی ( جایگاه دار) درخواست خود را پیش از ظهر برای روز بعد ثبت کرده و پس از پرداخت هزینه آن و تایید ناحیه مورد نظر، سوخت برای جایگاه ارسال می شود. بنابراین جایگاههای سوخت، برای خرید سوخت باید پرداخت شان را بصورت نقدی  انجام دهند.

    وی ادامه داد: این در حالی است که اکنون بیش از 70 درصد پرداخت هزینه سوخت از سوی مردم از طریق پایانه های فروش و توسط کارت های عضو شتاب انجام می شود، به این ترتیب بخش عمده درآمد جایگاه‌داران از طریق سیستم بانکی بعد از 24 ساعت وصول می شود و وجوه حاصل از فروش سوخت، بصورت انلاین به حساب جایگاهها نمی رود.

    به گفته رییسی فر، سیستم بانکی هر 24 ساعت یک مرتبه هزینه دریافت شده سوخت را به حساب جایگاه‌داران واریز می کند در حالی که فعالیت جایگاه ها 24 ساعته بوده و خرید سوخت شان به صورت نقدی و آنلاین است. بخش قابل توجه در این میان ، پرداخت کارمزد جایگاه‌داران است که 2 ماه یک مرتبه پرداخت می شود. با در نظر گرفتن اینکه خرید سوخت به صورت نقدی از سوی جایگاه‌داران انجام می شود، ایجاد خلل در این بخش قابل پیش بینی است.

    بیژن حاج محمدرضا، رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور نیز  علت تعطیلی این جایگاه را بدهی اعلام کرد و گفت: دولت برای دریافت مطالبه خود چاره ای جز عدم تخصیص سوخت ندارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی