عصر بازار

فلز گرانبهای داخلی ۲۷ هزار تومان افت کرد؛

سقوط سکه به مرز پایین‌تر

عصر اعتبار- روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی با ثبت رکوردی کاهشی از مرز یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد. در سومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی ۲۷ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و ۷۹۵ هزار تومان رسید.

سقوط سکه به مرز پایین‌تر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، این بیشترین میزان افت فلز گرانبهای داخلی از 22 فروردین بود و قیمت سکه را به کمترین میزان از 27 فروردین رساند. سکه در سومین روز اردیبهشت دومین افت متوالی خود را پشت‌سر گذاشت تا برخی از معامله‌گران از تغییر انتظارات در این بازار سخن بگویند. به گفته این دسته، حجم سکه زیادی با سررسید یک ماهه به فروش رفته است، در نتیجه از نظر آنها، ورود بخشی از سکه‌های یاد شده به بازار می‌تواند قیمت‌ها را به شدت تحت‌تاثیر قرار دهد و فشار عرضه قیمت را در مسیر نزولی قرار دهد. با این حال، عده دیگری از معامله‌گران، افت بهای سکه در بازار داخلی را به متغیرهای جهانی نسبت می‌دهند.

    به باور آنها، نزول بهای اونس در بازارهای جهانی به زیر هزار و 330 دلار تا ساعت 3 بعدازظهر یکی از عواملی بود که عرضه سکه را بالا برد. به گفته یکی از بازیگران، برخی معامله‌گران داخلی تصور می‌کنند، با کاهش تنش بین کره‌شمالی و آمریکا راه اونس برای افزایش قیمت دشوار خواهد بود. در این میان، عده‌ای افت بهای دلار در بازار غیررسمی را در نزول سکه اثرگذار دانستند. به گفته برخی فعالان، روز دوشنبه بهای دلار در بازار آزاد داخلی و در میان دلالان نوسان چندانی نداشت؛ براساس گزارش‌های برخی کانال‌های اطلاع‌رسانی، روز گذشته دلار در میان دلالان در محدوده 5 هزار و 410 تا 5 هزار و 420 تومان قرار داشت. در این میان، قیمت این ارز در بازارهای همسایه از جمله هرات افغانستان با کاهش مواجه شد و به محدوده 5 هزار و 300 تومان وارد شد. باید دید بازار در روز جاری چه واکنشی به آغاز به کار سامانه نیما از خود نشان خواهد داد. سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) با هدف تسهیل تامین ارز برای خریداران و فروشندگان ایجاد شده است. سامانه نیما امکان رصد لحظه‌ای بازار ارز را برای سیاست‌گذار فراهم کرده و اجازه مداخله موثر حاکمیتی را در این بازار می‌دهد.
    متغیرهای اثرگذار بر دلار غیررسمی

    به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که در روزهای اخیر در قیمت‌گذاری دلالان بازار ارز اثر داشت، معاملات نرخ حواله درهم بود. نرخ حواله درهم و دلار بازار داخلی به‌طور سنتی با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و افزایش یکی منجر به رشد دیگر می‌شود. به گفته فعالان، با توجه به آنکه نرخ برابری درهم به دلار در عدد 67/ 3 میخکوب است، نرخ برابری درهم به ریال از اهمیت خاصی برخوردار است. در واقع در این مدل، معامله‌گران می‌توانند با توجه به نرخ‌های برابری سه ارز ریال، درهم و دلار در برابر یکدیگر اقدامات آربیتراژی را صورت دهند. به‌عنوان مثال، بالاتر بودن ارزش درهم به ریال نسبت به نرخ برابری ریال به دلار موجب می‌شد که ارز از بازار تهران خارج شود. با این وجود در روزهای اخیر نرخ حواله درهم و دلار در بازار داخلی در میان دلالان نسبت به یکدیگر هم‌خوان بوده‌اند و فرصت‌های آربیتراژی چندانی را برای معامله‌گران ایجاد نکرده‌اند.

    به‌عنوان مثال، روز گذشته نرخ حواله درهم در حدود هزار و 482 تومان بود. با این نرخ حواله، ارزش دلار در حدود 5 هزار و 438 تومان بود که اختلاف چندانی با بازار داخلی نداشت. در این میان، دیگر عاملی که بر قیمت دلار در میان دلالان بازار داخلی اثر می‌گذارد، ارزش این ارز در شهرهای مرزی است. به‌عنوان مثال، قیمت دلار در هرات افغانستان متغیری است که از همان ابتدای روز توجه معامله‌گران بازار داخلی خصوصا بازیگران ارزی شهر مشهد را به خود جلب می‌کند. به‌طور معمول ارزش دلار در شهر هرات پایین‌تر از بازار داخلی است. بنابراین در صورتی که ارزش دلار در هرات افغانستان 5 هزار و 390 تومان باشد، معامله‌گران داخلی انتظار دارند که قیمت دلار در بازار تهران بالای 5 هزار و 400 تومان باشد. یکی دیگر از بازارهایی که توجه معامله‌گران را به خود جلب می‌کند، خرید و فروش دلار در سلیمانیه عراق است.در گذشته بیشتر قیمت دلار در سلیمانیه بالاتر از بازار داخلی بود ولی در بیشتر روزهای سال 97، ارزش دلار در تهران بالاتر از این منطقه مرزی دادوستد شد. البته باید این نکته را در نظر داشت که در روزهای اخیر خرید و فروش ارز در بازار آزاد ارز با ریسک زیادی همراه است و با توجه به ممنوع شدن معاملات در این بازار، حجم خرید و فروش‌ها بسیار محدود و مبهم تر از گذشته شده است. البته بانک مرکزی قصد دارد با راه‌اندازی سامانه نیما، خرید و فروش‌های ارزی واقعی را در یک فضای شفاف قرار دهد.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی