عصر بازار

روند کاهشی سکه کند شد؛

احتیاط انتظاری- انتظامی بازار ارز

عصر اعتبار- در روزهای اخیر، معامله‌گران ارزی با احتیاط زیادی رفتار کرده‌اند. به گفته فعالان، بخشی از این احتیاط ناشی از مسائل امنیتی و دستگیری‌های اخیر بوده است که پس از ممنوع شدن معاملات ارز در بازار آزاد صورت گرفت. با این حال، قسمت دوم احتیاط بازیگران ارزی ناشی از صبر و انتظار آنها نسبت به آینده برجام بود.

احتیاط انتظاری- انتظامی بازار ارز
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، به باور فعالان، گفت‌وگوهای روزهای اخیر پیرامون برجام و اظهارات مختلف مقام‌های اروپایی، آمریکایی و ایرانی انتظارات مختلفی را در میان معامله‌گران ایجاد کرده است؛ با این حال، کمتر فعال ارزی جسارت آن را داشته که بر اساس انتظارات فعلی خود اقدام به خرید و فروش عملی کند. به نظر می‌رسد، تاثیر این مساله سیاسی همچنان در روزهای آینده بر رفتار معامله‌گران اثر بگذارد و هر چقدر به تاریخ 22 اردیبهشت  نزدیک‌تر شویم، تاثیر وقایع با شدت بیشتری در خرید و فروش‌های ارزی مشخص شود. البته از نظر نباید دور داشت که آنچه بیشتر در احتیاط معامله‌گران نقش داشته است، ممنوعیت خرید و فروش ارز در بازار ارز بود.

    با این حال، عامل روانی _انتظاری سرنوشت برجام نیز چاشنی بالا رفتن بیشتر احتیاط در رفتار معامله‌گران شده است. از اواخر فروردین، در مقاطع مختلف صرافی‌هایی که به‌صورت غیرمجاز در بازار ارز فعالیت می‌کردند، پلمب شدند و همزمان عده زیادی از دلالان نیز دستگیر و بعضا جریمه شدند. برخی از بازیگران رسمی نیز در این شرایط به‌صورت خودخواسته ترجیح داده‌اند که صرافی خود را باز نکنند. آنچه مسلم است کمتر کسی سعی می‌کند ریسک خرید و فروش را در بازار به جان بخرد؛ با این حال، همچنان افرادی در بازار حضور دارند که سعی می‌کنند با احتساب هزینه ریسک معامله، ارز را با قیمت‌های بسیار بالاتر از بازارهای مرزی به فروش برسانند. از نظر آن‌ها، کسانی که در چنین وضعیتی برای خرید دلار یا سایر ارزها به بازار مراجعه می‌کند، نیاز زیادی به آن دارند، در نتیجه آنها می‌توانند با بیشترین قیمت ممکن ارز خود را به فروش برسانند. این در حالی است که در بازارهای مرزی، قیمت دلار در روزهای اخیر نوسان زیادی نداشته است و بیشتر در دو کانال 5 هزار و 400 تا 5 هزار و 500 تومان نوسانات کاهشی یا افزایشی را ثبت کرده است. پنجمین روز هفته، زمان رشد قیمت‌ها بود. روز چهارشنبه، قیمت حواله درهم مقداری بالاتر رفت و همین امر ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان و سلیمانیه عراق را تحت تاثیر قرار داد. روز گذشته، حواله درهم بالای مرز هزار و 500 تومان قرار گرفت. به دنبال این امر، ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان به بالای سطح 5هزار و 450 تومان رفت و قیمت آن در سلیمانیه عراق به بالای 5هزار و 500‌تومان رسید.

    در روزی که قیمت دلار در بازارهای مرزی کمی افزایشی شد، قیمت سکه در بازار داخلی کاهشی باقی ماند؛ ولی میزان این کاهش بسیار کمتر از روزهای پیشین بود. سکه که روز دوشنبه 27 هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود، روز سه‌شنبه 25 هزار تومان افت دیگر را به ثبت رساند تا روی قیمت یک میلیون و 770 هزار تومان قرار بگیرد. روز چهارشنبه، سکه افت کمتر 10 هزار تومان را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و 760 هزار تومان رسید. البته خبرها حاکی از آن بود که بازار در ساعات انتهایی روز با فشار فروش بیشتری مواجه بوده است. چنانکه در گزارش روزهای گذشته نیز اشاره شد، پیش‌فروش نزدیک به یک‌میلیون سکه پیش‌فروش در سررسیدهای یک‌ماهه انتظارات معامله‌گران بازار را نزولی کرده است. در این وضعیت، آنها کمتر جسارت خرید دارند و حتی در انتظار افت بیشتر قیمت‌ها هستند. در این شرایط، وضعیت بازارهای جهانی نیز چندان به سود سکه تمام نبوده است. روز گذشته، اونس جهانی یکبار دیگر نه تنها میل افزایشی خاصی را از خود بروز نداد، بلکه با افت محدود تا ساعت 3 بعدازظهر به سمت ابتدای محدوده هزار و 320 تومان میل کرد. با افت بهای اونس، قیمت سکه‌های کوچک‌تر نیم و ربع نیز کاهش یافت. در پنجمین روز هفته، نیم سکه با 4 هزار تومان کاهش به قیمت 866 هزار تومان رسید. ربع سکه نیز با 5 هزار تومان افت به بهای 537 هزار تومان رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو