عصر بازار

پیشروی سکه برای چهارمین روز متوالی؛

هیجان دلار به پشت خط‌ها رفت

عصر اعتبار- روز گذشته، قیمت دلار در معاملات پشت خطی کانالی رشد کرد و سکه تمام بهار آزادی به بالای یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان سرک کشید. در سومین روز هفته، به گفته فعالان، دلار در بازارهای مرزی بالای ۵ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد.

هیجان دلار به پشت خط‌ها رفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، برخی بازیگران عنوان کردند، قیمت دلار حتی در معاملات پشت خطی داخلی به بالای مرز 5 هزار و 700 تومان رفته بود.

    گروهی نیز عنوان کردند، این ارز در مشهد با قیمت‌هایی نزدیک به 5 هزار و 790 تومان معامله شده است. با این حال، آنچه مسلم است اینکه رویه هیچ کدام از معاملات یاد شده شفاف نیست و مشخصا معلوم نیست که آیا ارزی در این بین رد و بدل می‌شود یا برخی نوسان‌گیران سعی کرده‌اند با بالاتر بردن قیمت‌ها جو خرید را در بازار بالاتر ببرند. در این میان، عده‌ای اعتقاد داشتند، قیمت دلار در معاملات پشت خطی بازار داخلی هیجانی‌تر از بازارهای همسایه بوده است. از نظر آنها باتوجه به نرخ حواله درهم، ارزش دلار در مناطق سلیمانیه و هرات افغانستان منطقی‌تر از معاملات غیررسمی داخلی بوده است. روز گذشته نرخ حواله درهم به آستانه محدوده هزار و 560 تومان رفت. با این نرخ حواله درهم، ارزش دلار می‌توانست در مرز 5 هزار و 700 تومان قرار بگیرد؛ روز گذشته به گفته فعالان، ارزش دلار در منطقه سلیمانیه 5 هزار و 700 تومان بود و در هرات افغانستان قیمت این ارز به 5 هزار و 670 تومان می‌رسید. این در حالی بود که نوسان‌گیران پشت خطی قیمت معاملات دلار خود را تا نزدیکی 5 هزار و 800 تومان اعلام کردند. این در حالی بود که در روزهای گذشته و پس از تاریخ 20 فروردین قیمت دلار عمدتا در دو کانال 5 هزار و 400 و 5 هزار و 500 تومان نوسان کرده بود.

    به گفته فعالان، چند عامل در رشد سطوح قیمتی دلار در بازار غیررسمی روز دوشنبه دست داشت. اولین موضوع، نزدیک شدن ضرب‌الاجل 22 اردیبهشت بود؛ برخی معامله‌گران سعی داشتند با جوسازی پیرامون تصمیم ترامپ نسبت به برجام و احتمال عدم تمدید تعلیق تحریم‌های ایران توسط او قیمت‌ها را بالا بیاورند. برخی دیگر، احتمال بالا رفتن تنش‌های منطقه‌ای را در رشد قیمت موثر دانستند. روز گذشته، اخباری درخصوص حمله به پایگاه نظامی در سوریه منتشر شده بود.  باوجود افزایش قیمت دلار در بازار غیررسمی، باید در نظر داشت بانک مرکزی اعلام کرده است که بیشتر تقاضای ارزی کشور را با نرخ 4 هزار و 200 تومان پاسخ خواهد داد. در واقع، سیاست‌گذار باور دارد از آنجاکه پاسخگوی بیشتر نیازهای ارزی است، در نتیجه حجم معاملات در بازار آزاد نباید چندان بالا باشد. در کنار این، خرید و فروش در بازار آزاد به سختی صورت می‌گیرد؛ چرا که معاملات در این بازار ممنوع است و با برخورد انتظامی مواجه می‌شود. در نتیجه حجم معاملات با قیمت‌های بالای 5 هزار و 700 تومان محدود است.

    هم زمان با افزایش قیمت دلار در بازار غیررسمی، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر صعودی قرار گرفت. روز دوشنبه، فلز گرانبهای داخلی با 36 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 851 هزار تومان رسید. روند افزایشی سکه از روز پنج‌شنبه آغاز شد و روز‌به‌روز بر سرعت رشد آن افزوده شد. سکه روز پنج‌شنبه 7 هزار تومان رشد کرد، روز شنبه این میزان به 18 هزار تومان رسید و روز یکشنبه با افزایش 30 هزار تومانی از کانال یک میلیون و 800 هزار تومان عبور کرد و به قیمت یک میلیون و 815 هزار تومان رسید. رشد 36 هزار تومانی سکه در روز دوشنبه به عوامل متفاوتی وابسته بود. برخی فعالان، رشد قیمت سکه را به نزدیک شدن به نیمه شعبان وابسته دانستند. به گفته فعالان، با نزدیک شدن به نیمه شعبان تقاضای فیزیکی برای سکه بالا می‌رود. در کنار این، اثرات روانی رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی نیز در بازار سکه اثر داشت. روز گذشته سکه‌های کوچک‌تر نیز راه افزایشی را در پیش گرفتند. در سومین روز هفته نیم سکه با 9 هزار تومان افزایش به قیمت 901 هزار تومان رسید. ربع سکه نیز با ثبت 7 هزار تومان رشد به قیمت 555 هزار تومان رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی