عصر بازار

استاد دانشگاه علامه طباطبایی:

دولت با هدف ثبات، نرخ ارز را تعیین کرده است

عصر اعتبار- استاد دانشگاه تاکید کرد که دولت به طور موقت و با هدف ثبات قیمت، نرخ دلار را تعیین کرده است و اعتقاد دارد فرمان دستوری در بلند مدت تبعات منفی برای اقتصاد ملی دارد.

دولت با هدف ثبات، نرخ ارز را تعیین کرده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خانه ملت، مهدی پازوکی در توضیح تعیین نرخ دلار 4200 تومان گفت: تعیین نرخ دلار به عنوان راه حل کوتاه مدت است، با این حال اعتقاد دارم که دستور تعیین کردن نرخ ارز امر اشتباهی است، اینکه بازار ارز را به سمت امنیتی شدن سوق دهیم کار نابخردانه ای است در بلند مدت تبعات منفی برای اقتصاد ملی دارد.

    استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: البته در حالی که کشور دچار مشکل ارزی می شود دولت ها به اجبار وارد  جریان مدیریت موضوع می شوند.  هدف  از دخالت دولت ها ثبات ارزی است، با این حال نباید قیمت ارز رابه صورت دستوریتعیین کرد. این روش در سالهای گذشته آزموده شده و نتیجه مناسبی نداشت.

    وی با اشاره به تجربه تعیین نرخ ارز در دولت دهم، گفت: یک بار در دولت دهم به دلیل درآمد مناسب، باوجود تورم، قیمت ارز ثابت نگه داشته شد اما قتی با بحران ارزی و تحریم ها مواجه شدیم یک مرتبه فنر برداشته شد و قیمت ارز از حدود  950 تومان به نزدیک 3600 تومان رسید، در دولت روحانی طی 5 سال گذشته تقریبا تا شهریور سال 96 قیمت ارز تقریبا ثابت بود.

    این اقتصاددان افزود: اما یک مرتبه به دلیل سرکوب قیمت و ثابت نگه داشتن نرخ ارز شاهد افزایش قیمت دلار بودیم چرا که  سیاست سرکوب سیاست غیرعلمی و نا کارآمد است بنابراین باید بدانیم اگر می خواهیم جلوی تورم را بگیریم راه حل آن سیاست پولی مناسب است.

    پازوکی در ادامه با بیان اینکه سرکوب قیمت ها راه حلی برای مبارزه با تورم یا حمایت از سرمایه گذاری داخلی وپول ملی نیست بیان داشت:  باید سعی کنیم بر اساس نرخ تورم قیمت ارز را شناور و متعادل کنیم، باید اقتصاد را درست کنیم تا نرخ تورم کاهنده شده  و جلوی نوسانات ارزی گرفته شود.

    وی گفت:  در کشوری که حجم نقدینگی آن 1500 تریلیون تومان است، کافی است 10 درصد این نقدینگی وارد بازار ارز، مسکن و طلا شود آن بازار را دچار مشکل خواهد کرد، از طرف دیگر در ایران نا امیدی از سوی تندروها تزریق می شود، تندور ها مشکل کشور هستند چرا که نه برنامه دارند نه حرف علمی می زنند و نه جهان را نمی شناسند.

    استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: تندورها سعی می کنند ارتباط ما را با جهان کم کنند اما  اگر خواهان عزت و کرامت هستیم باید براساس اندیشه والای اسلامی با جهان بین الملل در چارچوب مافع ملی ارتباط داشته باشیم.

    این اقتصاددان در پایان تاکیدکرد: با وجود تمام مشکلات آینده ایران را خوب می بینم، منظور ازآینده، فردا صبح یا یکسال دیگر نیست، کشور در تحول است و به دلیل تحول در تکنولوژی، ملت ایران انتخاب های بهتری خواهند داشت بنابراین زمینه رسیدن  به زندگی بهتر و شرافت مندانه تر قطعا برای ملت ایران آینده محقق می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی