عصر بازار

تحلیل گر بازار سرمایه :

ورود بیمه به بازار سهام، ریسک سرمایه گذاری خارجی را کم می‌کند

عصر اعتبار- تحلیل گر بازار سرمایه گفت: در بازار‌های مالی ابزار‌های مختلفی مانند شرکت‌های بیمه‌ای برای کاهش ریسک سرمایه گذاران وجود دارد.

ورود بیمه به بازار سهام، ریسک سرمایه گذاری خارجی را کم می‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی موسوی، تحلیل گر بازار سرمایه ، با اشاره به ورود شرکت‌های بیمه‌ای به بازار بورس اظهار کرد: در بازار‌های مالی و پولی بین المللی ابزار‌های مختلفی با کارکرد‌های متفاوت برای پوشش ریسک یا کاهش ریسک سرمایه گذاران وجود دارد، متاسفانه در بازار سرمایه ایران خلأ ابزارهائی که بتواند به سهامداران شرکت‌ها از آینده سهم اطمینان خاطر بدهد وجود دارد، به همین دلیل با کوچکترین بحران و ورود ریسک به بازار، کلیت بازار تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

    وی ادامه داد: بازار سهام ایران به واسطه تحریم‌ها و اخبار مربوط به پسابرجام، به شدت متاثر از ریسک سیاسی است که این امر موجب شده بسیاری از سهم‌ها با داشتن پتانسیل‌های مناسب و چشم انداز مثبت، دچار افت شوند.

    موسوی تصریح کرد: وجود بیمه‌ها و اوراق اختیار معامله تبعی، می‌تواند به این دسته از سهم‌ها کمک کند تا اسیر هیجانات و نوسانات گاه و بیگاه نشوند و با توجه به نرخ بازده و قیمت سررسید با شیب ملایم و به دور از نوسانات غیرمعقول به سمت هدف قیمتی حرکت کند. در واقع ناشر اوراق با در نظر گرفتن ظرفیت‌های پیش رو و آگاهی از شرایط آتی شرکت، اقدام به انتشار اوراقی می‌کند که هدف و سمت و سوی قیمتی را برای سرمایه گذار مشخص می‌کند.

    این تحلیل گر بازار سرمایه یادآور شد: بیمه سهام، ابزار جدیدی است که اوراق «اختیار معامله تبعی» نام دارد. این اوراق، ابزاری است که در گروه ابزار‌های معاملاتی مزایایی دارد. برای مثال شخصی که می‌خواهد سهامی را خریداری کند، به ازای هر برگه سهم یک برگ اوراق اختیار معامله تبعی را نیز خریداری می‌کند. این اوراق اضافه در واقع یک قرارداد میان فروشنده سهام و خریدار آن است، به طوری که فروشنده سهام پرداخت سودی معین در تاریخی مشخص را به خریدار تضمین می‌دهد.

    موسوی با اشاره به اینکه این اوراق برای شرکت منتشرکننده منفعتی را به همراه دارد، افزود: این روند می‌تواند تامین مالی را از طریق سهام سرعت بخشد، چرا که می‌تواند سرمایه گذاری خود را افزایش دهد.

    این تحلیل‌گر بازار سرمایه درپایان گفت: سرمایه‌گذاران با خرید این اوراق اطمینان خاطر دارند که در بدترین شرایط، بازدهی‌ برابر با اوراق مشارکت  داشته باشند و با اختیار فروشی که همراه با سهام خریداری می‌کنند، سرمایه خود را بیمه می‌کنند تا در صورت افت قیمت سهم به کمتر از قیمت خرید، با اعمال اختیار فروش بازدهی اوراق مشارکت را کسب کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی