عصر بازار

بانک مرکزی نروژ این کشور را جامعه غیر پولی نامید

عصر اعتبار- بانک مرکزی نروژ اعلام کرد که کمتر از ۱۰ درصد از مردم این کشور از اسکناس و سکه در معاملات خود استفاده می کنند و تا ۱۰ سال آینده اسکناس بطور کامل از چرخه معاملات روزمره مردم حذف خواهد شد.

بانک مرکزی نروژ این کشور را جامعه غیر پولی نامید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، بانک مرکزی نروژ اعلام کرد کمتر از 10 درصد از مردم این کشور همچنان از اسکناس و پول کاغذی در معاملات خود استفاده می کنند و ظرف 10 سال آینده استفاده از اسکناس در نروژ بطور کامل از بین خواهد رفت.

    هممچنین «جان نیکولیزن» معاون بانک مرکزی نروژ گفت: جامعه نروژ تبدیل به یک جامعه بدون پول نقد (غیر پولی) شده و این واقعیت در حال حاضر بسیار بیشتر از یک رویا در آینده است.

    وی تصریح کرد بصورت تقریبی می توان گفت که در حال حاضر یک جامعه بدون پول داریم. بر اساس تازه ترین آمارها، کمتر از 3 درصد از مجموع پول ما بصورت نقد است؛ ضمن اینکه کمتر از 10 درصد از تراکنش ها با پول نقد انجام می گیرند.

    معاون بانک مرکزی نروژ در ادامه خاطر نشان کرد که رویای حذف پول نقد را نداریم؛ اما این رویه ای است که از سوی مردم انتخاب شده و آنها ابزارهای پرداخت دیگری را ترجیح می دهند.

    بر همین اساس روند عدم استفاده از پول نقد در معاملات در سطح جهان روبه افزایش است و افراد در حال کنار گذاشتن پول کاغذی هستند. در منطقه اسکاندیناوی کشورهای دانمارک، نروژ، سوئد و فنلاند پیشگام این پدیده هستند.

    برای مثال، سوئدی ها عنوان نخست را در جهان به دلیل عدم استفاده از پول نقد در معاملات خود کسب کرده اند و تقریبا یک درصد از پرداخت ها با اسکناس یا سکه انجام می گیرد. برای مثال سوئد استفاده از پول نقد را در اتوبوس ها برای امنیت رانندگان ممنوع کرده است.   بانک مرکزی سوئد اعلام کرد که تبدیل شدن سوئد به جامعه ای که پول نقد در آن بطور کل پذیرفته نشود، دور نیست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی