عصر بازار

همزمان با عرضه اوراق مسکن بانک ملی در فرابورس اعلام شد:

تجربه موفق بانک مسکن در انتشار اوراق "تسه"

عصر اعتبار- همزمان با معرفی نماد اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی در فرابورس و فراهم شدن امکان مبادله آن، یکی از مقامات بانک ملی ایران از مدل بانک مسکن در انتشار اوراق به عنوان مدلی موفق و خلاقانه یاد کرد .

تجربه موفق بانک مسکن در انتشار اوراق "تسه"
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، هادی سالارخیلی، مدیر اداره کل سازمان‌ها و روش‌های بانک ملی ایران با اشاره به عرضه سه نماد اوراق تسهیلات بانک ملی در فرابورس با عنوان «تملی» که کارکردی همچون اوراق «تسه» در بانک مسکن دارد و به ازای هر فقره از آنها، حق تقدم استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات خرید مسکن به دارنده اوراق تعلق می‌گیرد، گفت: از سال 95 بانک مرکزی مجوز ورود بانک‌های تجاری به عرصه انتشار اوراق و پرداخت تسهیلات مسکن را صادر کرد و بانک ملی نیز از حدود یک سال پیش برای ورود به این بازار دغدغه داشت و بر روی طرح توجیهی خود که زمستان سال قبل به تایید بانک مرکزی رسید، مطالعه و بررسی­ های مختلفی انجام داد.

    وی با اذعان به شباهت میان مدلی که بانک ملی برای پرداخت اوراق در ازای سپرده‌گذاری تعیین کرده با مدلی که در طول حدود 9 سال گذشته در بانک مسکن پیاده شده است، اظهار کرد: مدل مرجع بانک ملی ایران برای تدوین طرح انتشار اوراق مسکن، همان مدلی است که در بانک مسکن اجرا شده است و هیچ ایرادی در این موضوع نمی بینیم که یک فکر خوب و خلاقانه را مبنا قرار داده و آن را ارتقا دهیم.

    سالارخیلی با بیان اینکه تفاوت‌هایی هم میان نحوه انتشار اوراق و نیز پرداخت تسهیلات میان مدل‌های دو بانک ملی و مسکن وجود دارد، درباره علت ورود این بانک به عرصه انتشار اوراق و پرداخت تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن از محل اوراق توضیح داد: طی سال‌های گذشته بازاری برای مبادله اوراق شکل گرفته و با توجه به میزان تقاضای مسکن، روز به روز بر تعداد متقاضیان خرید اوراق افزوده می‌شد و این موضوع می‌تواند در صورت محدودیت عرضه، به افزایش قیمت اوراق مسکن منجر شود. بنابراین ورود بانک ملی به حوزه انتشار اوراق و پرداخت تسهیلات مسکن هم به نفع سپرده‌گذارانی است که به ازای سپرده خود اوراق دریافت کرده و سود بیشتری نسبت به سپرده‌های کوتاه مدت دریافت می‌کنند و هم به نفع دولت و سیاست‌های کنترل بازار مسکن است و در عین حال به نفع متقاضیان تسهیلات خرید مسکن نیز خواهد بود چرا که نرخ تسهیلات دریافتی آنها با رقابتی شدن قیمت اوراق ارزان‌تر خواهد شد.

    مدیر اداره کل سازمان‌ها و روش‌های بانک ملی ایران با بیان اینکه بانک مسکن سال‌ها است که از طریق انتشار اوراق، به متقاضیان مسکن تسهیلات خرید می‌پردازد، گفت: این بانک در مسیر اعطای تسهیلات از محل اوراق کاملا موفق عمل کرده و به همین خاطر روش آنها نیز مورد مطالعه قرار گرفت و در نهایت طرح توجیهی ویژه بانک ملی طراحی و به بانک مرکزی برای تایید ارائه شد.

    وی تاکید کرد: می‌دانیم که بانک مسکن هم از اینکه قیمت اوراق تسهیلات کنترل شود استقبال می‌کند و پیش‌بینی می‌کنیم با ورود بانک ملی به این بازار با توجه به اینکه موجب افزایش حجم عرضه اوراق خواهد شد، شاهد کاهش قیمت اوراق و ارزان‌تر شدن هزینه تمام شده تسهیلات خرید مسکن در آینده نه چندان دور باشیم.

     بانک مسکن از سال 88 تا کنون توانسته با انتشار اوراق، رقمی بیش از 32 هزار و 600 میلیارد تومان تسهیلات مسکن به حدود 745 هزار متقاضی پرداخت کند و اکنون نیز 6 میلیون فقره اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات بدون سپرده بانک مسکن منتشر شده که قابل مبادله در فرابورس است و متقاضیان مسکن در صورت نیاز به استفاده از تسهیلات مذکور می‌توانند این اوراق را به میزان نیاز خود خریداری کنند. این در حالی است که بانک ملی طی سه ماه گذشته از زمان جذب سپرده در قالب طرح مسکن تا کنون حدود 15 هزار فقره اوراق منتشر کرده است که معادل 0.2 درصد از کل اوراق موجود بانک مسکن است. البته در ماه‌های آینده اوراق بیشتری به سپرده‌های طرح مسکن بانک ملی نیز تعلق خواهد گرفت و رقابت در این حوزه چشمگیرتر خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو