عصر بازار

عملکرد اقتصادی پایین‌تر از حد انتظار کشورهای عرب خلیج‌ فارس

عصر اعتبار- هر چند که انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی این کشورها در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ افزایش یابد اما پیش‌بینی می‌شود این رشد کماکان پایین‌تر از سالهای قبل از سال ۲۰۱۴ باشد.

عملکرد اقتصادی پایین‌تر از حد انتظار کشورهای عرب خلیج‌ فارس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود از چشم انداز اقتصادی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس گفت کاهش سرعت فعالیت اقتصادی این کشورها در سال 2017 بیانگر کاهش بیش از حد انتظار عملکرد اقتصادی پیش بینی شده در اکتبر 2017 است. سال گذشته متوسط رشد اقتصادی این کشورها تنها 0.2 درصد بود اما عربستان موفق شد برای نخستین بار از سال 2009 شاهد عملکرد مثبت اقتصادی باشد.

    جهاد ازور - مدیر منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول- گفت: چشم انداز رشد اقتصادی جهانی بهبود یافته است اما منطقه نمی تواند کاملا از این وضعیت منتفع شود.

    امارات که پیش بینی شده بود رشد 3.4 درصدی را تجربه کند، امسال احتمالا رشدی بیشتر از 2 درصد را تجربه نخواهد کرد اما انتظار می رود در سال 2019 تولید ناخالص داخلی این کشور 3 درصد افزایش یابد. همچنین انتظار می رود رشد اقتصادی عربستان امسال نیز تداوم یابد و از 0.7 درصد سال گذشته به 1.7 درصد برسد.

    در خصوص قطر نیز پیش بینی می شود این کشور در سال های 2018 و 2019 به ترتیب رشد 2.6 درصدی و 2.7 درصدی را تجربه کند و کویت نیز پس از بیرون آمدن از رکود به رشد 1.3 درصدی و 3.8 درصدی دست یابد.

    به گفته صندوق بین المللی پول، در سال 2017 رشد تولید ناخالص داخلی کشورهای صادرکننده نفت در خاورمیانه و آفریقا و پاکستان 1.7 درصد بوده است که بسیار ضعیف‌تر از رشد 5.4 درصدی سال 2016 بوده است.

    انتظار می رود با منقضی شدن توافق فریز نفتی بین اوپک و روسیه، رشد اقتصادی امسال و سال‌آینده تسریع شود و متوسط رشد اقتصادی میان مدت در بازه زمانی 2019 تا 2023 معادل 3.6 درصد باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی