عصر بازار

آرامش نسبی بازار کالاهای اساسی با دلار ۴۲۰۰ تومانی

عصر اعتبار- دولت در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده که دلار مورد نیاز همه بخش‌های کشور به اندازه کافی با قیمت ۴۲۰۰ تومان عرضه خواهد شد و همه متقاضیان از جمله فعالان اقتصادی، مسافران، دانشجویان و محققان می‌توانند از ارز با این نرخ استفاده کنند. در همین حال خرید و فروش ارز در بازار آزاد و حتی توسط صرافی‌ها هم غیرقانونی و حتی قاچاق خوانده شد.

آرامش نسبی بازار کالاهای اساسی با دلار ۴۲۰۰ تومانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایران آنلاین، چراکه به اعتقاد دولت با سازوکار تعریف شده برای دلار 4200 تومانی هیچ نیازی بی‌پاسخ نمی‌ماند.

    با وجود این اظهارات مقامات دولتی آنچه در بازار دیده می‌شود، اندکی با اخبار فاصله دارد. به طوری که دلار 4200 تومانی به اندازه کافی موجود نیست و ثبت برخی سفارش ها با مشکل مواجه است. از سوی دیگر هنوز دلار بالاتر از 5 هزار تومان و یورو بالای 7 هزار تومان در بازار فروش می‌رود و قیمت بسیاری از کالاها نیز رشد کرده است. در همین حال بسیاری از فروشندگان یا کالا برای فروش ندارند یا دارند و نمی‌فروشند.
    در این میان تنها کالاهای اساسی هستند که یا رشد نکرده‌اند و یا افزایش آنها معقول بوده است که البته واردکنندگان و تولیدکنندگان آن نیز می‌گویند با مشکلاتی از جمله ثبت سفارش نهاده‌های تولیدی و مواد اولیه مورد نیاز با دلار 4200 تومانی مواجهند. در این خصوص یکی از تولیدکنندگان که تمایلی به ذکر نام خود نداشت، مدعی است که در ثبت سفارش مواد اولیه مورد نیازش مشکل داشته است. او با بیان اینکه دولت باید اقدام به تأمین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان و واردکنندگان کند، اذعان کرد: تأخیر در اختصاص ارز، به بازار سیاه و افزایش قیمت کالاها دامن می‌زند.
    اما در میان کسانی که دستی در تولید و عرضه کالا دارند، کسانی هم هستند که قیمت کالاهای آنها منصفانه است. حسینی یکی از بنکداران مواد غذایی در تهران با بیان اینکه بخش زیادی از افزایش قیمت‌ها در بازار نتیجه جو روانی است،  گفت: برخی  کارخانه‌ها در اقلام تولیدی خود تغییرات جزئی اعمال کرده‌اند و قیمت‌ها چندان تغییری نداشته است. او با اشاره به بلاتکلیفی تولیدکنندگان در زمینه دلار 4200 تومان و یارانه‌ای اظهار کرد: تولید اغلب کارخانه‌ها کاهش یافته و منتظر تصمیم و اقدام دولت هستند.
    برخی  اقلام کنترل شده و برخی بدون نظارت جدی
    برای بررسی اینکه چرا برخی  اقلام کالایی در بازار گران شده، بعضی فروش ندارند و برخی با قیمت‌های منصفانه عرضه می‌شوند، سراغ علی فاضلی رئیس اتاق اصناف تهران رفتیم. او با بیان اینکه در خصوص کالاهای اساسی دولت نظارت کافی اعمال کرده و قیمت کالاهایی نظیر برنج و گوشت منصفانه است، به خبرنگار ما گفت: دولت اعلام کرده که ما‌به‌التفاوت ثبت سفارش‌های قبلی را نیز پرداخت خواهد کرد.
    فاضلی با رد این خبر که قیمت کالاهای اساسی دوبرابر شده، اظهار کرد: دلار 4200 تومانی به برخی  تولیدکنندگان پرداخت شده است.
    به گفته فاضلی مشکل اصلی مربوط به واردکنندگان کالاهایی نظیر لوازم خانگی، پوشاک و چرم است. چراکه ارز پرداختی به واردکنندگان وضعیت مشخصی ندارد.
    رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه نباید جو روانی کشور را متشنج کرد، گفت: برای شرح وضع موجود تا روز یکشنبه که جلسه ستاد تنظیم بازار تشکیل می‌شود و در این زمینه به جمع‌بندی می‌رسیم، باید صبر کنیم. او می‌گوید که نظارت در خصوص قیمت اجناس موجود در بازار انجام می‌شود اما به عقیده‌اش هنوز این نظارت کافی نیست و مدیریت جدی انجام نمی‌شود. او با اشاره به دوره انبارگردانی برخی  کارخانجات تا پایان فروردین گفت: بخشی از کمبود کالا در بازار به این خاطر است و ربطی به نرخ ارز ندارد.
    ایرانی‌ها در زمستان 96 بیش از 9 تن طلا خریدند
    بعد از افزایش قیمت ارز در پی تهدید دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا به خروج این کشور از برجام یکی از موضوعاتی که شورای جهانی طلا اعلام کرده رکورد زنی فروش طلا در ایران است. به گفته این شورا تقاضا برای سکه و شمش طلا در ایران در سه ماهه نخست 2018 مصادف با زمستان 96 به 9.3 تن افزایش یافته و به بالاترین رقم در 3 سال اخیر رسیده است. این اتفاق در پی کاهش ارزش ریال و افزایش نگرانی‌ها در مورد خروج امریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها رخ داده و جالب است که آیت محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، از آن حمایت می‌کند. در این باره رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران  گفت: در چند ماه اخیر تقاضا برای طلا نه تنها در ایران بلکه در جهان رشد کرده و پیش‌بینی ما  این بود که در نیمه دوم سال 1396 تقاضای داخلی نیز رکورد بزند.
    او ادامه داد: سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش پول خود دست به این اقدام زده‌اند که معقول به نظر می‌رسد. البته همان‌طور که ارزش دارایی‌ها را می‌توان از طریق خرید طلا حفظ کرد، باید توجه شود که خرید طلا ریسک نیز دارد. همان‌طور که در سال 91 و 92 شاهد افت قیمت طلا بودیم، با حفظ برجام ممکن است دوباره قیمت طلا روند نزولی در پیش بگیرد.
    محمدولی با بیان اینکه تقاضا یکی از عوامل مؤثر بر قیمت طلاست، اذعان کرد: افزایش خرید طلا تا اندازه‌ای رونق را به واحدهای تولیدی بازگرداند و از این نظر مثبت ارزیابی می‌شود. او تذکر داد: مردم باید توجه کنند که سرمایه‌گذاری روی طلا ریسک نیز دارد و باید در این زمینه احتیاط  کنند. بر اساس آمار گزارش شورای جهانی طلا، برخلاف بالا رفتن تقاضا برای سکه و شمش طلا، مصرف جواهرات در ایران در سه ماهه نخست امسال به نسبت سال گذشته 16 درصد کاهش یافته و به 10.7 تن رسیده است. همچنین آلیستیرهی ویت، رئیس بخش اطلاعات بازار شورای جهانی طلا گفت  بانک مرکزی ایران همچنین عرضه سکه را در سه ماهه نخست امسال افزایش داد و «اندکی» از رشد قیمت‌ها کاسته شد. «این عوامل سبب شده است  سکه در مقایسه با جواهرات به یک کالای سرمایه‌گذاری قابل توجه تبدیل شود.»
    خروج امریکا از برجام تأثیر واقعی بر بورس ندارد
    در همین حال یکی از بازارهای مورد توجه سرمایه‌گذاران بازار سرمایه است. علیرضا آریا کارشناس بازار سرمایه در این خصوص گفت: صنایع و شرکت‌های بورسی تأثیر خاصی از اجرای برجام نپذیرفته‌اند که حالا با لغو آن نگران از دست رفتن این تأثیرات باشند. بنابراین در صورت خروج امریکا از برجام واکنش معامله گران به این اتفاق زودگذر و کوتاه مدت خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو