عصر بازار

تداوم کاهش نرخ بیکاری در آمریکا

عصر اعتبار- نرخ بیکاری آمریکا در ماه مارس با رسیدن به ۳.۹ درصد به پایین‌ترین سطح ۱۷.۵ سال اخیر رسید.

تداوم کاهش نرخ بیکاری در آمریکا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، گزارش وزارت کار آمریکا نشان می‌دهد دستمزدها در ماه گذشته رشد خفیفی داشته است و این مساله می‌تواند باعث کاهش نگرانی‌ها از فشار تورمی و پیش رفتن مسیر تدریجی اتخاذ سیاست‌های انقباضی‌تر توسط بانک مرکزی آمریکا شود.

    بازبینی‌های صورت گرفته ماه مارس نشان می‌دهد به جای 103 هزار شغل که پیشتر گزارش شده بود، 135 هزار شغل ایجاد شده است. این کمترین میزان شغل ایجاد شده شش ماهه اخیر و بسیار کمتر از 324 هزار شغل ایجاد شده در ماه فوریه است.

    با نزدیک شدن به وضعیت اشتغال کامل، رشد اشتغال‌زایی کمتر شده است. گزارشات زیادی از کارفرمایان به ویژه در بخش‌های ساخت و ساز و تولید نشان می‌دهد یافتن کارکنان ماهر دشوار شده است. کاهش 0.2 درصدی نرخ بیکاری باعث شده است بیکاری به کمترین سطح از سال 2000 میلادی برسد و رسیدن به نرخ 3.8 درصد تا پایان سال که توسط بانک مرکزی آمریکا پیش‌بینی شده است، بیش از پیش در دسترس باشد. این نخستین بار است که نرخ بیکاری آمریکا برای ششمین ماه متوالی کاهش می‌یابد.

    در عین حال 236 هزار نفر نیز اخراج شده‌اند. نرخ مشارکت نیروی کار یا همان نسبت جمعیت در سن کار آمریکا که مشغول به کار بوده یا در جست‌وجوی کار هستند از 62.9 درصد به 62.8 درصد رسیده است.

    همچنین متوسط دستمزد ساعتی 0.1 درصد (معادل 4 سنت) در ماه گذشته افزایش یافته است و بدین ترتیب افزایش دستمزد ساعتی در یک سال گذشته 2.6 درصد بوده است. متوسط ساعت کاری هفتگی نیز بدون تغییر و 34.5 ساعت باقی ماند.

    اقتصاددانان انتظار دارند نرخ بیکاری تا پاین سال به 3.5 درصد برسد. اقتصاد آمریکا برای حفظ نرخ بیکاری جمعیت در سن کار رو به رشد خود نیاز دارد ماهانه دست کم 120 هزار شغل ایجاد کند. در ماه آوریل بخش تولید 24 هزار شغل، خرده فروشی 1800 شغل، کارهای موقت 10300 شغل و بخش تفریح و مهمانداری 18 هزار شغل ایجاد کرده اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی