عصر بازار

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پاسخ داد:

علت افزایش هزینه بیمه‌ها در طرح تحول نظام سلامت چیست؟

عصر اعتبار- رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تشریح برنامه‌های در دست اجرا در این دانشگاه و پیش بینی‌های صورت گرفته برای توسعه تخت‌های بیمارستانی، علت افزایش هزینه بیمه‌ها به دنبال اجرای طرح تحول نظام سلامت را توضیح داد.

علت افزایش هزینه بیمه‌ها در طرح تحول نظام سلامت چیست؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا،محمد آقاجانی در نشستی خبری درباره برنامه‌های آینده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داد و گفت: یکی از برنامه‌های ما در حوزه آموزش حرکت به سمت دانشگاه تمایز یافته و ماموریت‌گرا است. یعنی باید دانشگاه با ماموریت‌های تخصصی خود شناخته شود و در این زمینه‌ها مرجعیت علمی پیدا کند. علاوه بر این، حرکت به سمت دانشگاه نسل سه و چهار نیز در دستور کار قرار دارد.

    وی افزود: بسته‌های تحول آموزش دو سال است که طراحی شده و یکی از برنامه‌های ما اجرای ماموریت محور این بسته‌ها است. حرکت به سمت مرجعیت علمی در آموزش پزشکی، ایجاد مرکز مهارت‌های بالینی و راه‌اندازی مرکز امور هیات علمی نیز جزو برنامه‌های آینده ما قرار گرفته است. در حوزه پژوهشی نیز قرار است عمق بخشیدن به پژوهش‌های حوزه پزشکی، توجه به شرکت‌های دانش بنیان، توجه به پژوهش در حوزه نظام سلامت، ماموریت‌گرا شدن در این زمینه، توجه به پژوهش در حوزه بیماری‌های غیرواگیر و زیرساخت‌های پژوهشی اجرایی شود.

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به برنامه این دانشگاه برای توجه به بیماری‌های غیرواگیر و تلاش برای کاهش مرگ ناشی از این بیماری‌ها از طریق آموزش و سنجش عوامل خطر، تصریح کرد: اصلاح سبک زندگی و حمایت از بخش خصوصی در حوزه بهداشت، توسعه زیرساخت‌های مراکز درمانی، ارتقای بهره‌وری آنها و همچنین ارتقای کیفیت خدمات در میان برنامه‌های ما در حوزه‌های بهداشت و درمان قرار گرفتند. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه تحت پوشش خود 11 هزار و 600 تخت بیمارستانی فعال دارد که 4700 تخت آن دولتی است. طبق سند درمان 1404 دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی باید 21 هزار و 600 تخت بیمارستانی داشته باشد و تعداد تخت‌های دولتی نیز به 10 هزار و 100 مورد افزایش پیدا کند.

    به گفته آقاجانی، افزایش جذب دانشجوی خارجی، توسعه روابط بین دانشگاهی با دانشگاه‌های معتبر، تقویت مشارکت بخش غیردولتی در امور سلامت محور، مبارزه با قاچاق دارو، تجویز و مصرف منطقی دارو نیز در اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار دارد.

    وی همچنین اضافه کرد: اگر منابع مورد نیاز ما در اختیارمان قرار گیرد در سال 97، 1250 تخت بیمارستانی جدید در سطح استان تهران ایجاد خواهد شد. ما به عنوان دانشگاه، ماموریتی برای ارائه خدمات سلامت به مردم داریم. جلوگیری از تجویز بی‌رویه دارو و لوازم پزشکی بخشی است که می‌توان به واسطه آن در هزینه‌ها صرفه جویی کرد. برای صرفه جویی در هزینه‌های خود کمیته‌هایی در بیمارستان‌ها راه‌اندازی شده است و معاونان دانشگاه نیز در آن فعالیت خواهند داشت. محدودیت منابع و مشکلات اقتصادی در حوزه سلامت جدی است. ما عزم خود را جزم کرده‌ایم که اگر توانستیم یک ریال صرفه جویی کنیم آن را انجام دهیم. استفاده از کالای ایرانی یکی از بهترین راه‌ها برای کنترل و صرفه جویی در منابع است.

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه جلوگیری از خدمات غیرضروری درمانی یکی دیگر از راه‌های صرفه جویی در حوزه سلامت است، بیان کرد: در حال حاضر بیماران در تهران معطل بستری شدن هستند. ما برای ساخت بیمارستان‌های جدید منتظر سیاستگذاری وزارت بهداشت هستیم. بر اساس منابع مالی تخصیص داده شده می‌توان این بیمارستان‌های جدید را راه‌اندازی کرد.


    آقاجانی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر طرح تحول بر افزایش واردات تجهیزات پزشکی و افزایش هزینه بیمه‌ها توضیح داد و گفت: طبق آمار و ارقام سازمان‌های بیمه گر و گمرک که در چهار سال اخیر منتشر شده است، مشخص است که چه میزان تجهیزات پزشکی تخصصی وارد کشور شده است. این روند کاملا منطقی است و هیچ اتفاق عجیبی در این حوزه نیفتاده است. این میزان واردات تجهیزات پزشکی تخصصی ناشی از رشد جمعیت، رشد بیماری‌های غیرواگیر و همچنین تکنولوژی است که افزایش خدمات آن را ایجاب می‌کند. در دنیا با استفاده از این سه عامل، افزایش هزینه‌های پزشکی سنجیده می‌شود. آمارهای وزارت بهداشت نیز حاکی از رشد منطقی و تدریجی این واردات است.

    علت افزایش هزینه بیمه‌ها در طرح تحول نظام سلامت

    وی دلیل افزایش هزینه بیمه‌ها در طرح تحول سلامت را کاهش هزینه‌های غیرقانونی اعلام کرد و گفت: پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت مردم در مطب‌ها پولی به نام زیرمیزی و حق جراح خارج از پرونده پزشکی خود پرداخت می‌کردند. علاوه بر آن خرید دارو و لوازم پزشکی از طرف خود مردم و به صورت نقد صورت می‌گرفت و بیمه آن را پوشش نمی‌داد. علاوه بر آن بیمار در بیمارستان 37 درصد از هزینه خدمات را از جیب خود پرداخت می‌کرد. این در حالیست که طبق قانون مصوب سال 74 این رقم باید 10 درصد باشد. هر سه این اقدامات نیز به صورت غیرقانونی بود. امروز همه خدمات و پرداختی‌ها در بیمارستان‌ها در پرونده بیمار ثبت می‌شود و پول زیرمیزی نیز کاهش یافته و به تعرفه تبدیل شده است. رشد خدمات نیز منطقی بوده و افزایش هزینه بیمه‌ها به دلیل جبران پرداخت هزینه‌ای بود که بیماران انجام می‌دادند.

    وی تاکید کرد: طرح تحول نظام سلامت متعلق به مردم ایران است و کسی نمی‌تواند آن را پس بگیرد. در این طرح هر چه انجام شده قوانین 20 سال معطل مانده کشور است، اما باید بپذیریم کشور در همه حوزه‌ها دچار بحران مالی است و روزهای دشواری را سپری می‌کند. طرح تحول نظام سلامت مطالبه‌ای عمومی است و استمرار خواهد داشت. رئیس جمهور نیز به کارگزاران دولت تاکید کرده است که این طرح از اولویت‌های دولت دوازدهم است و در هر شرایطی باید آن را ادامه داد. نوع تخصیص منابع در شکل اجرای آن موثر است.

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه طرح تحول نظام سلامت، مطالبه‌ای عمومی است و استمرار خواهد داشت، گفت: در این طرح هر چه انجام شده قوانین 20 سال معطل مانده در کشور بوده و کسی نمی‌تواند آن را از مردم پس بگیرد. 

    اجرای راهنمای بالینی دشوار است

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره علت تاخیر در اجرای راهنماهای بالینی نیز توضیح داد و گفت: گفتن راهنمای بالینی شیرین است اما اجرای آن دشوار است؛ چون مربوط به تغییر سبک طبابت است. در تمام دنیا نیز تغییر راهنمای بالینی در مسیری علمی و کاملا تدریجی انجام شده است. وزارت بهداشت بخشی از این راهنماها را با کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی تدوین کرده است، اما این موضوع باید از روز اول دانشجویی آغاز شود. در حوزه پزشکی کارها بخشنامه‌ای، اداری و دستوری نیست. با این حال عزم جدی در اجرای این راهنماها وجود دارد.

    ایجاد ظرفیت مازاد در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

    آقاجانی در ادامه درباره برنامه این دانشگاه برای ایجاد ظرفیت مازاد در رشته‌های پزشکی گفت: سالیانه دانشجویان زیادی از ایران خارج می‌شوند و شهریه‌های سنگینی می‌پردازند. خروج ارز یکی از مشکلات این موضوع است. به همین دلیل برنامه ریزی کرده‌ایم حداقل در سه دانشکده پزشکی ظرفیت مازاد ایجاد کنیم و به زودی ظرفیت خوبی برای پذیرش دانشجوی شهریه پرداز ایجاد می‌شود.

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در دولت یازدهم اتفاقات خوبی در حوزه سلامت افتاد، تصریح کرد: یکی از این اقدامات راه‌اندازی معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت بود. با توجه به این اقدام دیدگاه توجه اجتماعی به بهداشت مورد توجه قرار گرفت. کمتر از 30 درصد سلامت در اختیار دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت است و این وزارتخانه نقش سیستم هشدار دهنده را دارد. کشورهایی توانستند رفتار عمومی مردم را اصلاح کنند که موفق به ایجاد عزمی عمومی در حاکمیت و مردم شده‌اند.

    فرسودگی بیش از 60 درصد مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

    آقاجانی با اشاره به فرسودگی بیش از 60 درصد مراکز درمانی این دانشگاه تاکید کرد: مقاوم سازی این مراکز ارزش اقتصادی ندارد و تنها راه ساختن مراکز جدید است که در برابر زلزله مقاوم باشند. علاوه بر این مراکز در کنار بیمارستان‌های موجود نیز قرار است ساختمان‌های جدیدی بسازیم. برای مثال بیمارستان تجریش قدمتی 70 ساله دارد و قابل استفاده نیست. به همین منظور ساخت بیمارستان 700 تختخوابی جدیدی در دستور کار است که امیدواریم در سال جدید به بهره‌برداری برسد.

    در ادامه این نشست شهرامی - معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به فرسودگی مراکز درمانی این دانشگاه اظهار کرد: عمر این مراکز درمانی بیش از 40 سال و از میانگین کشوری بالاتر است. هیچ کدام از آسانسورهای این مراکز نیز شاخص‌های استاندارد را ندارند. معضل فرسودگی بیمارستان‌ها ملی است، اما در ساخت بیمارستان‌ها کند پیش رفته‌ایم. بر اساس سند 1404 ساخت مراکز درمانی جدید در استان تهران در دستور کار قرار گرفته است.

    وی افزود: خانه‌های بهداشت نیز ساختمان‌هایی فرسوده دارند. به همین دلیل با کمک خیرین 20 پروژه در این بخش در حال احداث است. بیشتر خوابگاه‌های دانشجویی نیز مسکونی بوده و عمری بالای 40 سال دارند. با این وجود هیچ ردیفی برای توسعه آنها در نظر گرفته نشده است. با کمک خیرین قرار است خوابگاهی 1700 نفره برای دانشجویان ساخته شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی