عصر بازار

بانک جهانی اتهام پولشویی نخست وزیر سابق پاکستان را تکذیب کرد

عصر اعتبار- بانک جهانی این ادعا که گزارش دو سال پیش این نهاد، بر انتقال وجوهی به ارزش ۴.۹ ملیارد دلار و اتهام پولشویی علیه نواز شریف- نخست وزیر پاکستان- صحه می گذارد را رد کرد.

بانک جهانی اتهام پولشویی نخست وزیر سابق پاکستان را تکذیب کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، صدور بیانیه مطبوعاتی توسط دفتر محلی این نهاد بین المللی تنها چند ساعت پس از آن صورت گرفت که دفتر پاسخگویی ملی پاکستان اعلام کرد تحقیقاتی علیه نواز شریف به اتهام پولشویی به جریان افتاده است. این اقدام دو سال پس از آن صورت می گیرد که  یک شبکه خصوصی تلویزیونی در پاکستان پرده از 4.9 میلیارد دلار پولشویی در پاکستان وانتقال آن به هند برداشت.

    بانک جهانی با بیان این که در روزهای اخیر اخباری به نقل از گزارش " نقل و انتقال 2016" این نهاد منتشر می شود که این گزارش ها صحیح نیستند افزود: این گزارش تلاشی برای تخمین شمار نقل و انتقالات پول در سراسر جهان بود.

    به گفته بانک جهانی این گزارش اشاره‌ای به پولشویی و یا نام بردن از شخص خاصی نکرده است. تکذیب بانک جهانی ضربه ای به اعتبار دفتر پاسخگویی است که بدون شناسایی واقعیت ها، نواز شریف را متهم به پولشویی کرده است. نخست وزیر سابق که به اتهام مخفی کردن حقایق اهمیت توسط دادگاه عالی سلب صلاحیت شد در حال حاضر نیز با مراجع این دفتر در دادگاه پاسخگویی مواجه است، در عین حال در زمانی که دنیا روی پولشویی و تامین مالی تروریسم متمرکز شده است این اتهامات می تواند مشکلات جدی برای شریف ایجاد کند.

    این اتهامات هم چنین می‌تواند برای پاکستان نیز مشکلاتی را ایجاد کند. کارگروه اقدام ویژه مالی " اف ای تی اف" تصمیم گرفته است پاکستان را در فهرست کشورهای تامین مالی کننده تروریسم قرار دهد و این اقدام از ماه ژوئن موثر خواهد بود. اتهام پولشویی به نخست وزیر سابق همچنین باعث تضعیف جایگاه پاکستان در جامعه بین‌الملل شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی