عصر بازار

بخش انرژی در بازارهای سهام رشد کرد؛

جنگ پرنوسان دلار و طلا

عصر اعتبار- پس از خروج آمریکا از برجام، رقابت تنگاتنگی میان شاخص دلار و اونس طلا شکل گرفت. فلز زرد چشم به حمایت افزایش نااطمینانی‌های بین‌المللی و رشد تقاضا برای ذخایر امن دوخته بود؛ درحالی‌که شاخص دلار انتظار حمایت رشد نرخ بازدهی اوراق خزانه با سررسید بلندمدت را داشت.

جنگ پرنوسان دلار و طلا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، این تقابل که از سه‌شنبه شب کلید خورده بود با رفت و برگشت‌های متوالی دلار و طلا همراه شد. دلار از رکورد سال‌جاری میلادی خود در 4/ 93 واحد تا زیر 93 واحد فرازونشیب داشت و اونس نیز بین کف 1305 دلاری تا بالای مرز 1317 دلاری نوسان کرد.

    رفت و برگشت در بازارها

    بازارهای جهانی سناریوی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را منجر به افزایش نااطمینانی‌های سیاسی در عرصه بین‌الملل و افزایش پناه به ذخایر امنی همچون طلا می‌دانستند. فلز گرانبها با اینکه تا ساعات پایانی بازار روز سه‌شنبه از این سناریو پیروی کرد، اما پس از چند ساعت، تغییر مسیر ناگهانی از خود بروز داد که موقعیت قیمت 1317 دلاری فلز زرد را از بین برد. طلا تا ظهر دیروز به قیمت 1305 دلاری نیز نزول کرد؛ اما این مسیر نیز تداوم نداشت تا در نوبت عصرگاهی روز چهارشنبه، قیمت این فلز گرانبها به سطح 1309 دلاری بازگردد. به این ترتیب، انتظار ادامه داشتن رفت و برگشت‌های متوالی قیمت طلا با توجه به تغییر مسیر چندباره ظرف کمتر از 12 ساعت، در بازار جهانی فلزات گرانبها به‌وجود آمده بود. البته طلا تنها سوژه پرفرازونشیب بازار دیروز نبود. شاخص دلار نیز چند نوبت تغییر مسیر را تجربه کرد. در ساعات اولیه بازار، شاخص دلار روی یک خط ممتد حرکت کرد؛ اما در ادامه تا 93 واحد به پایین کشیده شد. بازگشایی بازارهای اروپایی با حمایت دلار اثرگذاری خود را استارت زدند و شاخص را به رکورد جدیدی در سال 2018 میلادی سوق دادند. شاخص دلار برای نخستین بار از اواسط دسامبر سال‌جاری میلادی 4/ 93 واحد را لمس کرد؛ اما پرونده دلار با یک کانال کاهشی دیگر ادامه پیدا کرد. شاخص عصر دیروز بازهم به کف حمایتی 93 واحدی اصابت کرد. بخشی از روند صعودی چند هفته اخیر دلار به رشد نرخ بازدهی اوراق بلندمدت خزانه‌داری با سررسید 10 ساله مربوط می‌شد. بازدهی اوراق که به تازگی مرز روانی 3 درصدی را شکسته بود، بالای این مرز باقی ماند. رقابت تنگاتنگ طلا و دلار که هر 2 میان سطوح حمایتی و مقاومتی زندانی شده‌اند، تا ساعات پایانی بازار نیز ممکن به نظر می‌رسید. تا ساعت 5 بعد از ظهر جبهه طلا فعالیت بهتری نسبت به دلار داشت که شاخص دلار را به زیر مرز 93 واحدی انداخت. اونس طلا در همین ساعت در قیمت 1313 دلاری معامله می‌شد.

    خروج دونالد ترامپ از برجام، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، بازار جهانی نفت را تکان داد. با گذشت 12 ساعت از زمان انتشار بیانیه خروج آمریکا از برجام، قیمت جهانی نفت در بازار نقدی به بالاترین سطح خود از سال 2014 میلادی رسید. بازگشت سایه تحریم بر یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان، بالطبع، سیگنال کاهش عرضه نفت را به بازار مخابره کرد. کاهش عرضه نیز زمینه‌ساز رشد قیمت‌ها شد. البته شدت اثر این تکانه در قراردادهای آتی به اندازه بازار نقدی نبود. این مساله نشانگر نامشخص بودن عمق اثرگذاری تحریم‌ها، سطح پایبندی اروپا به توافق هسته‌ای و نحوه برخورد ایران با تصمیم دونالد ترامپ است. با همه این تفاسیر، در نهایت با توجه به معاملات بازار لندن، قیمت نفت خام برنت بیش از 1/ 3 درصد رشد کرد و تا سقف 2/ 77 دلار به ازای هر بشکه اوج گرفت. همزمان، نفت خام نیز با همین میزان رشد در قیمت 93/ 70 دلار به ازا هر بشکه معامله شد.

    شاخص‌های سهام آمریکا و اروپا در طول چند هفته اخیر رشد قابل‌توجهی در بخش انرژی تجربه کرده‌اند. ظرف یک دوره 3ماهه، بخش انرژی شاخص «اس‌اند‌پی‌500» بالغ‌بر 10 درصد تقویت شده و بخش نفت و گاز شاخص «استاکس» اروپا نیز بیش از 15 درصد افزایش یافته است.


     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی