عصر بازار

یک کارشناس اقتصادی خبر داد:

افزایش نگرانی مردم از کاهش ارزش پول ملی

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصادی با اشاره به افزایش نگرانی مردم از کاهش ارزش پول ملی گفت: اخبار خارجی و بین‌المللی باعث شده عده‌ای از اینکه ارزش پولشان کاسته شود ابراز نگرانی کنند و برای بیمه کردن اموالشان آن را به ارز تبدیل کنند و عده‌ای هم از این فضا برای سفته بازی و سودا گری سوء استفاده می‌کنند.

افزایش نگرانی مردم از کاهش ارزش پول ملی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، بهروزخدارحمی، دبیرکل سابق کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در مورد خروج 30 میلیارد دلار ارز از کشور اظهار داشت: آنچه در فضای ارزی کشور تاثیرگذار است مربوط به شاخص‌های اقتصادی نیست و دلیل اقتصادی برای رشدهای عجیب و غریب قیمت ارز که منجر به تصمیمات بانک مرکزی و دولت شود وجود ندارد.

    وی با بیان اینکه ما شرایط اقتصادی خوبی نداریم و در رکود به سر می‌بریم، گفت: هم اکنون تعاملات بین‌المللی ایده آل نیست و این که در یک روز قیمت دلار به شکل غیرمنطقی افزایش پیدا می‌کند تنها دلیل روانی دارد.

    خدارحمی تصریح کرد: این دولت همیشه به بازار آزاد معتقد بوده و این مقدار افزایش نرخ ارز آنجا عجیب به نظر می‌رسد که هیچ گاه دولت مداخله‌ای در بخش نمی‌کرد و به جای آنکه اجازه دهد عرضه و تقاضا نرخ ارز را در مارکت‌های مختلف مشخص کند این بار به شکل عجیب ‌و غریبی بهای دلار رشد کرد که آن هم به دلایل غیر اقتصادی و روانی و سفته بازی بوده است.

    این کارشناس اقتصادی با اشاره به افزایش نگرانی مردم از کاهش ارزش پول ملی افزود: اخبار خارجی و بین‌المللی باعث شده عده‌ای از اینکه ارزش پولشان کاسته شود ابراز نگرانی کنند و برای بیمه کردن اموالشان آن را به ارز تبدیل کنند و عده‌ای هم از این فضا برای سفته بازی و سودا گری سوء استفاده می‌کنند و نتیجه این شد که مکانیزم بازار نمی‌توانست به تعادل برسد واز تعادل خارج شده بود و مشکلات و مسائل اقتصادی بوجود آمدند که بازار را نمی‌توانست به تعادل برسانند.

    وی با بیان اینکه ناچارا در همه دنیا دولت‌ها در بازار ارز مداخله می‌کنند، گفت: نگرانی‌از خروج ارز منحصر به کشورما نیست و واقعیت این است که بحثی که در مورد رمز ارزها داشتیم در کنار اتفاقاتی که به نوسانات نرخ دلار ونگرانی‌های افراد منجر شد کم نبودند.

    خدارحمی تصریح کرد: عدد 30 میلیارد دلار آسیب‌های جدی به همراه داشت و این نگرانی را برای کشور و برای رمز ارزها به همراه داشت به گونه‌ای که طی 4 ماه گذشته تعداد جلساتی که برای خروج ارز برگزار شد معادل دو سال قبل بود.

    وی افزود: ما در شرایط نگران کننده اقتصادی بدتری هم بودیم اما واقعیت این است که محاسبات و پشتوانه اقتصادی برای این عدد امروز وجود ندارد و مستنداتی هم برای این عدد هنوز ارائه نشده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی