عصر بازار

یک اقتصاد دان:

مخالف چاپ بی رویه اسکناس هستیم

عصر اعتبار- یک اقتصاددان ساسان زاده با بیان اینکه عدالت در روزگار کنونی به معنای سرمایه گذاری بیشتر است، اظهار کرد: مخالف چاپ بی رویه اسکناس هستیم و باید دست سرمایه گذاران را ببوسیم چرا که آینده را تغییر می دهند.

مخالف چاپ بی رویه اسکناس هستیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، عبدالحسین ساسان عصر روز گذشته (شنبه) در  آیین نکوداشت استاد عبدالحسین ساسان که در تالار پیامبر اعظم دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: اطلاعات و داده ها بدون تئوری هیچ ارزشی ندارند.

    وی به واژه عدالت اشاره کرد و گفت: عدالت به این معنا نیست که از کارخانه دار بگیریم و به محرومان بدهیم، زیرا کارخانه می خوابد و محرومان آسیب می بینند. بنابراین باید تجدیدنظر کنیم چرا که واژه عدالت نیاز به تکامل دارد.

    وی با اشاره به اینکه روزانه در شبکه‌های اجتماعی از جهات مختلفی با علم اقتصاد آشنا و با خبر می‌شویم و اگر تئوری نباشد به هیچ دردی نمی خورد، افزود: برای نمونه تاریخ بیشتر برای تجمل و سرگرمی است، اما وقتی با تئوری های اقتصاد نهادگرایی در آمیخته می شود برگ برگ تاریخ همانند زر، گران می شود.

    وی در توضیح فعالیت ضرابخانه ای، گفت: در فرایند تکامل جامعه گفته شد که پول آهنی، سکه و طلا سنگین به دولت بدهیم و بهتر است یک کاغذ بگیریم، بنابراین یک برگه کاغذ معادل یک سکه نقره شد. در نتیجه دولت ها شروع کردند و در نوع جدید در ضرب سکه‌ای که گوشه آن را سابیدند و به طلا، مس اضافه کردند و آلیاژ آن را پایین آوردند.

    ساسان با تاکید بر اینکه مشکل نهادها را باید اصلاح کنیم، تصریح کرد: ما راهی به جز اصلاح نهادها نداریم.

    این اقتصاددان با بیان اینکه غارتگری نرم یا چاپ خانه‌ای، خطرناک ترین نوع غارتگری است، اظهار کرد: دولت ها آلیاژ سکه را تغییر نمی دهند و همین طور پول چاپ می کنند و با این روش ارزش کاغذهایی را که دست مردم است، نابود می کنند.

    وی معتقد است: دولت هشتم و نهم، 8 برابر پول چاپ کرد و دولت یازدهم و دوازدهم نیز که قرار بود پول چاپ نکند، حدود سه برابر پول چاپ کرده است.

    این اقتصاددان با اشاره به اینکه پول عیار اسکناس است و با چاپ زیاد، عیار پول کاهش می یابد و ارزش اسکناس ها از بین می رود، پیش بینی کرد:  دلار می‌تواند در مدت یک دهه بین 1000 تا 2000 تومان شود و اگر کار ضرابخانه ای و چاپگری ادامه یابد، دلار 20 هزار تومان می شود.

    همچنین هوشنگ طالبی - رییس دانشگاه اصفهان در این مراسم، اظهار کرد: برای دانشگاه اصفهان افتخار بزرگی است که از یک انسانِ انسان ساز تجلیل می کند.

    وی افزود: این موضوع بسیارمهم است که اگر انسان در راهی قدم می گذارد با نیت خیری همراه باشد که همان راه خدمت به انسان است. راهی که محصولش انسانی فرهیخته و با فرهنگ است.

    رییس دانشگاه اصفهان ادامه داد: شخصا هیچ گاه به یاد ندارم که دکتر ساسان به معلمی به عنوان یک شغل نگاه کرده باشند.

    طالبی با اشاره به اینکه ایشان در تدریس مهارت بالایی داشتند و برای اداره کلاس با زبان دل  انجام وظیفه می کردند، افزود: مراتب اخلاقی ایشان نه تنها در کلاس درس بلکه در تمام ابعاد زندگی مشهود است.

    وی اظهار کرد: دانشگاه اصفهان قصد دارد در کارگروه‌های خود جهت جذب اساتید از شاخص سازی اخلاق و رفتار و علم ایشان الگو برداری کند بدین معنا که از جمله معیارهای انتخاب اساتید بر اساس شاخص‌های ایشان صورت خواهد گرفت.

    رییس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه دانشگاه اصفهان به ایشان بسیار بدهکار است ، گفت: این بدهکاری نه تنها از بعد مادی بلکه از تمامی جهات است. یکی از افتخارات دانشگاه اصفهان این است که برای توسعه از نظرات عبدالحسین ساسان استفاده کرده است.

    طالبی خاطر نشان کرد: ایشان برای دانشگاه اصفهان به عنوان یک معلم واقعی شناخته می شوند و امیدوارم این شخصیت‌ها را  بیشتر به جامعه بشناسانیم.

    هم چنین، مجید صامتی (دبیر اجرایی  برنامه نکو داشت استاد فرهیخته عبدالحسین ساسان) اظهار کرد: مقرر شد نام استاد عبدالحسین ساسان در قسمت مطالعه برداران کتابخانه آزادگان  نام گذاری کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو