عصر بازار

جزییات سه تحول در تسهیلات مسکن بافت فرسوده اعلام شد

پاسخ عملیاتی بانک مسکن به فرمان رییس‌ جمهور

عصر اعتبار- دو عضو هیات مدیره بانک مسکن عصر امروز جزییات آخرین مصوبات برای تامین مالی هر چه بهتر بخش مسکن در بافت فرسوده را تشریح کردند.

پاسخ عملیاتی بانک مسکن به فرمان رییس‌ جمهور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، بر اساس آنچه که نادر قاسمی، عضو هیات مدیره بانک مسکن اعلام کرد، این بانک در سال 97 پرداخت تسهیلات نوسازی برای 120 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده سراسر کشور بر عهده دارد که این اقدام در راستای فرمان بهمن‌ماه سال گذشته رییس‌جمهور مبنی بر اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری در دستور کار بانک مسکن قرار گرفته است.

    قاسمی در این باره افزود: بانک مسکن در سال 97 برای ساخت، خرید و تعمیر 700 هزار واحد مسکونی در سراسر کشور بسته اعتباری 29 هزار میلیارد تومانی تدوین کرده، به طوری که 380 هزار فقره تسهیلات به خریداران مسکن چه به شکل مستقیم (تسهیلات خرید) و چه به شکل غیرمستقیم (تسهیلات فروش اقساطی) پرداخت می‌شود. همچنین 220 هزار فقره تسهیلات از کل 700 هزار فقره تسهیلات مسکن تعریف شده برای سال 97 برای سازنده‌ها ویژه ساخت مسکن پرداخت می‌شود که بیش از نیمی از این 220 هزار فقره تسهیلات ساخت مختص بافت فرسوده خواهد بود.

    این عضو هیات مدیره بانک مسکن در نشست خبری عصر امروز خود با خبرنگاران، تاکید کرد: بسته اعتباری سال 97 بانک مسکن به شکل هوشمندانه تعریف شده است. طوری که تسهیلات خرید با اولویت دهک‌های 4 تا 7 و همچنین با اولویت‌ بافت فرسوده پرداخت می‌شود و تسهیلات ساخت نیز به گونه‌ای تعریف شده که سازنده‌های حرفه‌ای در صورت استفاده از فناوری‌های نوین ساخت این تسهیلات را با یک واحد درصد نرخ سود کمتر، دریافت کنند.

    قاسمی همچنین افزود: امسال به سازنده‌های مسکن تسهیلات ساخت بدون سپرده پرداخت می‌شود. کف این تسهیلات در تهران 70 میلیون و سقف آن در شهر تهران 110 میلیون تومان است. همچنین تسهیلات ساخت مسکن بدون سپرده به تعاونی‌های مسکن نیز امسال تا سقف 55 میلیون تومان پرداخت می‌شود که این سقف 20 میلیون تومان بیشتر از سال گذشته است.
    به گزارش هیبنا، در نشست خبری عصر امروز هیات مدیره بانک مسکن، محمدعلی دهقان، دیگر عضو هیات مدیره نیز به تشریح کارنامه پرداخت تسهیلات ساخت و خرید مسکن طی روزهای گذشته از سال 97 پرداخت.


    بر اساس آنچه که دهقان اعلام کرد، بانک مسکن از ابتدای سال جاری تا 22 اردیبهشت‌ماه، 5 هزار و 912 فقره تسهیلات ساخت به ارزش 209 میلیارد تومان و 13 هزار و 66 فقره تسهیلات خرید مسکن به ارزش 619 میلیارد تومان پرداخت کرده است که تعداد تسهیلات ساخت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 182 درصد و تعداد تسهیلات خرید نیز در همین بازه زمانی 28 درصد رشد کرده است.
    وی یادآور شد: بانک مسکن از ابتدای امسال تا روز گذشته، در مجموع 27 هزار و 586 فقره انواع تسهیلات در بخش مسکن و ساختمان به ارزش کل 941 میلیارد تومان پرداخت کرده که به هم به لحاظ تعداد و هم به لحاظ ارزش رشد 63 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال نشان می‌دهد.

    دهقان درباره سه تحول مثبت در مسیر پرداخت تسهیلات بافت فرسوده در سال 97 اظهار کرد: با توجه به دغدغه رییس‌جمهور برای شتاب گرفتن فرایند نوسازی بافت فرسوده و همچنین بر اساس مصوبات اخیر شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی، طول دوره بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق در بافت فرسوده از 12 سال به 15 سال افزایش پیدا کرد. همچنین نرخ سود تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم نیز در بافت فرسوده از 8 به 6 درصد کاهش یافت.

    به گفته دهقان، تحول سوم نیز کاهش مبالغ اقساط ماهانه تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم است که این اتفاق به واسطه تعریف ضریب پلکانی سالانه 9 درصد برای تقسیط این نوع تسهیلات رخ داده است.

    این عضو هیات مدیره بانک مسکن خاطرنشان کرد: در حال حاضر 419 هزار و 350 نفر در صندوق پس‌انداز مسکن یکم سپرده‌گذاری کرده‌اند که تاکنون نزدیک به 60 هزار فقره تسهیلات به سپرده‌گذاران پرداخت شده است.

    دهقان درباره طرح‌هایی که بابت افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن این روزها در رسانه‌ها مطرح می‌شود، گفت: هر نوع افزایش سقف تسهیلات از محل صندوق یکم منوط به تامین منابع کمکی برای حفظ تعادل منابع و مصارف این صندوق است.
    وی در عین حال بخشی از رونق مسکن در ماه‌های اخیر را مدیون تسهیلات بانک مسکن عنوان کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی