عصر بازار

انگلستان از پیش‌بینی‌هایش عقب‌مانده است؛

فرمان طلا دست نرخ بهره

عصر اعتبار- برخی تحلیلگران اقتصادی ضمن استناد به متن بیانیه اعضای فدرال‌رزرو و کمیته بازار آزاد آمریکا، قیمت جهانی اونس طلا را در میان‌مدت تحت‌تاثیر سیاست‌های پولی و شرایط آتی نرخ بهره، با افزایش پیش‌بینی می‌کنند.

فرمان طلا دست نرخ بهره
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، گرچه عملکرد چند هفته اخیر فلز زرد ناامید‌کننده بوده، اما متن بیانیه نشست اخیر فدرال‌رزرو امیدواری‌هایی را نسبت به افزایش قیمت طلا در هفته‌های آینده به وجود آورده است. براساس این گزارش در حالی که فدرال‌رزرو آمریکا در نشست اخیر خود، نرخ بهره را بدون تغییر حفظ کرده ولی یک جمله مهم و کلیدی در متن بیانیه آن وجود دارد. فدرال‌رزرو پیش‌بینی کرد نرخ تورم در میان‌مدت نزدیک به هدف 2 درصدی تعیین شده از سوی کمیته بازار آزاد قرار دارد. این جمله نشان می‌دهد که بانک‌مرکزی آمریکا از افزایش فشارهای تورمی راضی است و تمایلی برای افزایش سریع و چشمگیر نرخ بهره ندارد. از طرفی این جمله برای بازار طلا نیز معنادار است؛ سیاست‌گذاران پولی آمریکا رضایت خود را افزایش نرخ تورم به هدف 2 درصدی (با معیار PCE نه CPI) اعلام کرده‌اند. این مساله به نفع بازار طلا خواهد بود. افزایش تورم در نهایت موجب کاهش نرخ بهره واقعی خواهد شد و این مساله موجب رشد تقاضا و قیمت جهانی طلا می‌شود. برخی تحلیلگران نیز معتقد هستند، تشدید تنش‌های سیاسی در عرصه بین‌المللی به خصوص با نزدیک شدن به زمان دیدار «کیم جونگ اون»، رهبر کره‌شمالی و دونالد ترامپ، انتخابات زودهنگام ترکیه و واکنش‌های ثانویه نسبت به برخی رویدادهای سیاسی پیشین به‌ویژه خروج آمریکا از برجام، انتخابات عراق و اندونزی، همگی می‌توانند به رشد اونس تا ماه ژوئن که نشست بعدی فدرال‌رزرو برای تعیین نرخ بهره برگزار می‌شود، کمک کند.
    یک پیش‌بینی از قیمت طلای جهانی

    براساس پیش‌بینی آخر موسسه «جی‌اف‌ام‌اس»  نااطمینانی و نگرانی موجود در بازارهای بین‌المللی می‌تواند مهم‌ترین عامل رشد تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری برای طلا و سایر کالاهای راهبردی در سال 2018 میلادی باشد. براساس این گزارش، میانگین قیمت هر اونس طلا امسال به 1360 دلار خواهد رسید و این پتانسیل وجود دارد که قیمت طلا تا پایان سال 2018 میلادی به بیش از 1500 دلار در هر اونس برسد. تشدید تنش‌های سیاسی می‌تواند روند صعودی قیمت طلا را طی ماه‌های آینده تشدید کند. این موسسه تحقیقاتی پیش‌بینی کرده است که قیمت طلا امسال به کمتر از 1270 دلار نخواهد رسید. نگرانی‌های زیادی نسبت به سیاست‌های ترامپ در خاورمیانه وجود دارد. نگرانی‌ها نسبت به اوضاع خاورمیانه و مذاکرات برگزیت می‌تواند تقاضای طلا را به شدت افزایش دهد. پیش‌بینی می‌شود تقاضای صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری طلا نیز ظرف ماه‌های آینده با رشد فزاینده‌ای روبه‌رو خواهد شد.
    انگلستان بدون رشد نرخ بهره!

    بانک‌مرکزی انگلستان درحالی نرخ بهره را بدون تغییر حفظ کرده است که انتشار آمارهای ضعیف و ناامید‌کننده اقتصادی در هفته‌های اخیر، اتخاذ چنین تصمیمی را چندان دور از تصور نکرده بود. براساس این گزارش، کمیته سیاست پولی بانک‌مرکزی انگلستان بر سر حفظ نرخ بهره در سطح 5/ 0 درصدی اختلاف نظر داشته‌اند و 2 نفر از آنها خواستار افزایش 25/ 0 درصدی نرخ بهره بودند. بانک‌مرکزی انگلستان همچنین موافقت کرده است تا برنامه خرید اوراق قرضه همچنان ادامه یابد. اقتصاد انگلستان در سه ماه نخست 2018 میلادی تا مرز رکود پیش رفته و رشد تولید ناخالص داخلی در این مدت به کمتر از 1/ 0 درصد رسیده است. آمارهای هفته گذشته نشان می‌دهد که فعالیت بخش خصوصی کمتر از حد انتظارات اولیه با رشد روبه‌رو شده است. فعالیت بخش خصوصی در ماه مارس نیز با افت شدیدی همراه بود. این در شرایطی است که بانک‌مرکزی انگلستان رشد اقتصادی 75/ 1 درصدی را برای سال 2018 پیش‌بینی کرده است. «مارک کارنی»، رئیس بانک‌مرکزی انگلستان، چشم‌انداز اقتصادی بریتانیا را تحت‌تاثیر نگرانی‌های مربوط به خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) توصیف کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی