عصر بازار

برگشت ۲۲۴ میلیارد تومان سفته و برات

عصر اعتبار- در پایان سال گذشته حدود ۲۲۴ میلیارد تومان سفته برات برگشت خورده است.

برگشت ۲۲۴ میلیارد تومان سفته و برات
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سفته و برات دو سند تجاری برای پرداخت مبلغی در وجه افراد است و هرچند این اسناد در مقایسه با چک کاربرد کمتری دارند اما به هر حال در شبکه بانکی مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرند. آخرین آمارها از مبادلات سفته و برات نشان می‌دهد که در پایان سال گذشته بالغ بر 47.6 میلیارد تومان از این دو سند در تهران فروخته شده که در مقایسه با سال 1395 مبادلات آن حدود 7.8 درصد افزایش دارد.

    جریان مبادلات سفته و برات در سال گذشته از این حکایت دارد که حدود 8900 برگ از این اسناد بانکی به مبلغی نزدیک به 224 میلیارد تومان واخواست شده است. در این دوره تعداد سفته و برات برگشت خورده هفت درصد کاهش و مبلغ آن حدود 1.4 درصد در مقایسه با سال 1395 افزایش دارد. همچنین شاخص متوسط مبلغ یک برگ سفته و برات واخواست شده حدود 109.1 بوده که نسبت به سال قبل از آن 9 واحد افزایش دارد.

    اما در رابطه با مبادلات چک به عنوان دیگر سند بانکی باید یادآور شد که آخرین آمارها به بهمن ماه سال گذشته برمی‌گردد که نشان می‌دهد حدود 9 میلیون  و 600 هزار فقره چک مبادله شده که نسبت به دی ماه تا 0.2 درصد کاهش داشته است. حجم چک‌های مبادله‌ای نیز حدود 73 هزار میلیارد تومان است که رشد 9.9 درصدی دارد. از مجموع چک‌های مبادله شده هشت میلیون و 200 هزار فقره (58 هزار میلیارد تومان) وصول و یک میلیون و 400 هزار فقره (14 هزار و 900 میلیارد تومان) برگشت خورده است.

    آمار بانک مرکزی از روند تغییرات سفته برات واخواست شده از سال 1386 تا پایان 1396

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی