عصر بازار

بازدهی اوراق خزانه اونس را کاهشی کرد؛

بازگشت فشار دلار به بازار طلا

عصر اعتبار- قیمت طلای جهانی به کف یک هفته اخیر اصابت کرد. با اینکه سکون شاخص دلار شرایط را برای صعود فلز زرد فراهم کرده بود؛ اما اونس نتوانست پیشروی خاصی ثبت کند. افزایش بازدهی اوراق قرضه آمریکا، سود سرمایه‌گذاری روی طلا را تحت‌الشعاع قرار داده بود و جذابیت فلز زرد را برای معامله‌گران کاهشی کرد.

بازگشت فشار دلار به بازار طلا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، به همین دلیل، قیمت فلز گرانبها در بازارهای جهانی همزمان با افت استقبال متقاضیان، وارد کانال نزولی جدیدی شد. اونس طلا تا عصر دیروز به زیر مرز 1307 دلاری سرک کشید و شاخص دلار باز هم به بالای سطح 93 واحدی بازگشت.

    سکون طلا به صعود دلار ختم شد

    طلای جهانی فرصت صعود به قیمت‌های بالاتر را از دست داد. عقب نشستن شاخص دلار آمریکا در بازارهای جهانی، فشار وارد بر اونس را کاهش داده بود؛ اما از طرف دیگر رشد نرخ بازدهی اوراق بلندمدت خزانه‌داری آمریکا، سد راه فلز گرانبها شد. بازدهی اوراق 10 ساله خزانه، به بیشترین نرخ خود از سال 2014 میلادی رسیده است. رشد سود حاصل از سرمایه‌گذاری در بازار اوراق به معنای عدم جذابیت سود در بازارهای کالایی تلقی می‌شود. به این ترتیب، طلا نیز مانند کالاهای دیگر، جذابیت کمتری داشت و از صعود بازماند. قیمت اونس فلز گرانبها در بازار آتی کامکس با 8 دلار کاهش، به 1310 دلار رسید. قیمت اونس در بازار نقدی نیز نزولی بود و تا 4 بعد از ظهر دیروز به سطح 1307 دلار کشیده شد. سقوط طلا به کف یک هفته اخیر در حالی رخ داد که کارشناسان اقتصادی انتظار افزایش قیمت به دلیل ناآرامی‌ها در غزه را داشتند؛ اما نه‌تنها طلا فاز صعودی خود را حفظ نکرد، بلکه شاخص دلار نیز به آرامی افت اندک خود را جبران کرد و وارد کانال افزایشی جدیدی شد. شاخص دلار آمریکا که تا 41/ 92 واحد افت کرده بود؛ پس از ناتوانی طلا از صعود، باز هم به سمت مرز 93 واحدی خیز برداشت. شاخص ارز ایالات متحده تا ساعت 5 بعدازظهر دیروز تا 1/ 93 واحد نیز تقویت شد.
    نیاز طلای جهانی برای صعود

    سخنرانی اعضای کمیته بازار آزاد آمریکا و حمایت آنان از افزایش تدریجی نرخ بهره، ارزش دلار را با افزایش نسبی روبه‌رو کرد و فشار وارد بر قیمت طلا تقویت شد. «لورتا مستر» رئیس فدرال رزرو شعبه کلیولند، در سخنان خود تاکید کرد فدرال رزرو آمریکا باید مسیر افزایش تدریجی نرخ بهره را ادامه دهد. تحلیلگران بازارهای جهانی، شاخص دلار آمریکا را مهم‌ترین عامل موثر بر قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت در نظر دارند. قیمت طلا همچنان بالاتر از میانگین قیمت 200 روز اخیر است. از نظر تحلیلگران تکنیکال، در صورتی که سطح حمایتی-روانی 1300 دلاری در روزهای اخیر حفظ شود بازار آتی طلا رونق بیشتری خواهد گرفت و باعث رشد قیمت‌ها در بازار نقدی نیز خواهد شد. فعالان و تحلیلگران خوشبین در بازار فلز زرد معتقد هستند که قیمت طلا در روزهای آینده می‌تواند تا سطح 1344 دلاری افزایش یابد. البته قیمت طلا در محدوده 1300 تا 1360 دلاری گرفتار شده و برای خروج موفق از این حصار قیمتی نیازمند یک سورپرایز بزرگ است.

    به‌نظر می‌رسد تنش‌های سیاسی مربوط به خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران و مذاکرات پیش روی پیونگ‌یانگ-واشنگتن قدرت کافی برای حمایت از فلز زرد را نداشته‌اند و باید منتظر بروز عوامل بنیادین دیگری برای تغییر چشمگیر در قیمت اونس بود. یکی از عواملی که می‌تواند نقش سورپرایز را برای بازار طلا داشته باشد، اصلاح و کاهش ارزش سهام در بازارهای بین‌المللی است. علاوه‌بر این، نوسان در روند شاخص دلار و نرخ بازدهی اوراق خزانه آمریکا عوامل تاثیرگذار دیگر بر بازار فلز گرانبها به‌شمار می‌روند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی