عصر بازار

افت طلا زیر سایه دلار قوی

عصر اعتبار- طلا در آستانه ثبت بیشترین کاهش قیمت هفتگی و ماهانه در سال جاری میلادی قرار دارد. افزایش نرخ بازدهی اوراق خزانه آمریکا در کنار تقویت شاخص دلار باعث افت قیمت جهانی طلا به پایین‌ترین سطح سال جاری میلادی شده‌اند. قیمت اونس طلا روز پنج‌شنبه به کف ۱۲۸۵ دلاری برخورد داشت که پایین‌ترین قیمت اونس فلز زرد از ۲۷ دسامبر سال ۲۰۱۷ محسوب می‌شود.

افت طلا زیر سایه دلار قوی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد،  فلز گرانبها در بازار آتی نیویورک برای تحویل فوری در ماه ژوئن نیز افت کرد و به 1288 دلار به ازای هر اونس رسید. شاخص دلار آمریکا که در برابر سبد 6 ارز رایج دنیا در بازار سنجیده می‌شود، دیروز به بالاترین سطح در 5 ماه اخیر صعود کرد. تاثیرگذارترین عامل در مانور افزایشی دلار، رشد سود اوراق خزانه با سررسید 10 ساله به بالاترین سطح در 7 سال گذشته بود. تقویت همزمان بازدهی اوراق و شاخص دلار فشار شدیدی بر طلای جهانی وارد کرده که در نهایت سطح 1300 دلاری را از حمایت فلز زرد بازداشت و سطح حمایتی جدیدی در سطح 1285 دلاری ایجاد کرد. همزمان با این اتفاقات، شاخص بازارهای سهام آسیایی نوسان محدودی را تجربه کرد که تحت تاثیر احتیاط سرمایه‌گذاران درخصوص مذاکرات تجاری چین و آمریکا اتفاق افتاد. دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه از استراتژی مخرب چین در مذاکرات تجاری با واشنگتن انتقاد کرده بود که منجر به تقویت نگرانی‌ها در مورد احتمال شکست خوردن مذاکرات شد. شکست مذاکرات تجاری میان پکن و واشنگتن خبر خوبی برای بازارها و تجارت جهانی نخواهد بود و ممکن است منجر به افزایش نوسانات در بازارهای جهانی شود. از آنجا که طلا توانسته اطراف سطح 1287 دلاری تثبیت شود، سطح قیمت 1302 دلاری به ازای هر اونس هدف افزایشی طلا در کوتاه مدت است.

    حمایت در سطح 1270 دلاری
    در سناریوی خوش‌بینانه، سقوط طلای جهانی به زیر سطح 1300 دلاری نشانه آماده شدن فلز زرد برای شروع روندی افزایشی طی چند هفته آینده است. به دلیل قرار گرفتن طلا زیر سطح مهم روانی 1300 دلار به ازای هر اونس، پتانسیل شروع روند افزایشی و صعود به قیمت‌های بالاتر افزایش یافته است. در حال حاضر تثبیت قیمت و موقعیت اصلی‌ترین عامل در چشم‌انداز قیمت آتی طلا است. سرمایه‌گذاری و افزایش حضور صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار به مرور تشدید خواهد شد که به آغاز افزایش قیمت طلا منجر خواهد شد. نشانه دیگر از آغاز روند افزایشی قیمت طلا، عامل احساسات بازار و افزایش گرایش به سرمایه‌گذاری معکوس است.

    سرمایه‌گذاران با رویکردهای متفاوتی وارد بازارها می‌شوند. یک گروه از سرمایه‌گذاران، تنها زمانی که در بازار یک روند قطعی وجود دارد تصمیم به ورود می‌گیرند؛ اما دسته دیگر پس از ثبت قطعیت یک روند در بازار را با استفاده از استراتژی معکوس به سودگیری می‌پردازند. شعار گروه اول، سوار شدن بر موج اصلی روندها است که اساس استراتژی «مومنتوم» محسوب می‌شود. طبق این رویکرد، یک روند همواره به حفظ حرکت نزولی یا صعودی خود متمایل است، مگر اینکه یک نیروی بزرگ‌تر از روند غالب، به‌وجود بیاید. سرمایه‌گذارانی که به استراتژی مومنتوم اعتقاد دارند، اغلب معاملات‌شان در جهت اصلی بازار است و اهمیت زیادی به روند گذشته یک سهم یا قیمت و تاثیر آن در آینده قائل هستند. در این استراتژی، آنچه بازدهی یا عملکرد خوبی ندارند فروخته شده و خرید سهم با بازدهی و عملکرد مثبت در دستور کار قرار می‌گیرد. اما شعار گروه دوم، شنا برخلاف جهت حرکت آب است.  این گروه معتقد هستند واکنش بیش از حد به اخبار و اطلاعات جدید، فرصت را برای سرمایه‌گذاری و سودگیری در جهت معکوس بازار فراهم می‌کند؛ بنابراین وقتی گرایش همگانی به افزایش قیمت وجود دارد، فضای مناسب برای فروش فراهم است و وقتی چشم‌انداز غالب کاهشی است، فضای برای خرید مهیا می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی