عصر بازار

تسلط دلار بر بازارها

عصر اعتبار- شاخص دلار آمریکا به یک سقف جدید در سال ۲۰۱۸ میلادی صعود کرد.

تسلط دلار بر بازارها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد, تشدید تضعیف یورو

    نرخ تغییر ماهانه ارزش یورو در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح خود از نوامبر سال 2016 میلادی تاکنون رسید. نرخ برابری ارز اتحادیه اروپا به دلار در ساعات پایانی معاملات هفته تا 17/ 1 افت کرد که منجر به ثبت نزول 55/ 2 درصدی یورو در طول ماه مه میلادی شد. از طرفی، شاخص ارز بازارهای نوظهور طبق معیار «جی‌پی‌مورگان» به کف سال 2017 میلادی اصابت کرده است. رشد شاخص دلار و بازدهی اوراق خزانه با سررسید 10 ساله، خروج سرمایه از بازارهای نوظهور و افزایش گرایش به اوراق دلاری را موجب شد. در واقع، کلاس سرمایه‌گذاری در بازارهای جهانی به سود دلار تغییر کرده است.

    تداوم وضعیت قرمز در بازارهای نوظهور
    با توجه به داده‌های بلومبرگ، 18 ارز در بازارهای نوظهور (در مجموع 24 ارز مهم این گروه در سامانه داده‌های بلومبرگ رصد می‌شود) وضعیت قرمز داشته‌اند. لیر ترکیه و راند آفریقای جنوبی با افت بیش از یک درصدی در روز جمعه، پیشتاز وضعیت قرمز در اقتصادهای نوظهور به شمار می‌روند. پزو کلمبیا و مکزیک نیز با افت 8دهم درصدی در رتبه‌های بعد قرار گرفتند. تنها ارزی که برخلاف روند هفته‌های اخیر، نشانه‌های پایان موقت تضعیف را مخابره کرده، پزو آرژانتین است. پزو که تا هفته گذشته در صدر نزولی‌ترین ارزهای (بازارهای) نوظهور قرار داشت، پس از اقدام دولت این کشور مبنی بر مذاکره با صندوق بین‌المللی پول برای دریافت وام و کمک اعتباری، تا حدودی آرام گرفت. بانک‌های مرکزی برزیل و اندونزی نیز با استفاده از ابزارهای سیاست‌گذاری پولی به تضعیف پولی ملی‌شان واکنش نشان دادند. بانک مرکزی برزیل روند انبساطی خود را متوقف ساخت و نهاد پولی اندونزی، نرخ بهره بانکی را افزایش داد.

      احتمال رشد نرخ بهره 100 درصد شد
    عامل بنیادین تقویت شاخص دلار در هفته‌های اخیر، احتمال رشد نرخ بهره در نشست آتی «کمیته بازار آزاد» آمریکا است. با اینکه نزدیک به 3 هفته تا اجلاس پولی ماه ژوئن فدرال رزرو باقی مانده، ابزار دیده‌بان نرخ بهره، افزایش 25/ 0 درصدی این نرخ را 100 درصد نشان می‌دهد. سرمایه‌گذاران براساس این سیگنال قطعی، اثر انقباض پولی بر شاخص دلار را پیش‌خور کرده‌اند. رشد نرخ بهره همواره از دلار حمایت می‌کند؛ بنابراین فعالان بازارهای جهانی با تکیه بر این قاعده کلی، صعود دلار را روند حاکم بر بازار تشخیص داده، سرمایه‌های خود را به بازار مبتنی بر دلار منتقل کردند. به این ترتیب، اونس طلا تحت فشار پیش‌بینی افزایشی اسکناس آمریکایی قرار گرفت.

      رویدادهای مهم اقتصادی «فایننشال‌تایمز»
    فایننشال تایمز، 4 رویداد مهم اقتصادی در هفته آینده را منتشر کرد. براساس گزارش این روزنامه، انتخابات ونزوئلا، از سرگیری مذاکرات «برگزیت»، انتشار نتایج نشست پیشین فدرال رزرو و گزارش درآمد خانوار آمریکایی، اثرگذارترین رویدادهای بنیادین در بازارهای جهانی هستند. انتخابات ونزوئلا در شرایطی برگزار خواهد شد که منتقدان «نیکولاس مادورو»، رئیس‌جمهوری این کشور، کارزار سیاسی را تحریم کرده‌اند و آمریکا نیز فشار تحریم‌های اقتصادی بر کاراکاس را افزایش داده است. آینده سیاسی ونزوئلا، از آنجا که این کشور بزرگ‌ترین ذخایر نفتی دنیا را در اختیار دارد، برای بازار جهانی نفت حائز اهمیت زیادی است. ادامه مذاکرات درخصوص خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به روند آتی تجارت این قاره و یورو جهت خواهد داد. نتایج نشست ماه مارس فدرال رزرو آمریکا، با اینکه تغییری در نرخ بهره ثبت نکرده؛ اما دیدگاه نهاد پولی در رابطه با رویکرد تورمی را به بازارها مخابره خواهد کرد. آخرین رویداد مهم هفته نیز به گزارش وزارت کار ایالات‌متحده از وضعیت درآمد حاصل از خرده‌فروشی در این کشور اختصاص دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی