عصر بازار

صادرات به عراق امسال چقدر می‌شود؟

عصر اعتبار- رئیس میز عراق در سازمان توسعه تجارت گفت: بر اساس برنامه پنج ساله تعیین شده باید سالانه پنج درصد رشد صادرات به عراق را شاهد باشیم.

صادرات به عراق امسال چقدر می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، ابراهیم رضازاده اظهار کرد: سال گذشته صادرات به عراق حدود شش میلیارد و 425 میلیون دلار بود که این رقم نسبت به سال ماقبلش حدود هشت درصد رشد داشت؛ بنابراین در سال گذشته اهداف برنامه ریزی شده محقق شد و برای سال جاری نیز لازم است این رقم پنج درصد افزایش داشته باشد.

    وی در پاسخ به اینکه آیا تغییرات سیاسی صورت گرفته در عراق و انتخابات اخیر این کشور سدی در راه صادرات ایران ایجاد نخواهد کرد؟ توضیح داد: بعید به نظر می‌رسد این انتخابات و نتایج آن تاثیر چندانی در صادرات به عراق داشته باشد، چراکه بیش از 90 درصد موارد تجارت ایران و عراق به بخش‌های خصوصی مربوط می شود.

    رایزن سابق بازرگانی ایران در عراق در ارتباط با اینکه به هر صورت سیاست‌گذاری‌های کلان و مواردی مانند تعرفه‌گذاری و ممنوعیت‌های وارداتی از سوی دولت‌ها اعمال می‌شود، اظهار کرد: اگر قرار بر تغییر این سیاست‌ها باشد، تمام کشورها مشمول قوانین جدید خواهند شد. اکنون پیش‌بینی این است که با تشکیل کابینه جدید در عراق اوضاع تغییر چندانی نخواهد کرد، چراکه به هر صورت این افراد به واسطه رای مردم انتخاب شده اند و قرار نیست بر خلاف خواست مردم حرکت کنند. بر خی از آنها نیز رای خود را به واسطه تلاش برای مبارزه با داعش داشته‌اند.

    رضازاده درباره اینکه آیا از سوی عراق ممنوعیت جدیدی به تازگی برای واردات کالاها در نظر گرفته شده است؟ افزود: به غیر از چند قلم کالای کشاورزی که در هفته‌های گذشته با ممنوعیت واردات مواجه شدند، کالای دیگری به عنوان کالای ممنوعه وارداتی اعلام نشده است.

     در هفته‌های گذشته وزارت زراعت عراق ورود پنج محصول کشاورزی به این کشور را موقتاً ممنوع اعلام کرد. بر این اساس وزارت زراعت عراق از ورود سیب‌زمینی، هندوانه، خربزه، فلفل و کدو به دلیل ممنوعیت فصلی از تاریخ هفت می 2018 (17 اردیبهشت ماه) از کلیه مرزها و از تمامی کشورها به عراق موقتاً جلوگیری می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی