عصر بازار

میانگین نرخ دلار برای خرید مواداولیه تولید چقدر است؟

عصر اعتبار- عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران معتقد است میانگین نرخ دلار برای مواداولیه تولید ۵ هزار تومان است.

میانگین نرخ دلار برای خرید مواداولیه تولید چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، علی‌رضا کلاهی در یک نشست با عنوان چشم‌انداز برجام بدون آمریکا،  اظهار داشت: به نظر می‌رسد که دموکرات‌ها احتمالا در انتخابات دیگر آمریکا پیروز شوند که این امر حداقل می‌تواند شرایط منطقی‌تری پیش روی تجارت ایران باز کند، اما حداقل تا آن موقع باید تحمل کرد اما در صورتی که این اتفاق نیفتد باید از امروز برنامه ریزی‌ها و سیاست‌هایی پیش‌بینی کنیم.

    وی با اشاره به اینکه این شرایط باعث شده که خریدهای غیرواقعی برای تامین مواد اولیه تولید در کشور ایجاد شود، افزود: بسیاری از شرکت‌ها اکنون در تامین مواد اولیه مشکل دارند، زیرا شرایط پیش روی آنها در بازار نامطمئن است؛ هرکدام از تولیدکنندگان این مواد اولیه نتوانند تولید خود را انجام دهند به صورت زنجیره‌وار برای سایر تولیدکنندگان مشکل ایجاد می‌شود.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: دولت تصمیم درستی درباره مدیریت بازار ارز گرفته است و در آن شرایط سازوکار دیگری به غیر از آن نمی‌شد گرفت، اما باید در نظر داشت که با توجه به آنکه سامانه نیما طرح جدیدی است، هنوز حفره‌ها و مشکلاتی دارد که باید به تدریج رفع شود.

    کلاهی تصریح کرد: متوسط نرخ ارز واردتی برای واردات مواد اولیه حدود 5 هزار تومان است. این ارز به طول کامل برای واردات مواداولیه به تولیدکنندگان و متقاضیان دریافت ارز برای واردات مواد اولیه تامین نمی‌شود و در صورتی که این روند ادامه پیدا کند، حتی منجر به کاهش صادرات خواهد شد، زیرا افراد مکلفند که ارز خود را با نرخ کمتری از ارز تامین شده در سامانه نیما عرضه کنند.

    وی متذکر شد: از 36 پرفروم که به بانک برده‌ایم، 8 مورد آن تایید شده است، بنابراین برای ایجاد ثبات در بازار لازم است که ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه برای همه افراد به صورت یکسان و با نرخی واحد تامین شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی