عصر بازار

همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی (۵)

معاون بانک مرکزی:بیش از ۱۸۳هزار نفر تا نیمه خرداد وام ازدواج گرفتند

عصر اعتبار- معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: از اول امسال تا ۱۵ خرداد بیش از ۱۸۳ هزار نفر به ارزش ۲۸هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه ازدواج دریافت کردند.

معاون بانک مرکزی:بیش از ۱۸۳هزار نفر تا نیمه خرداد وام ازدواج گرفتند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «عصر اعتبار»، پیمان قربانی در بیست و هشتمین همایش پولی و بانکی به تسهیلات پرداختی در سال 96 اشاره کرد وگفت: 614 هزار میلیارد تومان تسهیلات پردخت شده که نسبت به سال قبل آن 12 درصد رشد دارد. 61.7 درصد از این تسهیلات مربوط به تامین سرمایه در گردش بوده و سهم صنعت و معدن 7.6 درصد بود. در بخش تسهیلات خرد بخش وام قرض‌الحسنه ازدواج یک میلیون و 175 هزار نفر به ارزش 122 هزار و 536 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند که رشد 15.2 درصدی دارد.

    وی تاکید کرد: از اول امسال تا 15 خرداد نیز بیش از 183 هزار نفر به ارزش 28هزار و 300 میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه ازدواج دریافت کردند.

    با اشاره به تشریح جزئیات رشد اقتصادی در سال 96 پرداخت و اظهار داشت: زیرگروه‌های کارگاه‌های بزرگ صنعتی نشان می‌دهد که در سال 96 نسبت به سال 95 وضعیت بهتری دارد و 7 گروه مثبت شده و سهم 95.4 درصدی را تجربه کرده است. بنابراین تحولات در کارگاه‌های بزرگ صنعتی نسبت به سال 95وضعیت مطلوب‌تری دارد.

    وی افزود: سهم مصرف بخش خصوصی 2.5 درصد رشد کرده و 3.9 مربوط به بخش دولتی است.

    معاون اقتصادی بانک مرکزی به حوزه ساختمان اشاره کرد و گفت: اگرچه در فصل چهارم سال 96 رشد حوزه ساختمان منفی 6 درصد بوده اما سرمایه‌گذاری بخش خصوصی 8 درصد مثبت بوده و منفی بودن رشد بخش ساختمان ناشی از تحولات و کاهش سرمایه‌گذاری عمرانی در بودجه دولت قلمداد می‌شود.

    قربانی با بیان اینکه در حوزه جواز تاسیس صنعتی به لحاظ تعداد 23.6 درصد رشد داشتیم یادآور شد: در بخش سرمایه‌گذاری 37.4 درصد و اشتغال 22.8 درصد نسبت به سال 95 وضعیت بهتری دارد. همچنین در بخش پروانه بهره‌برداری 3.3 درصد رشد وجود داشته است.

    وی افزود: در بخش خودروهای سبک و سنگین در سال 96 نسبت به سال قبل آن 13.8درصد رشد داشته که 14.9 درصد آن مربوط به خودروهای سواری است.

    معاون اقتصادی بانک مرکزی به سیاست‌های مختلف بانک مرکزی برای رونق بخش مسکن اشاره کرد و بیان داشت: در منابع مالی امهال 10 ساله خطوط مسکن مهر را شاهد بودیم. همچنین صندوق پس‌انداز یکم تاسیس شده و اکنون نرخ سود تشکیلاتی آن در بافت فرسوده به 6 درصد و سایر موارد 8 درصد کاهش یافته است. علاوه بر آن سقف تسهیلات 160 میلیون برای زوجین افزایش یافت.

    به گفته قربانی در بخش مسکن رونق و سرمایه‌گذاری از تهران شروع و معاملات مسکن در ماه‌های اخیر نیز جهش و حرکت داشته و این حرکت به سایر شهرها انتقال پیدا کرده است. تعداد معاملات مسکن در تهران در سال گذشته 181 هزار و 200 معامله رسید و در اردیبهشت رونق داشت در مجموع رشد 11 درصدی معاملات در دو ماهه امسال داشتیم. همچنین متوسط رشد قیمت هر متر مربع مسکن در دو ماهه امسال 32.2 درصد رشد داشته است.

    وی به اجزای نقدینگی از سال 96 اشاره کرد و یادآور شد: در پایان سال گذشته نقدینگی به1530 هزار میلیارد تومان رسید که حدود 12 درصد رشد آن ناشی از ساماندهی و پوشش آماری سال‌های قبل بود.

    معاون اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد: پایه پولی 19.1 درصد و ضریب فزاینده 2.5 درصد رشد پیدا کرده است. عوامل مؤثر در پایه پولی سهم خالص دارایی‌های خارجی بوده که 11.2 درصد افزایش داشته همچنین پایه پولی 214 هزار میلیارد تومان بوده است؛ ضریب فزاینده نقدینگی نیز 7.44 درصد بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی