عصر بازار

از انتخابات تا گرانی و کمپین نخریدن؛

همه چالش‌های اتاق اصناف

عصر اعتبار- اتاق اصناف و صنف های مختلف طی سالهای گذشته با چالش‌ها و مسائل مختلفی دست و پنجه نرم کردند که که می‌توان به وضعیت بازار، افزایش قیمت ها، کمپین نخریدن و حتی انتخابات پیش‌روی اتاقی ها اشاره کرد.

همه چالش‌های اتاق اصناف
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، امروز به مناسبت سالروز تاسیس اتاق اصناف ایران به مسائل و چالش های پیش روی واحدهای صنفی مختلف و اتاق اصناف اشاره می کنیم که سال های گذشته با آن مواجه شده اند.
    یکی از مهمترین مسائلی که طی سال گذشته اتاق اصناف ایران با آن درگیر بود خارج شدن یا خارج نشدن ترامپ از برجام و تاثیر آن بر بازار محصولات مختلف در واحدهای صنفی بود. ترامپ بالاخره از برجام خارج شد.

    علی فاضلی - رئیس اتاق اصناف ایران  - در این باره به ایسنا گفت: برجام بسیار اقدام مناسبی بود که دستاوردهای بزرگی برای کشور داشت اما این‌که تنها نگاه‌مان به آمریکا باشد، اشتباه است. البته این کشور هیچ‌گاه با ایران همکاری و همراهی نکرده که ممکن است در زمینه‌ مسائل ارزی فشار سنگینی به ایران وارد کند، اما باید به پتانسیل‌ها و منابع داخلی توجه و از تولید ملی حمایت کرد.

    وی افزود: باید برای ادامه برجام و تضمین منافع ایران توسط اروپایی‌ها و کشورهای باقی‌مانده  در این توافق بین‌المللی، مذاکرات سنگین و دقیقی انجام شده و راهکاری برای آن پیدا شود، چرا که حل مشکلات کشور به سرمایه‌ گذاری خارجی نیاز دارد و باز تعریفی در راستای رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در حوزه‌هایی مانند گردشگری نیز صورت گیرد و آن را تقویت کنیم.

    البته یکی از اقداماتی که در حوزه اصناف با کمک دستگاه‌های متولی متعدد رخ داد و توانست تأثیرگذاری بسیاری در حوزه قاچاق داشته باشد طرح رجیستری تلفن همراه بود که با کمک واحدهای صنفی، اتاق اصناف ایران و مسئولیت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وزارت صنعت معدن و تجارت و دیگر دستگاه های متولی اجرایی شد و کم‌کم برندهای مختلف را در بر گرفت.

    اما از اواخر سال گذشته تاکنون یکی از مهمترین چالش های موجود افزایش قیمت غیرمنطقی محصولات مختلف در واحدهای صنفی گوناگون بوده است که با توجه به شرایط و وضعیت خاص موجود هر یک از کارشناسان دلایل مختلفی برای این افزایش قیمت عنوان کرده‌اند، اما فاضلی در این‌باره گفت: نوسانات نرخ ارز، افزایش هزینه واردات و تولید محصولات مختلف، برخی عوامل سیاسی و غیره همگی جزو دلایل افزایش قیمت های اخیر در بازار بوده اند. این مشکلات را به مسئولان مختلف کشور نیز انتقال داده‌ایم. بخشی از این مشکل طی دو سال اخیر حل شده و بخش عمده‌ای از آن هنوز باقی مانده است؛ بنابراین نباید در این شرایط انتظار داشت که هیچ چیز گران نشود.

    سال گذشته دولت با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز و شب عید اجازه افزایش قیمت به هیچ یک از واحدهای صنفی را نداد و پس از آن نیز اعلام کرد که قیمت محصولات مختلف تا پایان ماه رمضان گران نمی شود اما پس از این ماه شاهد آشفتگی بازار و افزایش قیمت محصولات مختلف بودیم که البته بخشی از آن ناشی از افزایش نرخ ارز بود که از اواخر شهریور ماه سال گذشته آغاز شده و تا کنون نیز ادامه دارد.

    انتخابات اتاق اصناف تهران و ایران نیز یکی از مهم‌ترین مسائل پیش روی اتاق ها است که در آینده نزدیک تکلیف آن روشن می‌شود؛ چرا که هنوز انتخابات اتاق اصناف ایران برگزار نشده و انتخابات اتاق اصناف تهران نیز با وجود برگزاری و انتخاب اعضای هیئت رئیسه هنوز مورد تایید قرار نگرفته است و باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی برای اتاقی ها خواهد افتاد.

    باید دید که اتاق اصناف تهران و ایران دیگر اتاق های اصناف استانی می‌توانند از چالش های پیش روی خود در حوزه بازار اقتصاد و سیاست عبور کنند و پس از انتخابات به ثباتی تازه برسند یا آنکه باید منتظر تغییرات محسوس در این حوزه باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی