عصر بازار

سرمایه‌گذاری خارجی در ترکیه ۲۲ درصد کاهش یافت

عصر اعتبار- وزارت اقتصاد ترکیه اعلام کرد که در ۴ ماه نخست سال جاری میلادی میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی تقریبا ۲۲ درصد روند نزولی به خود گرفت.

سرمایه‌گذاری خارجی در ترکیه ۲۲ درصد کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»  به نقل از ایبِنا، وزارت اقتصاد ترکیه اعلام کرد میزان جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در 4 ماه اول سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال 2017 میلادی با 800 میلیون دلار کاهش معادل 21.9 درصد روند نزولی به 3.1 میلیارد دلار رسید. البته 63.4 درصد از مجموع سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ترکیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر می گردد.

    همچنین سرمایه گذاری مستقیم خارجی در چهار ماه نخست سال 2017 میلادی در ترکیه 3.9 میلیارد دلار ثبت شده است. بر اساس اطلاعات رسمی، جذب سرمایه گذاری خالص مستقیم خارجی در ماه ژانویه، فوریه، مارس و آوریل سال 2018 میلادی به ترتیب 609 میلیون دلار، 467 میلیون دلار، بیش از یک میلیارد دلار و 863 میلیون دلار است.

    بر همین اساس، کشورهای اتریش، هلند و بریتانیا هر کدام به ترتیب با 316 میلیون دلار، 229 میلیون دلار و 94 میلیون دلار به عنوان 3 منبع اول اروپایی در سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ترکیه در این بازه زمانی شناخته شدند؛ ضمن اینکه در 4 ماه نخست سال جاری میلادی از مجموع سرمایه گذاری مستقیم خارجی، 638 میلیون دلار در بخش انرژی سرمایه گذاری شد و بعد از آن بخش زیر ساخت و بخش مالی هر کدام به ترتیب با 371 میلیون دلار و 161 میلیون دلار در رتبه دوم و سوم قرار گرفتند.

    در این بازه زمانی در حدود 61 هزار و 500 شرکت در ترکیه با سرمایه خارجی مشغول به کسب و کار بودند که 37.2 درصد از آنها اروپایی بودند و از مجموع رقم اعلام شده بیش از 23 هزار و 500 شرکت در بخش خُرده فروشی و عمده فروشی فعالیت داشتند و بخش مسکن و تولید در رتبه های بعدی قرار گرفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی