عصر بازار

تاکید نمایندگان مجلس بر ضرورت پرداخت مطالبات قانونی تامین‌اجتماعی

عصر اعتبار- الکترونیکی‌شدن فرایندهای ارائه خدمات به بیمه‌شده‌ها طی چند سال اخیر موجب شد در زمان و هزینه مراجعان، صرفه‌جویی شود و میزان رضایت بیمه‌شده‌ها نیز افزایش یابد.

تاکید نمایندگان مجلس بر ضرورت پرداخت مطالبات قانونی تامین‌اجتماعی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، محسن علیجانی زمانی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ضمن دفاع از عملکرد تامین‌اجتماعی در بسیاری از حوزه‌های درمانی و بیمه‌ای، گفت: سازمان تامین‌اجتماعی توانسته حدود ٤۰میلیون نفر بیمه‌شده، همچنین پنج میلیون نفر بازنشسته و مستمری‌بگیر را بدون دریافت حمایت‌های دولتی، سروسامان دهد که این مسئله قابل تقدیر است.

    به گفته علیجانی زمانی، تامین‌اجتماعی در حوزه‌های درمانی نیز عملکرد مطلوبی داشته است، طوری که در جریان اجرای طرح تحول سلامت، همکاری مضاعفی با وزارت بهداشت داشته است و بر اساس آمارهای رسمی، حتی بیشتر از سهم نه‌بیست و هفتم حق بیمه‌ها در حوزه درمان بیمه‌شده‌ها هزینه کرده است.

    وی با تاکید بر اینکه باید نقش نهادهای دولتی در اداره سازمان تامین‌اجتماعی کاهش پیدا کند، یادآوری کرد: معتقدیم تامین‌اجتماعی به‌عنوان نهادی مردمی و غیردولتی باید کمترین میزان وابستگی را به دولت داشته باشد. همچنین دولت نیز باید هرچه زودتر، بدهی خود را به تامین‌اجتماعی پرداخت کند تا این سازمان بتواند به همه تعهدات خود در حوزه‌های بیمه‌ای و درمانی عمل کند.

    این نماینده مجلس با اشاره به اینکه دولت، بیش از صدهزار میلیارد تومان به تامین‌اجتماعی بدهکار است، خاطرنشان  کرد: بر اساس رای نمایندگان مجلس، مقرر شده امسال دولت ٥۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های تامین‌اجتماعی را پرداخت کند. با پرداخت بخشی از مطالبات تامین‌اجتماعی، انتظار می‌رود بخشی از مشکلات نقدینگی سازمان تامین‌اجتماعی برطرف شود. در این مسیر، نظارت خواهیم داشت تا مطالبات تامین‌اجتماعی وصول شود و حقوق بیمه‌شده‌ها پایمال نشود.

    همچنین سهیلا جلودارزاده، نماینده مجلس از عملکرد سازمان تامین‌اجتماعی دفاع کرد و گفت: در دوره اخیر مدیریت تامین‌اجتماعی، شاهد تحول مثبتی در ارائه خدمات این سازمان بودیم. در این راستا، باید سه‌جانبه‌گرایی در تامین‌اجتماعی تقویت شود و استقلال آن از سوی دولت‌ها محترم شمرده شود.

    جلودارزاده تاکید دارد: تامین‌اجتماعی، صندوق پس‌انداز دولت‌ها نیست که هربار دچار کسری بودجه شد، از منابع تامین‌اجتماعی استفاده کند. دولت، مجلس و سایر نهادهای مسئول باید نسبت به حفظ منابع مالی بیمه‌شده‌ها و حقوق کارگران، حساسیت داشته باشند و اجازه ندهند حقوق بیمه‌شده‌ها پایمال شود.

    وی خاطرنشان کرد: انتظار داریم دولت برای پرداخت بدهی‌های خود، عزم جدی داشته باشد و در صورت واگذاری شرکت‌ها به تامین‌اجتماعی برای پرداخت بدهی‌ها، شرکت‌هایی در نظر گرفته شود که سودده باشند و بتوانند منابع مالی مطمئنی را به صندوق تامین‌اجتماعی تزریق کنند.

    ضرورت عمل به تعهدات از سوی دولت

    در دوره مدیریت‌های قبلی تامین‌اجتماعی در دولت نهم و دهم، شاهد تغییرات مکرر مدیریت تامین‌اجتماعی و افزایش تخلف‌هایی بودیم که صدای نمایندگان مجلس را هم درآورده بود، اما ناهید تاج‌الدین، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره تاکید  کرد: خوشبختانه در دوره مدیریت اخیر تامین‌اجتماعی، اتفاق‌های مثبتی افتاد که حواشی تامین‌اجتماعی را کنترل کرد و آرامش را به این سازمان  بازگرداند.

    به گفته تاج‌الدین، بازگشت اعتمادعمومی و احیای سرمایه اجتماعی را می‌توان از دستاوردهای مهم دوره مدیریت اخیر تامین‌اجتماعی دانست که از جناح‌بندی‌های سیاسی نیز دور مانده و صرفا به ارائه خدمات به بیمه‌شده‌ها معطوف شده است.این نماینده مجلس نیز به ضرورت وصول مطالبات تامین‌اجتماعی از دولت اشاره می‌کند و می‌گوید: «پشتوانه تامین‌اجتماعی برای ارائه خدمات به کارگران، کارفرمایان و بازنشستگان، منابع مالی است که باید با پرداخت حق‌بیمه‌ها و پرداخت سهم دولت تامین شود که در این مسیر باید دولت به تعهدات خود عمل کند تا سازمان تامین‌اجتماعی دچار بحران نقدینگی نشود.

    باید از تامین اجتماعی حمایت کرد

    سلمان خدادادی، دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز بر لزوم حمایت از تامین‌اجتماعی تاکید کرد  گفت: تامین‌اجتماعی طی چند سال اخیر، کارنامه خوبی در حوزه ارائه خدمت به اقشار محروم جامعه برجای گذاشته است. برای مثال، این سازمان در مناطق دورافتاده نیز به ارائه خدمات درمانی می‌پردازد و در نقاط محروم، درمانگاه تاسیس کرده است تا اقشار مختلف جامعه بتوانند از خدمات این سازمان بهره ببرند.

    به باور این نماینده مجلس، نمی‌توان انتظار داشت سازمان تامین‌اجتماعی بتواند بدون وصول مطالبات قانونی خود از دولت، به همه تعهداتش، تمام و کمال عمل کند. باید در نظر داشت بحران ورشکستگی، صندوق‌های بازنشستگی را تهدید می‌کند و اگر می‌خواهیم صندوق بازنشستگی تامین‌اجتماعی بتواند به حیات خود ادامه دهد، ضرورت دارد مطالبات تامین‌اجتماعی به موقع پرداخت شود تا موجب نارضایتی عمومی نشود.

    خدادادی تصریح کرد: با توجه به اینکه خدمات تامین‌اجتماعی، بیش از نیمی از جمعیت کشور را تحت‌پوشش قرار داده است، انتظار داریم کاملا فراجناحی و به دور از شائبه‌های سیاسی از تامین‌اجتماعی حمایت شود، زیرا حمایت از تامین‌اجتماعی و تلاش برای حفظ منابع آن، کمک مستقیم به کارگران، کارفرمایان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران است.بر اساس قانون، تحمیل هزینه به تامین‌اجتماعی از سوی هر نهادی ممنوع است، مگر اینکه منابع اجرای این تعهدات پیش‌بینی شود. در همین راستا نمایندگان مجلس می‌توانند با نظارت بر اجرای این قانون و جلوگیری از تصویب قوانینی که منابع تامین‌اجتماعی را تحلیل می‌برد، مانع از هدررفت اندوخته کارگران، کارفرمایان و سایر نیروهای کار شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی