عصر بازار

آمادگی صندوق بین‌المللی پول برای از سر گیری همکاری با کره شمالی

عصر اعتبار- یکی از مقامات صندوق بین الملل پول اعلام کرد این نهاد برای از سر گیری همکاری‌های خود با کره شمالی امیدوار است.

آمادگی صندوق بین‌المللی پول برای از سر گیری همکاری با کره شمالی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا،   صندوق بین المللی پول در حال حاضر ظرفیت وام دهی در حدود 700 میلیارد دلار به 189 کشور عضو خود را دارد و یکی از مقامات این صندوق به شرط ناشناس ماندن گفته است امیدواریم که کره شمالی به این نهاد بین المللی بپیوندد. وی افزود: به روند پایش فرایند توسعه در این کشور  ادامه خواهیم داد و امیدواریم تا جایی که کمکی از دستمان بر بیاید مفید باشیم.

    بانک جهانی، بانک توسعه زیرساخت های آسیا و بانک بازسازی و توسعه اروپا از دیگر نهادهای مهم مالی بین المللی هستند که می توانند در صورت بازگشت کره شمالی به جامعه جهانی به این کشور وام دهند. ماه گذشته نمایندگان این 3 بانک در دیدار با کیم دونگ یئون- معاون نخست وزیر کره جنوبی بر تمایل خود برای مشارکت در فرایند بازسازی اقتصادی کره شمالی تاکید کردند.

    به نظر می رسد تاکنون کره شمالی درخواست رسمی برای عضویت در بانک جهانی و صندوق بین المللی پول که هر دو در واشنگتن مستقر هستند را ارائه نداده است. کیم این ریونگ- قائم مقام سفیر کره شمالی در سازمان ملل متحد- حاضر به پاسخ گویی به سوالات در این خصوص نشد.

    با این حال به نظر می رسد عضویت کره شمالی در صندوق بین المللی پول و بانک جهانی برای کره شمالی هنوز دور از دسترس باشد چرا که این کشور بسیاری از الزامات عضویت در این نهادهای بین المللی را ندارد. ژاپن و آمریکا که از حق رای بسیار زیادی در این 2 نهاد برخوردارند روابط رسمی با کره شمالی ندارند.

    دیوید دلار- کارشناس موسسه " جان تورنتون " گفت: اگر کره شمالی در خصوص اصلاحات اقتصادی جدی است باید در سریع ترین زمان ممکن به بانک جهانی و صندوق بین المللی پول بپیوندد. وی گفت موسسات مختلف می‌توانند مشورت های لازم برای نیل به این هدف را به کره شمالی بدهند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی