عصر بازار

رئیس سازمان زندانها تاکید کرد:

زندان جای ناامن کنندگان جامعه است نه بدهکاران مالی

عصر اعتبار- رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و امنیتی کشور با تاکید بر اینکه زندان جای ناامن کنندگان جامعه است نه بدهکاران مالی، گفت: بسیاری از مردم فکر می کنند تا فردی زندان نرود مجازات نمی شود؛ این برداشت اشتباه است زیرا مجازات در حبس خلاصه نمی شود.

زندان جای ناامن کنندگان جامعه است نه بدهکاران مالی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، پنجم تیرماه امسال بود که علیرضا آوایی وزیر دادگستری در آیین گرامیداشت هفته قوه قضاییه در گزارش یک ساله عملکرد این وزارتخانه اعلام کرد ورودی زندانیان در سال 1395 حدود 418 هزار نفر بوده است. این ورودی در سال گذشته با افزایش 3.3 درصدی به 490 هزار نفر افزایش یافت.
    به گفته وزیر دادگستری، تعداد زندانیان در سال 1395 حدود 217 هزار نفر بود که این میزان در سال گذشته به 224 هزار نفر افزایش یافت.
    در همین روز آیت آلله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه با انتقاد از برخی قضات و بازپرس دادسراها مبنی بر «بگیر و ببند» در روزهای پایانی هفته، از آنان خواست افرادی که باید برای شان قرار وثیقه یا کفالت صادر شود را در پایان وقت اداری یا روزهای منتهی به تعطیلات به دادسرا نکشانند و از آنان در آن لحظه وثیقه یا کفیل نخواهند.
    اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی در رابطه با چرایی افزایش ورودی زندانیان به خبرنگار قضایی ایرنا گفت: افزایش ورودی با توجه به دستورالعملی که رئیس قوه قضاییه برای کاهش جمعیت کیفری صادر کرد، به طور حتم کاهش می یابد و توجه به این بحث بسیار مهم، می تواند در کاهش جمعیت کیفری زندان ها کمک کند.
    وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که اکنون زندان ها همچنان با آن دست به گریبانند، ورود افراد با زمان کم بازداشت و تحت قرار به زندان است.
    معاون قوه قضاییه اضافه کرد: «افرادی داریم که با قرارهای وثیقه و قرارهای کفالت وارد زندان می شوند و پس از گذشت سه روز یا کمتر بیشتر، مقدمات تودیع وثیقه یا تودیع کفیل برای آنان فراهم شده و آزاد می شوند.»
    وی افزود: معتقدم در میان همکاران قضایی این موضوع باید فرهنگ سازی شود که برای مردم و افرادی که تحت قرار، قرار می گیرند این امکان و مهلت فراهم شود تا اگر می توانند در مدت 2 روز وثیقه را فراهم یا کفیل را معرفی کنند.
    جهانگیر اضافه کرد: «دادسرا به کسانی که جلب بازپرسی می شوند و قرار است برای آنان تصمیم گیری شود، بگوید به دلیل احتمال وجود قرار، زمانی که به دادسرا مراجعه می کنید وثیقه های لازم یا کفیل همراهتان باشد؛ چون در مواقع بسیاری، افراد بدون اینکه مطلع باشند اگر دادسرا بروند ممکن است برای آنان قرار صادر شود؛ چون آخر وقت یا روزهای منتهی به تعطیلات است و دسترسی به وثیقه لازم برای آنان فراهم نمی شود، ممکن است یکی دو روز وارد زندان شوند و آمار ورود زندانیان بالا رود.
    به گفته وی، از طرف دیگر قرارهای بازداشت نیز با توجه به تاکیدات رئیس قوه قضاییه که باید به حداقل برسد، اگر این فرهنگ سازی بین همکاران قضایی جا بیفتد، آمار زندانیان بسیار کمتر از این خواهد بود.
    رئیس سازمان زندان ها درعین حال از مردم خواست تا مجازات را در صرف زندان نبینند و گفت: البته این فرهنگ در مردم نیز باید نهادینه شود چون متاسفانه هنوز نگاه مردم این است که اگر کسی تا زندان نرود مجازات محسوب نمی شود؛ در حالی که مجازات جایگزین نیز داریم و در مواردی جریمه یک فرد و یا شلاق می تواند بسیار سنگین تر از چند روز زندان رفتن باشد.
    وی افزود: باید فرهنگ سازی کنیم که زندان برای کسانی است که جامعه را ناامن و به حقوق مردم تجاوز می کنند؛ وجود این دسته از افراد برای جامعه خطرناک است و باید از جامعه جدا باشند نه اینکه بدهکاران مالی هم به زندان بروند.
    جهانگیر خاطرنشان ساخت: سیاست حبس براین است که ناامن کنندگان امنیت جامعه باید وارد زندان شوند این درحالی است که امروز بدهکاران (مهریه، چک و غیره) که به طور عمده دعاوی خصوصی است نیز در زندان نگه می داریم که وجود آنها نه تنها آمار زندانیان را بالا می برد بلکه ممکن است خدمات ما را به زندانیان نیز کاهش دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی