عصر بازار

چرا اوراق گواهی سکه هنوز اجرایی نشده است؟

عصر اعتبار- یک مقام بانک مرکزی توضیحاتی درباره چرایی عدم‌عرضه اوراق گواهی سکه در بورس مطرح کرد.

چرا اوراق گواهی سکه هنوز اجرایی نشده است؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، مسعود رحیمی در خصوص چرایی عدم عرضه اوراق گواهی سکه در بازار سرمایه اظهار داشت: در خصوص اوراق گواهی سکه، مذاکرات با سازمان بورس در حال انجام است.

    مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی ادامه داد: اما مشکل اصلی در خصوص عدم عرضه اوراق گواهی سکه در بورس، موضوع مالیات است.

    وی با تأکید بر اینکه تمام معاملات بورس از مالیات معاف است، تصریح کرد: از آنجایی که مالیاتی برای بورس تعریف نشده، مالیات اوراق گواهی سکه نیز با ابهام همراه است.

    رحیمی افزود: سازمان بورس و سازمان مالیاتی درحال رایزنی هستند تا مشکل عرضه اوراق گواهی سکه در بورس را حل کنند.

    این مقام مسئول در بانک مرکزی در خصوص تأثیر اوراق گواهی سکه بر کاهش حباب قیمت سکه در بازار آزاد این‌طور گفت که با عرضه اوراق، سمت عرضه تحریک می‌شود و اگر بازار روال طبیعی داشته باشد، قیمت‌ها کاهش می‌یابد ولی اگر رفتار غیرعقلانی از سوی سوداگران مشاهده شود شاید باز هم حباب وجود داشته باشد.

    به گزارش تسنیم،‌ بانک مرکزی بعد از عدم موفقیت در طرح پیش‌فروش سکه و افزایش قیمت‌ها در این بازار، از اوراق گواهی سکه به‌عنوان طرحی برای کاهش حباب قیمت‌ها در بازار رونمایی کرد.

    گفتنی است،‌ قیمت سکه در روزهای گذشته رشد چشمگیری داشت و از سه میلیون و 410 هزار تومان هم عبور کرد. در همین ایام هم البته اخباری به‌نقل از دبیرکل سابق بانک مرکزی در رسانه‌ها منعکس شد مبنی بر اینکه این بانک در عرضه اوراق گواهی پیش‌فروش سکه جدی است. احمدی گفته است: جلساتی میان بانک مرکزی و بورس برای عرضه اوراق گواهی سکه برگزار شده و به‌زودی بورس زمان عرضه را اعلام می‌کند.

    بر اساس آمار منتشرشده تاکنون بیش از هفت میلیون قطعه سکه بهار آزادی به متقاضیان پیش‌فروش شده که بخشی از این سکه‌ها پیش از این در سررسید تحویل شده است. گواهی‌های باقی‌مانده این اوراق، در 22 سررسید مشخص با نماد "عسکه" تجمیع شده و در بورس قابل معامله خواهد بود.

    پس از انتشار دستورالعمل سازمان بورس و اوراق بهادار متقاضیان می‌توانند خریدوفروش اوراق گواهی سپرده سکه در بورس را در سراسر کشور انجام دهند.

    مدارک لازم جهت فروش این اوراق شامل اصل کارت ملی، شناسنامه و گواهی سکه است. فرآیند اخذ کد بورسی برای تمام دارندگان اوراق با هماهنگی بانک مرکزی و سازمان بورس انجام شده است.

    همچنین افرادی که قبلاً از طریق بانک موفق به خرید اوراق پیش‌فروش نشده‌اند می‌توانند با دریافت کد بورسی نسبت به خریدوفروش این اوراق اقدام کنند.

    گفتنی است اوراق گواهی سپرده سکه قابل معامله در بورس کالا حکم سکه فیزیکی را دارد و همه مردم به‌راحتی می‌توانند آن را بدون محدودیت خریدوفروش کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی