عصر بازار

کارشناس حوزه کسب و کار مطرح کرد؛

۴ سیاست خروج بنگاه‌های اقتصادی از شرایط بحرانی

عصر اعتبار- کارشناس حوزه کسب و کار داشتن درک درست از بازار، گسترش صادرات، افزایش خطوط تولید و افزایش زیرساخت‌ها را چهار سیاست برای خروج بنگاه‌های اقتصادی از شرایط بحرانی عنوان کرد.

۴ سیاست خروج بنگاه‌های اقتصادی از شرایط بحرانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، ناصر پاشاپور صبح امروز در نشست خبری درباره راهکارهای لازم برای خروج بنگاه‌های اقتصادی از شرایط بحران، اظهار داشت: در حال حاضر ایران در شرایطی است که تمام کسب و کارها با بحران اقتصادی روبرو شده که با توجه به تجربیات حاصل از بحران های قبلی پیش آمده شرکت ها و کسب و کارها، واکنش های متفاوتی دارند.

    وی درباره نگاه ها و واکنش های متفاوت در این زمینه، توضیح داد: عده ای از فعالان اقتصادی، در شرایط بحران تحت تاثیر قرار گرفته و به سرعت از ادامه فعالیت خود ناامید می شوند، برخی دیگر به دنبال راهکاری برای برون رفت از این شرایط و دسته سوم نیز درصدد این هستند که از این شرایط به وجود آمده منتفع شوند.

    این کارشناس حوزه کسب و کار با بیان اینکه کسب‌وکارها و بنگاه‌های اقتصادی برای خروج از این شرایط بحرانی 4 سیاست و برنامه پیش رو دارند، گفت: فعالان اقتصادی و صاحبان کسب و کار باید برای پشت سر گذاشتن یک بحران با موفقیت، در ابتدا درک درستی از وضعیت بازار داشته، سپس به دنبال بازارهای تثبیت شده که همان بازارهای صادراتی است، باشند و صادرات خود را گسترش دهند.

    پاشاپور درباره دیگر راهکارها، توضیح داد: افزایش خطوط تولید، سومین راهکاری است که برخی از شرکت‌ها اتخاذ می‌کنند و چهارمین سیاست افزایش زیرساخت‌ها در این شرایط است. مدیرعامل شرکت دی ان ای یونیون در ادامه با تاکید بر اینکه معتقدم نگاه‌مان به کسب و کار، ثروت‌سازی و ایجاد ارزش افزوده باید تغییر کند، گفت: شاهد آن هستیم که در شرایط بروز بحران‌های اقتصادی در ایران برندهایی به یک باره به وجود می‌آیند که این برندها معمولا متکی به جریان‌های پرنفوذ هستند و پس از اتمام ادوره بحران اقتصادی هم از بین می‌روند یا فعالیت‌شان کاهش پیدا می‌کند. وقتی فضای اقتصادی کشور را به بازارهای داخلی محدود می‌کنیم نباید انتظار ارتقای کیفیت خدمات و محصولات را داشته باشیم چرا که انگیزه‌ای برای رقابت وجود ندارد.

    وی در پاسخ به ایبِنا درباره فعالیت سیستم بانکی در شرایط بحرانی، گفت: در شرایطی که بحران وجود دارد، بانک ها باید اعتماد مشتری خود را جلب کنند زیرا مهمترین سرمایه آنها اعتماد مشتریان است. پاشاپور ادامه داد: بانک ها باید دو برنامه بلندمدت و کوتاه مدت را مد نظر داشته باشند و در این شرایط سرمایه و اعتماد مشتریان خود را جذب کنند.

    این کارشناس حوزه کسب و کار درباره دیگر فعالیت بانک ها در این شرایط توضیح داد: همچنین بانک ها نیز باید در زمینه بانکداری مجازی و بانکداری الکترونیک و در جهت کاهش شعب و هزینه ها اقدام کنند.

    وی افزود: طبق این گزارش بین المللی 62 درصد ایرانیان ساکن مناطق شهری از کارت‌های بانکی پول برداشت می‌کنند که این رقم در آلمان 91 درصد و آمریکا 71 و در مکزیک 3 درصد است اما با وجود استفاده مختلف از کارت‌ها برای برداشت پول تنها درصد کمی از شهروندان ایرانی کارت اعتباری متصل به بازارهای بین المللی را دارند که این رقم به 5 درصد می‌رسد در حالی که 95 درصد چینی‌ها دسترسی به این کارت‌های بانکی دارند.

    این پژوهشگر حوزه کسب و کار با اشاره به وضعیت بازار بیمه در ایران اظهار داشت: بهره‌برداری از خدمات بیمه و تعداد افراد استفاده کننده از این خدمات رابطه مستقیم با شرایط اقتصادی کشورها دارد از اینرو در ایران تنها 16 درصد مردم از خدمات بیمه خصوصی استفاده می‌کنند که البته این آمار شامل افراد تحت پوشش بیمه درمان سازمان تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و خدمات درمانی نمی‌شود.

    وی افزود: این در حالی است که درصد استفاده از پوشش خدمات بیمه خصوصی در کشورهای مختلف از جمله اسلونی، اسلواکی، آمریکا و فرانسه به بیش از 80 درصد می‌رسد کشورهایی مثل مجارستان و ویتنام با سه درصد پوشش خدمات بیمه خصوصی در پایین این جدول قرار دارند.

    پاشاپور با بیان اینکه نفوذ و گستردگی ارائه و استفاده از بیمه‌های عمر، خودرو و منزل در کشورهای مختلف متاثر از عوامل متعددی مانند ثبات شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حاکم بوده و نشات گرفته از نوع نگاه افراد به آینده است گفت: طبق گزارش EMRC فقط 10 درصد ایرانیان دارای بیمه عمر هستند این در حالی است که نفوذ این نوع بیمه در کشور سوئد 72 درصد است و در کشور اندونزی تنها به 2 درصد می‌رسد.

    وی همچنین با اشاره به نفوذ بیمه در بازار مسکن اظهار داشت: سه درصد ایرانیان مالک منزل شخصی نسبت به بیمه ساختمان و مسکن خود اقدام کردند که این رقم در کشورهایی مانند فرانسه و سوئد به بیش از 90 درصد می‌رسد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی