عصر بازار

تاکید دادستان کل کشور بر مقابله با جرایم مالی در فضای مجازی

عصر اعتبار- دادستان کل کشور با اشاره به وقوع جرایم مالی متعدد از طریق شبکه‌های مجازی، گفت: در مقابله با این جرایم تکلیف داریم تا آنجا که در توان داریم به مبارزه برخیزیم.

تاکید دادستان کل کشور بر مقابله با جرایم مالی در فضای مجازی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل ازدنیای اقتصاد،  حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری در همایش مقابله با جرایم مالی در فضای مجازی که امروز پنجشنبه با حضور معاونین دادستان‌های مراکز استان‌های کشور در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: در این شبکه‌ها چند جرم مالی محقق می‌شود و شما وظیفه دارید راهکار مبارزه را پیدا کنید و به صورت جد وارد عمل شوید. به عنوان دادستان کل، شما و بنده تکلیف داریم در مقابله با این جرایم و جرایم از نوع دیگر تا آنجا که در توان است به مبارزه برخیزیم.

    وی در بخش اول صحبت‌های خود به حقیقت قرآنی اشاره کرد و اظهار داشت: این حقیقت قرآنی عبارت است از اینکه جامعه و مردم مادامی که یک تصمیم کلی و عمومی برای طی کردن مسیر صلاح و تکامل و تحت لوای معارف دینی و قرآنی برای خود طی نکند، به آن نقطه‌ای که هدف خلقت انسان است نخواهد رسید.

    دادستان کل کشور ادامه داد: هدف خلقت به گفته قرآن کریم در این جمله خلاصه می‌شود که انسان طوق عبادت و بندگی را باید به گردن نهد و حریت و آزادگی حقیقت در بندگی خداست.

     

    وی افزود: امام علی (ع) در نهج البلاغه می‌فرماید «قد جَعَلَکَ اللهُ حُرَّاً» خداوند تو را آزاد آفریده است؛ هرچه انسان بخواهد فقط و فقط تحت لوای بندگی الهی به آن دست خواهد یافت که از شما می‌خواهم با باور ذاتی خود به این حقیقت قرآنی توجه کنید.

    حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری گفت: در یکی از سوره‌ها خداوند متعال می‌فرماید: «خداوند نعمتی را که به مردم می‌دهد از آن‌ها سلب نمی‌کند مگر اینکه خود مردم زمینه تغییر این نعمت را فراهم کنند»

    وی اضافه کرد: در سوره مبارکه رعد نیز خداوند کریم می‌فرماید: «خداوند هیچ گروهی را دگرگون نمی‌سازد مگر اینکه خود آن‌ها زمینه دگرگونی را برای خود فراهم کنند که می‌تواند از خوبی به بدی و برعکس باشد»

    دادستان کل کشور در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: امروز در اینجا جمع شدیم تا کیفیت مبارزه با جرایم مالی را که از طریق فناوری نوین در حال گسترش است و راه‌های مبارزه با آن را بررسی کنیم که بسیار خوب و وظیفه و تکلیف است؛ چرا که قرآن می‌فرماید در برابر مبارزه با دشمن از هر توان که می‌توانید استفاده کنید.

     

    وی خاطرنشان کرد: امروز استفاده از فضای مجازی و بهره‌گیری از این فناوری نوین در سراسر دنیا و البته کشور ما از وسایل بسیار مهم است که ضرورت دارد خود را به روز رسانی کنیم و از متخصصین و کسانی که کارشناس این رشته هستند استفاده کرده و همکاری آن‌ها را بطلبیم. آن‌ها نیز وظیفه دارند راه‌های مبارزه با جرایم و آسیب‌هایی راکه در این فضا ایجاد شده است، فراهم کنند تا به روز باشیم.

    وی گفت: ملاحظه کنید که رهبر انقلاب اسلامی از چه سالی دستور تشکیل شورای عالی فضای مجازی را دادند که این نشان اهتمام ایشان به این موضوع است.

    حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری افزود: مرکز ملی فضای مجازی به وجود آمد، تلاش‌های زیادی هم صورت می‌گیرد، اما آیا از این ابزار مهم و مجموعه‌ای که دور هم جمع می‌شوند آنگونه که باید برای مدیریت فضای مجازی بهره جسته‌ایم؟ به نظرم کوتاهی کرده‌ایم و بهتر از این‌ها و بیشتر باید شورای عالی فضای مجازی، دبیرخانه و مسئولان ذیربط تلاش کنند.

     

    دادستان کل کشور اظهار داشت: برخی از این شبکه‌ها راکه ما را درگیر مصادیق مجرمانه کرده است، بر اساس قانون مسدود می‌کنیم، اما می‌بینیم برخی آقایان صدایشان بلند می‌شود. 6 تا وزیر نامه می‌نویسند تا تشکیل جلسه بدهیم و رفع فیلتر از فلان شبکه کنند، من هم صراحتا می‌گویم زیر بار نرفتم، چون می‌بینم شریک در ظلم و جرم خواهم شد.

    وی با اشاره به لزوم توجه به شبکه‌های اجتماعی داخلی و جوانانی که می‌توانند بستر‌های لازم در این زمینه را فراهم کنند، اما ابراز لازم را در اختیار ندارند، عنوان کرد: با کسانی که پیام‌رسان‌های داخلی را ایجاد و مدیریت می‌کنند، جلسات متعدد داشتیم البته در ابتدای هر کاری اشکالات و نواقصی وجود دارد و چه کاری است که از همان اول کامل باشد؟ باید جلو برود و نواقص برطرف شود.

    حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری توضیح داد: از مردمی که آسیب‌های فراوانی از این فضای مجازی در بخش اخلاقی، مالی، سیاسی، امنیتی می‌بینند، می‌خواهم که از مسئولان بخواهند ما را از این جهنم نجات دهند و این موضوع به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

    دادستان کل کشور گفت: ما ابزار لازم در اختیار داریم، اما عده‌ای مخالف هستند. عده‌ای با گرایش‌های سیاسی امکان دارد مطالبه‌ای داشته باشند آیا جمهوری اسلامی باید به همه مطالبه‌ها توجه کند. مطالبه‌ای که در چارجوب قانون است باید به آن توجه شود و ما از فضای مجازی و امکانات ارزشمند روز که به تعبیر مقام معظم رهبری فضای مجازی دو فرصت و یک تهدید است باید از فرصت‌ها استفاده کرده و تلاش کنیم از تهدید‌ها دور باشیم.

    وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته از سوی دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: در این جلسه از دکتر فیروزآبادی به عنوان مدعی العموم می‌خواهم به این موضوع رسیدگی کند، اکثریت این ملت مسلمان و پایبند به موازین دین هستند، به پای جمهوری اسلامی ایستاده‌اند، عزیزان دلبند خود و سرمایه‌های خود را در راه تحکیم مبانی دینی و جمهوری اسلامی داده‌اند و می‌دهند و با همه مشکلات اقتصادی به پای نظام ایستاده‌اند.

     

    حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری ادامه داد: مگر نه این است که در مرداد ماه سال جاری دشمن خواست خیلی از افراد را به میدان بکشاند آیا مردم پاسخ دادند؟ از هشتاد میلیون جمعیت مجموعه‌ای که به ندای دشمن پاسخ مثبت دادند به پنج هزار نفر هم نرسید. این مردم ما هستند با همه فشار‌هایی که به آن‌ها آمده و سختی‌ها پای نظام ایستاده‌اند.

    وی افزود: حقیقت این است آن‌هایی که در این باره مسئولیت و وظیفه دارند در جهت تحقق مطالبات مردم و مقام معظم رهبری تلاش خود را بکار گیرند.

    حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری گفت: قرار بود تا پایان سال 96 پیام رسان‌های داخلی را به راه بیندازیم که به اول خرداد موکول شد. امروز هم 24 مرداد است هنوز انجام نشده است. گفتند نیمه شهریور حالا ببینیم می‌شود؟

    دادستان کل کشور اظهار داشت: به عنوان مدعی‌العموم مطالبه می‌کنیم. ما ذره‌ای اعتقاد نداریم که این شبکه‌های اجتماعی و فضای اینترنتی را ببندیم بلکه ما فقط مطالبه‌گر این هستیم که این فضای مجازی از آلودگی‌ها نجات داده شود.

    وی افزود: این اتوبان را باید از وجود فساد و عناصر مفسد پاکسازی کرد، فضای مجازی که تعبیر به اتوبان باز است، نباید بی‌کنترل باشد و هر کشوری کنترل می‌کند و اگر کنترل نکنیم به همه عرصه‌های زندگی لطمه وارد خواهد شد.

    دادستان کل کشور ضمن تاکید بر اینکه مبارزه با جرایم مالی در شبکه‌های مجازی باید متناسب با شرایط باشد، اظهار داشت: با اسلحه و کلاشینکف نمی‌توان به مبارزه با سلاح بیوشیمی برویم اگر بخواهیم به مبارزه با سلاح‌های میکروبی وارد شوید با تیر و تفنگ و چاقو نمی‌توانید و باید متناسب با آن بیایید و سلاح را آماده کنید.

     

    وی ادامه داد: با خشونت و رفتار‌های غیراخلاقی و شرعی و بگیر و ببند نمی‌توانید به این مشکل فائق بیایید. حتما باید متناسب با این حملات و سلاح کشنده خود را مجهز کنیم.

    حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری تصریح کرد: از فضای مجازی می‌شود استفاده‌های زیادی کرد منتها باید ساماندهی شود.

    وی افزود: در مبارزه با جرایم مالی می‌توان به رباخواری در فضای مجازی اشاره کرد. بدترین بلایی که جامعه را دامن‌گیر می‌شود، ربا است و آنقدر بد و خطرناک است که خداوند متعال از این آسیب و بلا به عنوان جنگ با خدا نام برده است.

     

    دادستان کل کشور با اشاره به جرایم مالی دیگری در فضای مجازی گفت: قماربازی نوع دوم جرایم مالی است که باید با آن مبارزه کرد و کلاهبرداری در فضای مجازی نیز باید مورد دقت و مبارزه باشند.

    حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری گفت: سرقت نیز یکی از جرایمی برشمرده می‌شود که امروز از رایانه و سیستم‌های فناوری نو انجام می‌شود. همچنین شرکت‌های هرمی و نظایر آن که بلایی شده است.

    دادستان کل کشور تصریح کرد: مسئول برخورد این موارد پلیس فتا، دستگاه قضایی و بانک مرکزی و بخش‌های اقتصادی کشور است که با تلاش و هم‌افزایی بتوانند راهی را باز کنند تا به این آسیب‌ها فایق بیایند.

    وی افزود: در این روز‌ها همه ما باید کمر همت را ببندیم چراکه دشمن کمر همت را بسته است ما هم تلاش خود را انجام می‌دهیم تا در مقابل تهدید دشمن بایستیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو