عصر بازار

۲۵ درصد خانوارهای روستایی عضو صندوق بیمه کشاورزان هستند

عصر اعتبار- مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور با بیان اینکه جایگزینی دولت به جای کارفرما و کاهش زمان بازنشستگی ۲ مزیت این بیمه نسبت به سایر بیمه هاست، گفت: حدود ۲۵ درصد خانواده های روستایی عضو صندوق بیمه کشاورزان هستند.

۲۵ درصد خانوارهای روستایی عضو صندوق بیمه کشاورزان هستند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، محمدرضا واعظ مهدوی سه شنبه در دومین همایش کارگزاران صندوق بیمه تامین اجتماعی، کشاورزان و عشایر خوزستان افزود: در سایر بیمه ها، بیمه گزار 30 سال حق بیمه پرداخت می کند اما در صندوق بیمه کشاورزان فرد با 15 سال سابقه و حداقل 65 سال سن ، امکان بازنشستگی را دارد.
    وی با اشاره به کاهش سن بیمه شده ها در چهار ماه نخست امسال به 34 سال گفت: پارسال میانگین سنی بیمه شده ها حدود 50 سال بود که این کاهش سن نشان از اطلاع رسانی خوب به کشاورزان دارد.

    ** رتبه خوب کشور در توسعه انسانی
    وی با بیان اینکه شاخص توسعه انسانی کشور نیز در 20 سال اخیر رشد سه برابری داشته است افزود: در این تقسیم بندی کشورها را در رتبه بندی های عالی تا خیلی ضعیف قرار می دهند که رتبه ایران خیلی خوب است، اگرچه پذیرش چنین آمارهایی برای بسیاری سخت است که دلیل آن نیز تبلیغات منفی بسیار ضد کشور است.
    واعظ مهدوی یکی دیگر از شاخص های مهم را شاخص 'درآمد-هزینه' دانست و یادآور شد: یکی از مهم ترین هزینه های خانوار اقلام خوراکی است. نسبت هزینه اقلام غیر خوراکی به کل هزینه های خانوار یک شاخص کیفی مهم است، در سال 1355 این نسبت 73درصد به 27 بود که این شاخص تا سال 89 رشد داشت اما از 89 تا 92 کاهش یافته و هم اکنون بار دیگر درحال صعود است.
    وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که این شاخص کیفی تا سال 96 رشد داشته اما با وجود شرایط اقتصادی موجود و رکود در جامعه برای شاخص درآمد - هزینه در سال 97 نگرانی هایی داریم.

    ** بیسوادی 36 درصد سرپرستان خانوار روستایی
    معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود نرخ بی سوادی سرپرستان خانوار روستایی را 36 درصد دانست و یادآور شد: تنها 2 درصد از سرپرستان خانوار تحصیلات کارشناسی دارند و این یعنی در دنیایی که پیشرفت علم و اقتصاد دانش بنیان حرف نخست را می زند 98 درصد این سرپرستان تحصیلات دانشگاهی ندارند؛ این مساله یکی از دلایل رقابت ناپذیری محصولات کشاوزی کشور با کشورهای پیشرفته است.
    وی در خصوص وضعیت بهره مندی روستاییان از تسهیلات زندگی گفت: 95 درصد روستاییان به آب شرب، 99.9 درصد به برق، 62 درصد به گاز، 92 درصد حمام و 50 درصد به خط تلفن دسترسی دارند که آمار به نسبت قابل قبولی است.
    واعظ مهدوی ادامه داد: بیش از 87 درصد روستاییان دارای مسکن، 8 درصد در منازل رایگان و حمایتی، چهار درصد اجاره ای و یک درصد در منازل رهنی سکونت دارند، از این رو یکی از اولویت های کمیته مسکن در صندوق بیمه بهینه سازی، مقاوم سازی و ترمیم این منازل است.
    وی در خصوص تفاوت درآمد بین ساکنان شهر و روستا یادآور شد: درآمد در کشور به طور میانگین 360 میلیون ریال و هزینه 330 میلیون ریال است. میانگین درآمد در روستا 200 میلیون ریال و هزینه 180 میلیون ریال است، میانگین درآمد روستاییان خوزستان 220 میلیون ریال است که اندکی بالاتر از کشور است.
    وی افزود: تفاوت درآمد شهر و روستا به طور میانگین در کشور 50 درصد است اما این تفاوت در خوزستان 30 درصد است.

    ** خوزستان نیاز به تحرک بیشتری دارد
    واعظ مهدوی افزود: در چهار ماه نخست امسال هشت هزار و 800 بیمه گزار در خوزستان بیمه خود را تمدید کرده اند و این رقم در مدت مشابه پارسال
    هشت هزار و 923 نفر بود.
    وی ادامه داد: آمار بیمه های تمدید شده استان خراسان رضوی در این مدت 135 هزار نفر، آذربایجان شرقی 173 هزار نفر و فارس 128هزار نفر بود درحالی که استان خوزستان به عنوان قطب کشاورزی، آمار کمتری از این استان ها دارد .
    وی با اشاره به تحقق زندگی بدون فقر پس از اجرای عدالت اقتصادی یادآور شد: غنی شدن و ثروتمند شدن اقشار مختلف جامعه نتیجه تحقق عدالت است.
    واعظ مهدوی با تاکید بر کم شدن نابرابری در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی طبق آمارهای جهانی گفت: ضریب جینی در ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی 110 بود که پس از پیروزی به 68 رسید که گویای حرکت به سمت عدالت اقتصادی است؛ هم اکنون طبق شاخص ها وضعیت ما از برخی کشورهای اروپایی بهتر است اما با کشورهایی نظیر ژاپن، سوئد و کشورهای اسکاندیناوی فاصله داریم و باید به آن سو حرکت کنیم.

    ** بیمه یک آینده نگری است
    وی در ادامه با بیان این که بیمه یک آینده نگری است، بیان کرد: بیمه یک مجموعه مترادف با آینده نگری و تضمین فرداست و یک ذهن توسعه یافته باید به فکر آینده باشد تا از این طریق رفاه و آرامش نسل های بعدی را نیز فراهم کند.
    به گفته وی فرهنگ بیمه فرهنگ برنامه ریزی و ایجاد اطمینان برای آینده است. به هر اندازه ای که آینده نگری بیش تر باشد زمینه توسعه اجتماعی بیش تر فراهم می شود.
    واعظ مهدوی خاطر نشان کرد: سعی در ایجاد تنوع در بسته های خدماتی و ارایه تسهیلات به کارگزاران، بیمه شدگان و کارآفرینان داریم.
    روستاییان، کشاورزان و عشایر در تعاریف سازمان تامین اجتماعی کارگر محسوب نشده و طرح‌های حمایت اجتماعی شامل آنها نمی‌شود؛ تا چندی پیش این گروه ها عضو صندوق‌های بیمه بازنشستگی و درمانی نبودند و فقط افراد معدودی از کشاورزان زیرپوشش بیمه خویش ‌فرمای سازمان تامین اجتماعی قرار داشتند.
    صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در سال 1384 به منظور حمایت از روستائیان و عشایر و کشاورزان در ایران تاسیس شد تا این اقشار نیز زیرپوشش حمایت‌های اجتماعی قرار گیرند.
    این صندوق یکی از صندوق‌های چهارگانه و زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و رویکرد آن ارایه خدمات بیمه اجتماعی بلند مدت به کشاورزان، روستاییان و عشایر در بخش‌های مستمری بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی