عصر بازار

مدیرعامل بانک سپه مطرح کرد:

پرداخت ۳۹۵ هزار فقره تسهیلات خُرد طی ۵ سال

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک سپه از پرداخت پرداخت ۳۹۵ هزار فقره تسهیلات خُرد طی ۵ سال خبر داد.

پرداخت ۳۹۵ هزار فقره تسهیلات خُرد طی ۵ سال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، محمدکاظم چقازردی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت و بانکداری اسلامی، اظهار داشت: نقش نظام بانکی در رشد و شکوفایی اقتصاد کشور، نقشی اجتناب ناپذیر است و اقتصاد در ایران نیز بانک محور بوده و ازآنجایی که بازار سرمایه و سیستم بانکی مرتبط هستند، می توان این ادعا را داشت که 80 تا 90 درصد از تامین مالی در کشور از سوی سیستم بانکی انجام می شود.

    وی افزود: اکنون چارچوب مبنایی و شاخص بندی برای انتخاب بانک کارآمد وجود ندارد، در حالی که در روزهای مثبت و منفی در عرصه های مختلف کشور، نظام بانکی نقطه هدف است. مدیرعامل بانک سپه در ادامه توضیح داد: رتبه بندی بانک های دولتی و خصوصی موضوعی است که باید صورت گیرد تا مردم با آگاهی و بررسی بانک های مختلف، بانک مورد نظر خود را انتخاب کنند. اکنون به دلیل نبود شاخص های اندازه گیری مناسب نمی‌توان از عملکرد دقیق بانک‌ نسبت به سایر بانک‌ها اعلام کرد اما با اعلام اعداد و ارقام می توان تا حدودی قضاوت کرد.

    چقازردی در ادامه گفت: در نظام بانکی مهم ترین موضوع جذب منابع است و هر بانکی که جذب منابع بیشتری دارد در انجام رسالت بانک، موفق تر عمل خواهد کرد. یکی از مولفه هایی که می‌توان بانک ها را مقایسه کرد میزان جذب منابع در چارچوب قوانین و نرخ های مصوب است.

    وی در ادامه افزود: مهم ترین فاکتور از نظر من منابع بانک است که نشان دهنده اعتماد مردم است و در طول سه سال اخیر بیش از 100 درصد رشد منابع داشته ایم. اگر رشد منابع در یک بانک بیش از نقدینگی باشد یعنی سهم بازار خود را افزایش داده که امسال منابع بانک سپه از مرز 100 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و این رشد منابع نشان از دو موضوع است، بداخلاقی و بی انصباطی نرخی نداشته ایم و همچنین بدهی ما به بانک‌ مرکزی نیز به صفر رسیده است.

    مدیرعامل بانک سپه در ادامه با تاکید بر اینکه اضافه برداشت بانک ها، به معنی عدم توازن در درآمد و مصارف است که می‌تواند جریانی از مشکلات را در پی داشته باشد، گفت: به میران رشد منابع در پروژه های ملی نیز گام های مثبتی برداشته شده و در سه سال اخیر در شبکه بانکی نیز فعالیت موثری داشته ایم و جز بانک های موثر و قوی در سیستم بانکی هستیم.

    وی در ادامه تاکید کرد: بانک باید وظیفه اصلی خود که بانکداری است را انجام دهد و از محل ارائه خدمات، تعطیلی شعب ناکارآمد و ... سود خود را افزایش دهد که طی دو سال گذشته حدود 90 شعبه با وجود مقاومت ها تعطیل شده است که این اقدام با رعایت منافع و شئونات نیروی انسانی این شعب انجام شده است.

    چقازردی در ادامه درباره اقدامات عملی بانک سپه برای تحقق اهداف دولت کمک به رونق تولید، رفع مشکلات معیشت و تسهیل ازدواج جوانان، توضیح داد: دولت یازدهم با دستور حسن روحانی، رییس جمهوری دولت دوازدهم به وزارتخانه ها برای ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور آغاز به کار کرد و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و مسئولان توسعه اشتغال مولد و حمایت از تولید داخلی محور اصلی این فرمان ها بود در دولت دوازدهم علاوه بر ادامه این سیاست، رونق تولید، اشتغال زایی، حل مشکلات معیشت، تسهیل ازدواج و توسعه روستایی و کمک به اقشار آسیب پذیر هم جزو برنامه های اولویت دار اعلام شد.

    وی ادامه داد: بانک سپه به عنوان بانک مورد اعتماد و یکی از بانک های تاثیرگذار در اجرای برنامه های اقتصادی دولت، برنامه ها و سیاست های خود را برای کمک به تحقق اهداف اقتصادی دولت و اقتصاد مقاومتی طراحی کرد و گام های مهمی در این زمینه برداشت که حمایت های از طرح های کلان و ملی این بانک با اختصاص حدود 112 هزار میلیارد ریال از منابع داخلی خود به واحدهای کوچک و متوسط، ساماندهی مشاغل خانگی، بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، خوداتکایی خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی آسیب دیدگان ناشی از حوادث قهری و همچنین پرداخت تسهیلات خُرد نقش تاثیرگذاری در اجرای سیاست های اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم از جمله این موارد است.

    مدیرعامل بانک سپه با تاکید بر اینکه بانک سپه به عنوان دومین بانک کشور در حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط است، گفت: این بانک برای حفظ و افزایش اشتغال در کشور، حمایت از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط را در اولویت برنامه های خود قرارداد و با پرداخت 90 هزار و 152 میلیارد ریال تسهیلات به رونق 43 هزار 610 واحد کوچک و متوسط تولیدی تا پایان اسفندماه سال گذشته کمک کرد.

    چقازردی خاطرنشان کرد: بانک سپه با پرداخت 31 هزار و 649 میلیارد ریال به 2 هزار و 592 بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط در قالب ثبت در سامانه هماهنگ به عنوان دومین بانکی کشور در حمایت از این واحدهای تولیدی شناخته شد.

    220 هزار وام قرض الحسنه ازدواج

    مدیرعامل بانک سپه به تسهیل ازدواج به عنوان یکی از برنامه های اولویت دار دولت اشاره کرد و افزود: این بانک برای کمک به تحقق اهداف دولت در زمینه تسهیل ازدواج 20 هزار و 130 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به 220 هزار زوج جوان از ابتدای سال 92 تا پایان مردادماه سال جاری پرداخت کرد همچنین این بانک برای کمک به تسریع ازدواج جوانان در مدت زمان آذرماه سال 94 تا خردادماه امسال 17 هزار میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج پرداخت کرده است.

    پرداخت 395 هزار فقره تسهیلات خرد طی 5 سال

    چقازردی اظهار داشت: بانک سپه برای برآورده کردن بخشی از نیازهای ضروری و کمک به قدرت خرید هموطنان پرداخت تسهیلات خرد را به صورت جدید دنبال کرد و از ابتدای سال 1392 تا پایان مردادماه سال جاری 395 هزار فقره تسهیلات خُرد به مبلغ 27 هزار و 254 میلیارد ریال به اقشار مختلف مردم پرداخت کرد همچنین در همین مدت 230 هزار کارت اعتباری به ارزش متقاضیان واجد شرایط صادر شد.

    افزایش 10.7 برابری سرمایه پایه بانک

    رییس هیات مدیره بانک سپه درباره میزان سرمایه بانک، گفت: سرمایه پایه این بانک با افزایش 10.7 برابری از 11 هزار و 181 میلیارد ریال در آذر ماه سال 1394 به 119 هزار و 532 میلیارد ریال در سال جاری رسید.

    رشد 96 درصدی سپرده های کل

    چقازردی بانک سپه را یکی از بانک های باانضباط و رعایت کننده مقررات و بخشنامه های بانک مرکزی دانست و خاطرنشان کرد: سپرده های کل این بانک با رعایت بخشنامه های بانک مرکزی از 445 هزار و 750 میلیارد ریال در آذرماه سال 1394 به 872 هزار و 102 میلیارد ریال در خردادماه امسال رسید که حدود 96 درصد رشد نشان می‌دهد. وی افزود: سپرده های موثر بانک سپه در همین مدت 99 درصد رشد داشت.

    پرداخت بیش از یک میلیون فقره تسهیلات به فعالان اقتصادی

    مدیرعامل بانک سپه اظهار داشت: این بانک برای کمک به رونق تولید و رفع نیازهای ضروری هموطنان در مدت زمان آذرماه سال 94 تا پایان خردادماه امسال 489 هزار و 508 میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت کرده است. وی افزود: بانک سپه از آذرماه سال 94 تا پایان خردادماه سال جاری یک میلیون و 124 هزار فقره لسه به مبلغ 443 هزار و 611 میلیارد ریال به فعالان بخش های مختلف اقتصادی پرداخت کرد.

    اختصاص 6 هزار میلیارد ریال برای پرداخت مطالبات گندم کاران

    رییس هیات مدیره بانک سپه از اختصاص 6 هزار میلیارد ریال منابع این بانک برای پرداخت مطالبات گندم کاران در سال جاری خبر داد و افزود: این مبلغ در قالب تسهیلات به شرکت مادر تخصصی بازرگانی ایران پرداخت می شود.

    چقازردی به کاهش 1.76 واحد درصدی مطالبات غیرجاری بانک سپه اشاره کرد، گفت: نسبت مطالبات غیرجاری این بانک از 13.36 درصد در آذر ماه سال 94 به 11.6 درصد در پایان خرداد ماه سال جاری تقلیل یافت.

    رییس هیات مدیره بانک سپه اظهار داشت: بانک سپه حدود 2 هزار میلیارد ریال از املاک مازاد خود را از ابتدای شهریورماه سال 1396 تا پایان مردادماه امسال واگذار کرد. وی به فروش 130 رقبه املاک مازاد بانک سپه در سال گذشته به ارزش بیش از یک هزار و 605 میلیارد ریال اشاره کرد و افزود: این روند در سال 97 نیز ادامه دارد.

    مدیرعامل بانک سپه گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی و رییس جمهوری در حمایت از تولیدات داخلی و اجرای قانون رفع موانع تولید اظهار داشت: بانک سپه تمام تلاش خود را برای واگذاری صحیح و در چهارچوب قانون املاک مازاد خود به کار گرفته است.

    چقارزردی از واگذاری 40 درصد سهام شرکت سرمایه گذاری امید متعلق به بانک سپه خبر داد و افزود: با تصویب هیات مدیره بانک سپه پس از تعیین قیمت کارشناسی در مرحله اول 40 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری امید به عنوان یکی از ده شرکت بزرگ بورس اوراق بهادار متعلق به بانک سپه طبق ضوابط و مقررات ناظر واگذار می شود. مدیرعامل بانک سپه اظهار داشت: این بانک به طور متوسط هر ماه از یکی از درگاه های بیان شده یک مزایده سراسری برای واگذاری اموال مازاد خود برگزار خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی